Bodø. (Foto: Ernst Furuhatt)

Bodø i reiselivets sentrum

Turoperatører fra hele verden kommer til Bodø neste uke for å kjøpe norske reiselivsprodukter på det som er Norges største bransjetreff for reiselivsnæringen.

Publisert

Arrangementet skal skape en økt interesse for Norge i årene fremover og et økt salg av norske reiselivsprodukter.

I år er det Innovasjon Norge i samarbeid med Visit Bodø som arrangerer Norwegian Travel Workshop (NTW). Det hele foregår i Bodø mellom 11. til 14. april.

Til sammen samler arrangementet 285 selgere fra hele Norge og 315 internasjonale kjøpere av norske reiselivsprodukter. I år kommer det kjøpere fra hele 29 nasjoner til Bodø.

Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. (Foto: Innovasjon Norge)

8000 forhandlingsmøter

NTW er uten tvil den viktigste møteplassen for norsk reiseliv. Workshopen er en av de største lukkede fagmessene i Norge, det finnes ingen lignende. I løpet av tre hektiske dager vil rundt 8000 forhandlingsmøter mellom norske reiselivstilbydere og utenlandske kjøpere bli gjennomført. Dette er en fantastisk arena for økt salg og internasjonalisering av norske reiselivsprodukter, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, i en pressemelding.

Arrangementet foregår i Nordlandshallen, hvor det for anledningen er satt opp 284 stands, der alt fra destinasjonsselskaper til overnattingssteder og transportleverandører vil sitte klare til å ta imot de utenlandske turoperatørene. Alle har forhåndsbooket møter, og kjøperne har kun 15 minutter på hver stand.

Nye markeder

– NTW har drevet med samme konseptet i 40 år, og det er det en god grunn til – det funker! Vi drev med speed dating før folk visste hva ordet var, sier Tuftin.

De siste 20 årene har det vært et jevnt antall deltakere, med stadig nye markeder som finner veien til Norge. I år er det vi registrert mange nye kjøpere fra India og Kina. I tillegg er det mange turoperatører som kommer igjen år etter år.

– Vi vet at det fortsatt er viktig å møte utenlandske turoperatører direkte for å knytte kontakter og gi et førsteinntrykk av din bedrift eller produkt. I tillegg er dette en viktig arena for å pleie eksisterende kontakter og inngå avtaler for kommende sesong med disse, sier Tuftin.

Ann-Kristin Rønning Nilsen, reiselivssjef i Visit Bodø. (Foto: Rune Nilsen/Bodø Nu)

Det beste Bodø har å by på

Det er ikke første gang Bodø arrangerer NTW, men det er en stund siden sist: Bodø var vertskapsby i 1984 og 1988. Å arrangere NTW gir vertskapsdestinasjonen en unik mulighet til å profilere seg direkte overfor mer enn 600 reiselivsaktører, både norske tilbydere og turoperatører – og agenter fra 29 land.

– Det er en ære for Bodø å være vertskap for Norwegian Travel Workshop 2016, året hvor byen feirer sitt 200-års jubileum. Gjennomføringen av dette viktige reiselivsarrangementet er en sentral del av starten på en tung satsing på reiseliv og opplevelser i Bodø og hele regionen Salten, sier Ann-Kristin Rønning Nilsen, reiselivssjef i Visit Bodø.

Store arrangementer – satsingsområde for Bodø

Store arrangementer kommer til å være et av flere satsingsområder i Bodø i årene som kommer, i tillegg til fokus på cruise og en samordnet tilrettelegging for opplevelsesbasert reiseliv. Under NTW vil det arrangeres en rekke forskjellige utflukter, en guidet byvandring gjennom Bodøs historie og kulinariske opplevelser på byens restauranter.

– På åpningsseremonien hilser Innovasjon Norge og Visit Bodø NTW 2016 velkommen i Bodøs storstue, Stormen konserthus. På avskjedsfesten gjør vi kaiområdet til arena. Den gamle passasjerbåten, veteranskipet Gamle Salten, fortøyes og festen vil foregå både til lands og til vanns. Vi ser fram til å ta i mot den nasjonale og internasjonale reiselivsbransjen i fylkeshovedstaden i Nordland, sier Rønning Nilsen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Norwegian Travel Workshop

Norwegian Travel Workshop (NTW) er reiselivets viktigste møteplass, og arrangeres årlig av Innovasjon Norge i samarbeid med de lokale destinasjonsselskapene.

NTW er en lukket workshop basert på nærmere 8000 forhåndsbookede avtaler mellom rundt 300 utenlandske turoperatører fra 29 nasjoner og 283 norske selgere.

Arrangement i 2016 er det 44. i rekken.

Les mer om NTW her

 

Powered by Labrador CMS