Foto: Mathias Fossum
Foto: Mathias Fossum

Designheder for ferskt norsk reinkjøtt

Norges første produktserie med ferskt reinkjøtt fra Finnmark Rein har blitt anerkjent med Merket for god design for 2016.

Publisert

I forbindelse med lanseringen av landets første produktserie med ferske reinkjøttprodukter i oktober 2015, utviklet Uniform i samarbeid med Finnmark Rein en unik identitet på alle produktene i serien.

– Denne utmerkelsen er en bekreftelse på det fantastiske resultatet av dette samarbeidet. Design er en viktig del av Finnmark Rein sin strategi. Det har vårt sentralt for oss å kunne knytte reineierne tett til forbrukeren gjennom å aktivt bruke dem som en del av historiefortellingen som gjengis på våre produkter. Uniform har greid å gjøre dette på en fortreffelig måte, sier Are Smuk Figved, daglig leder i Finnmark Rein, i en pressemelding.

Foto: Mathias Fossum
Foto: Mathias Fossum

Vågalt og vakkert

Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) tildelte den høyt anerkjente prisen til designbyrået Uniform, som sto bak designløsningen, under en seremoni i Oslo onsdag kveld.

I sin begrunnelse kalte juryen innpakningen en gjennomført og elegant vitalisering av reinkjøtt som kvalitetsprodukt. Det visuelle uttrykket ble beskrevet som minimalistisk, vågalt og vakkert, der råvarene får lov til å spille hovedrollen.

– Vi valgte et utradisjonelt formspråk, som bruk av svart/hvitt og få, men forseggjorte visuelle virkemidler. Samtidig tok vi et bevisst valg om å ikke bruke samiske mønstre, som hittil har vårt et dominerende grep for å kommunisere opprinnelse. Vi brukte i stedet reineierne selv og deres historie for å formidle kunnskap om geografi, forflytning mellom beiteområder og hvordan dette påvirker kjøttkvaliteten, sier Markus Ackermann, designer hos Uniform.

Økt lønnsomhet og stolthet

Salget av ferskt reinsdyrkjøtt og bruken av de prisbelønte pakningene har ført til økt lønnsomhet gjennom hele verdikjeden. Prisen som reineierne selv får for produktet sitt har økt med 50 prosent.

– Prosjektet har også bidratt til økt stolthet blant reineierne fordi vi har brukt dem aktivt som en del av historiefortellingen om hvor kjøttet kommer fra. Dette knytter også reineierne tett til forbrukeren, og bidrar til å støtte en bærekraftig og naturlig næring, sier Smuk Figved.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS