Hege Ramm og Johan Kukacka ute13
Hege Ramm og Johan Kukacka ute13

Vil ta grep i Norge

Best Western Hotels står sterkt i Sverige – anført av Johan Kukacka, som også leder nyskapningen Best Western Scandinavia. Nå skal han sammen med Norges-sjef Hege Ramm bidra til å få enda flere medlemshoteller i Norge.

Publisert

Norge-sjef Hege Ramm og Skandinavia-sjef Johan Kukacka ved Norges største Best Western-hotell målt i antall rom, Best Western Oslo Airport Hotell på Gardermoen. (Foto: Morten Holt)

Etter å ha hatt bare 14 norske hoteller i 2007, doblet Best Western medlemsmassen til 30 hoteller for et par år siden. Av forskjellige årsaker har noen falt fra, og det er i dag 24 Best Western-hoteller i Norge.

– Blir steintøft fremover

Hege Ramm har ledet Best Western Hotels i Norge de siste 10 årene. (Foto: Morten Holt)

– Vi vet at det norske hotellmarkedet er steintøft. Stordalen sier at «blod kommer til å flyte», og det er nok riktig. Det blir harde tak fremover, og vi tror vi står godt rustet med vår organisasjon. Denne omorganiseringen vil i første rekke styrke oss i Danmark og Norge, mener Johan Kukacka.

– Selv om det blir tøft, har vi har et mål om mellom 30 og 40 Best Western-hoteller i Norge, sier Hege Ramm, som har ledet Best Western i Norge de siste 10 årene.

Ingen helt i sør – ingen helt i nord

Johan Kukacka og Hege Ramm er sentrale i Best Western Hotels' satsing i Skandinavia. (Foto: Morten Holt)

Da Johan Kukacka overtok som Best Western-sjef i Sverige i 2003, hadde kjeden 32 hoteller i vårt naboland. Han har gjort en god jobb; 12 år senere er det 83 Best Western-hoteller på 53 forskjellige destinasjoner i vårt naboland.

– Vi er blitt sterke i Sverige, og nå ønsker vi å styrke oss både i Danmark (22 hoteller) og Norge (24 hoteller). I tillegg har vi ett hotell på Island i porteføljen. Per i dag har vi om lag 11 000 hotellrom i Skandinavia, sier han.

I Norge er Agder-fylkene, samt Troms og Finnmark Best Western-frie, og det ønsker de spesielt å gjøre noe med. Best Western i Norge har et uttalt mål om å være representert i alle fylkene.

– I tillegg ønsker vi flere medlemshoteller i Oslo. Der har vi nå bare to hoteller, Best Western Karl Johan og Best Western Kampen, og vi arbeider med å få flere. Til sammenligning er det 13 BW-hoteller i Stockholm, sier de to.

Frittstående egne hoteller

Best Western Karl Johan i Oslo er ett av kjedens flaggskip i Norge. (Foto: Morten Holt)

Best Western Hotels skiller seg fra de andre store kjedene i Norge ved at de ikke eier eller driver egne hoteller. Alle hotellene har frittstående eiere som driver sitt hotell på sin ønskede måte – under Best Western-paraplyen.

– Hotellene drar nytten av blant annet lojalitetsprogram, bookingsystem og spesielt den internasjonalt veldig kjente merkevaren, som trekker mange utenlandske gjester. Frem til nå har vi hatt felles innkjøp gjennom Nores til alle svenske hoteller, og den samme løsningen vil vi nå få for våre norske hoteller, sier Ramm og Kukacka, som påpeker at kostnaden ved å være med i BW er lavere enn i tradisjonelle franchise-kjeder.

Særpreg som standard

Hege Ramm forteller at det betyr mye for hotellederne i Best Western rundt om i Norge at de får lov til å være individuelle, ha sitt eget særpreg. – Vi har da alltid hatt mottoet «hotellene med særpreg som standard», og synes det forteller mye, sier Ramm.

– Samtidig er det viktig for oss å ha en viss kontroll, og vi foretar kvalitetskontroller. I Sverige har vi måttet kaste ut hoteller fordi de ikke har opprettholdt minimumsstandarden, forklarer Kukacka.

Best Western med ny logo i år

Best Westerns logo har eksistert i 21 år. Best Western Hotels skal skifte logo i løpet av året.

Best Western Hotels vil i løpet av året fremstå i ny drakt – med ny logo.

Den gamle logoen, som har eksistert siden 1994, blir ikke til å kjenne igjen.

– Poenget er at gjestene skal få et helt nytt syn på oss. Vi ønsker at dette skal være noe helt revolusjonerende. Prosessen har tatt tid, men i løpet av første halvår 2015 blir det en realitet. En av årsakene til at det er brukt mye tid og krefter på dette, er at denne logoen skal virke i over 100 land i lang tid fremover, sier Hege Ramm og Johan Kukacka.

Les mye mer om Best Western Hotels Scandinavia i magasinet Horeca, nummer 2 2015.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS