Ida Juliane Havnås og Eureca Engros satser på de individualistiske kundene i stedet for de store kjedesystemene. (Foto: Georg Mathisen)

Ny grossist med skreddersøm

Små enkeltkunder passer ikke så godt inn hos gigantiske Asko. Nå etableres Eureca Engros, som skal drive skreddersøm for de små og mellomstore.

Publisert

Denne saken er skrevet av Georg Mathisen

– Vi er på jakt etter de kundene som har behov for mer markedstilpasning enn det vi har klart å levere hittil, sier Ida Juliane Havnås. De siste tre årene har hun vært logistikksjef hos Asko Øst. I oktober er hun daglig leder når Eureca Engros starter offisielt.

Ikke stordrift

– Vi blir et lite selskap. Vi skal jakte kundetilpasning, ikke stordriftsfordeler. Alle prosessene skal bygges opp veldig fleksibelt så vi skal kunne kaste oss rundt etter kundens behov, varsler Havnås.

Eureca skal være totalleverandør med fullt sortiment.

– Kunden skal få lov til å velge tidspunkt på leveransene selv. Litt mer som vi ser i forbrukermarkedet. Mange kunder har ikke fast struktur i hverdagen sin, og det er ikke mulig å forutse hva du trenger. Når du er liten, er det ikke så lett i Asko-systemet, innrømmer hun.

Små pakninger

Eureca skal ikke ha noen grense for hvor ofte du kan få leveranser. Dessuten blir det mulig å kjøpe mindre pakninger. Det har mange behov for, ikke minst for å redusere svinn.

Den nye grossisten skal ikke bare tilby mat og drikke:

– Vi skal også jobbe med å utvikle tjenester som gjør det enklere for kundene våre. Her er vi helt i startgropen. Tanken er å utvikle det i samarbeid med kundene når vi kommer i gang, sier Havnås.

Noe av det første som Eureca skal begynne med på det området, er avfallshåndtering. Mange av kundene har veldig lite lagringsplass. Så kommer det rabatter på slikt som kokkeklær og kaffemaskiner og på kurs i for eksempel økonomi og trygg mat.

Mindre biler

Det er Asko som står bak Eureca Engros. Men det store og det lille grossistsystemet skal konkurrere på samme måte som kjedene til NorgesGruppen konkurrerer.

Eureca bygger opp eget lager på Ryen i Oslo, og legger også mye vekt på å få til egne IT-løsninger med mer fleksibilitet. Varene skal kjøres ut med mindre biler enn dem Asko bruker i dag.

Omsetningsmålet er 25 millioner kroner fra oppstarten og ut året i år. I 2018 skal omsetningen øke til 150 millioner, og i 2019 skal Eureca være i full drift og selge for 350 millioner kroner.

– Vi begynner med Oslo. Så øker vi i alle retninger til hele Stor-Oslo, og så får vi se derfra, sier Ida Juliane Havnås.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS