Illustrasjonsfoto:
Illustrasjonsfoto:

Gjør det enklere for utenlandske utstillere

Umami Arena har inngått et samarbeid med Trade and Distribution – spesialist på logistikk og markedsadgang.

Umami Arena arrangeres neste gang i Nova Spektrum i februar 2027.
Umami Arena arrangeres neste gang i Nova Spektrum i februar 2027.

Målet er klart; å gjøre det betydelig enklere for internasjonale aktører å introdusere sine varer og tjenester på det norske markedet.

En enklere vei inn i Norge

Direktør for Umami Arena, Torill Engelberg.
– Vi er opptatt av å gjøre det enklere for leverandører fra hele verden å kunne vise seg frem på den største arenaen i Norge for bransjen. Derfor er samarbeidet med Trade and Distribution viktig for oss, sier direktør for Umami Arena Torill Engelberg.

Det norske matmarkedet er preget av høye kvalitetsstandarder, strenge importkrav, toll og komplekse distribusjonsstrukturer. For mange internasjonale aktører representerer dette en betydelig barriere for å komme inn på det norske og nordiske markedet. Gjennom samarbeidet med Trade and Distribution vil utenlandske utstillere på Umami Arena nå få tilgang til et komplett støtteapparat for import, distribusjon og markedsposisjonering i Norge.

– Trade and Distribution vil gjøre det mer sømløst for utenlandske utstillere å introdusere sine varer på det norske markedet, forteller direktør for Umami Arena,  Torill Engelberg.

Fra utstilling til marked

– Vi tilbyr skreddersydde løsninger for mat- og drikkeprodusenter som vil etablere seg i Norge. Det betyr at vi også kan bistå med enklere import av produkter som skal presenteres på en arena som Umami Arena, forteller daglig leder for Trade and Distribution, Jon Bugge.
– Vi tilbyr skreddersydde løsninger for mat- og drikkeprodusenter som vil etablere seg i Norge. Det betyr at vi også kan bistå med enklere import av produkter som skal presenteres på en arena som Umami Arena, forteller daglig leder for Trade and Distribution, Jon Bugge.

For mange internasjonale produsenter er deltakelse på Umami Arena et første skritt på veien mot eksport og vekst i Norden. Med Trade and Distribution som partner, kan utstillerne nå ta et skritt videre for å utforske mulighetsrommet på det norske markedet, og samtidig få en enklere tilgang til midlertidig import av produktene som skal presenteres og lanseres på Umami Arena.

– Vi tilbyr skreddersydde partner-løsninger for mat- og drikkeprodusenter som vil etablere seg i Norge. Gjennom vårt nettverk og kompetanse bidrar vi til at gode produkter finner sin vei til butikkhyllene, restaurantene og forbrukerne, sier daglig leder for Trade and Distribution, Jon Bugge.

Umami Arena som døråpner

Samarbeidet med Trade and Distribution er en strategisk satsing for å styrke UMAMI Arenas rolle som Norges ledende møteplass for mat- og drikkeindustrien:

– Vi skal være en døråpner til det norske proffmarkedet. Samarbeidet med Trade and Distribution skal gi våre utenlandske utstillere rådgivning og praktisk hjelp til alt fra logistikk, tollklarering og varehåndtering, samt rådgivning om norsk regelverk og forbrukerpreferanser, sier Engelberg.

Styrker arenaens internasjonale profil

Umami Arena har etablert seg som en sentral arena i Norge for norske og internasjonale aktører, produsenter, og leverandører til mat- og måltidsbransjen. Samarbeidet med Trade and Distribution er et ledd i arenaens internasjonale satsing, og skal gjør arrangementet mer attraktivt for produsenter fra Europa og resten av verden, sier Torill Engelberg.

Neste Umami Arena arrangeres fra 16. til 18. februar 2027

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS