KOMMENTAR

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto

Statsråden trykket på panikk-knappen: Besøksbidrag, men for hvem?

Statsråd Cecilie Myrseth og APs stortingsgruppe fikk rushet igjennom et flertallsforslag for besøksbidrag, med hjelp fra SP og SV. Men, premissene og hvilke kommuner som kvalifiserer for besøksbidrag, er høyst uklart.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (70), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

For næringsminister Cecilie Myrseth og Arbeiderpartiet var det liten tvil om at nederlag i Stortinget så kort tid før valget, måtte unngås for alt i verden. Dermed trykket statsråden på panikknappen, og fikk med SP og SV på en løsning som ble slik hastverksløsninger gjerne blir, omtrentlig!

Med SV og SP på lag, i et fem-på-tolv-kompromiss kvelden før stortingsbehandlingen, ble vedtaket et ullent og omtrentlig besøksbidrag. Ullent fordi premissene er uklare. Hvem skal definere om en kommune de facto har «særlig store belastninger» på grunn av stor turisme?

Få kommuner eller alle?

Omtrentlig fordi SPs Erling Sande slo fast i Stortinget at dette er en ordning som kun vil gjelde et fåtall kommuner, mens statsråden og øvrige AP-politikere understreket at her kan alle kommuner søke.

Slik blir det når et kompromiss i Stortinget er viktigere, for å unngå et forsmedelig regjeringsnederlag, enn å presentere den beste løsningen for norsk reiselivsindustri.

Og plutselig var det ikke noe problem å innlemme cruiseturismen, som statsråd Myrseth tidligere hadde sagt var uaktuelt uten utredning. Slik kjøpslår en regjering på sin høyst uspesifiserte reise i Stortinget.

SV nesten lykkelig på gråten

Jeg fulgte Stortingets behandling denne dryge tirsdagskvelden nylig. Ordskiftet var ikke egnet til å imponere noen med et minimum av innsikt i vår gedigne reiselivsindustri. Man kunne tro dette var en ordning kun tiltenkt Lofoten og Tromsø. Hvor mange Lofoten/Tromsø-innlegg vi fikk servert fra tidvis overivrige representanter på stemmesanking, anført av SVs Mona Fagerås fra Lofoten, som nesten var på lykkelig på gråten - vet jeg ikke, men det var mange.

Hvorfor Tromsø, med et kommunebudsjett på rundt 6 milliarder, er løftet frem sammen med Lofoten, er ikke enkelt å forstå. Da regjeringen inviterte kommuner og destinasjoner for 3,5 år siden, og ba om konseptforslag for piloter, var ikke Tromsø en gang på søkerlista.

Tromsø kommune må selv ta ansvar

Flere representanter slo fast at besøksbidrag ikke er en ordning tiltenkt byene, der blant annet Stavanger ble nevnt som et eksempel.

Selvfølgelig bør Tromsø, med kommunen i spisse, selv ta ansvar for en økende turisme, som i aller høyeste grad er en ønsket og villet situasjon for byen. Lokale mediekommentatorer i Tromsø har høylytt tilkjennegitt sin støtte for besøksbidrag i Tromsø, og så er det ikke alle byer og kommuner som har sin egen statsråd i Næringsdepartementet, men det har altså Tromsø. Stemningen er dermed pisket opp, slik vi også husker det fra de famøse OL-prosjektene Tromsø2014 og Tromsø 2018.

Byene må håndtere egen turisme

Besøksbidrag

Bidraget skal være ei overnattingsavgift på 3 prosent, men med noen unntak: 

  • Cruiseskip og generell overnatting skal betale.
  • Campingvogner, bobiler og fritidsbåter skjermes.
  • Det er ingen avgift på telting.
  • Gjelder kommuner som kan dokumentere reelt press på fellesgoder og infrastruktur.

Hvilke fellesgodeutfordringer Tromsø har, Stavanger har, Trondheim eller Oslo, er ikke kvalifiserende forhold. De store byene vil alltid ha mer og mindre betydelig turisme. Dette må de håndtere i lys av egne budsjetter for den byutviklingen de ønsker.

Slik besøksbidrags-ordningen nå fremstår fra regjeringens side, vil vi få se mange søknadsvarianter fra store og små kommuner landet rundt, fordi premissene i ordningen er for omtrentlige. Når en Venstre-politiker i Oslo bystyre foreslår at Oslo kommune skal kunne innføre besøksbidrag kun for byens 15.000 AirB&B-leiligheter, skjønner man tegningen.

Historisk dag light

Nei, det ble ikke nevneverdig debatt i Stortinget. Mere en type «er det mulig»-innlegg fra opposisjonens side, mens AP-politikerne i kjent stil flagget for at «dette er en historisk dag».

Ingen skal beskylde næringsministeren for å være verken lydhør eller nevneverdig ydmyk. Hun gjentok flere ganger at hun har lest de massive tilbakemeldingene i høringsrunden. En ting er å lese Cecilie Myrseth. En helt annen er å ta inntrykk av innspillene som kommer, noe statsråden definitivt ikke har gjort. Alfred Bjørlo (V) hadde et opplagt poeng da han sa fra talerstolen: «Fasinerende å høre APs selvskryt».

Mangelfull politisk prioritet i NFD

Besøksbidrag er en sak som har vært preget av mangelfull politisk prioritet i Næringsdepartementet (NFD), i dag snart fire år etter at regjeringen proklamerte i Hurdal at pilotprosjekt for besøksbidrag skulle «igangsettes snarest». Men, dette ble det ikke noe av.

Det store spørsmålet nå er som nevnt: Hvilken løsning er det egentlig vi har fått, med AP; SP, og SV? Jo, at kommuner med «særlig stor reiselivsmessig belastning» kan søke departementet, etter at de har utarbeidet en plan for hvordan dette skal skje, og hvordan pengene skal brukes.

Åpner for nytt byråkrati

At dette åpner for et unødig byråkrati i NFDs embetsverk, som fra før av er presset på kapasitet, er én sak. Det viktigste er likevel spørsmålet: Hvilke kommuner og destinasjoner vil kvalifisere inn under regjeringens omtrentlige kriterier? Her var svarene fra statsråden tåkete.

Både Sveinung Stensland (H) og Alfred Bjørlo (V) understreket behovet for å klargjøre nettopp dette, forståelig nok, fordi Cecilie Myrseth og AP-representantene snakket om en ordning for hele landet, implisitt at her var det mange kommuner som vil kunne innføre ordning med besøksbidrag.

Få kommuner vil være aktuelle

Dette mens Erling Sande (SP) gjentatte ganger understreket at: «Det er ikke særlig mange kommuner i landet som vil være i aktuelle for besøksbidrag».

Vil en kommune som Stavanger være aktuell for besøksbidrag?, var ett av mange spørsmål som ble reist fra opposisjonen, men dette ble avvist. Dette er ikke en ordning for byene. -Besøksbidrag skal ikke være en generell nasjonal avgift, understreket Geir Pollestad (SP) i NRKs DagsnyttAtten.

Det blir interessant å følge hvor mange kommuner som utarbeider en plan for hvordan, der de redegjør for «særlige utfordringer» og hvordan inntektene skal brukes, og deretter søke departementet.

Og; de får en interessant jobb i NFD, saksbehandlerne som skal avgjøre hvorvidt en kommune oppfyller kriteriene. Men, kanskje det ikke blir noe problem, kort og godt fordi kriteriene er såpass omtrentlige.

Som vi vet: Alle skal med!

Dette må kommunene gjøre for å få turistskatt

Loven er nasjonal, men for å innføre besøksbidrag må kommunene i Norge:

  • Dokumentere reelt press på fellesgoder og infrastruktur
  • Utarbeide en plan for hvordan inntektene skal brukes, i tråd med lovens formål
  • Involvere næringslivet
  • Få planen godkjent av departementet før avgiften kan tre i kraft
  • Kommunene vil gis mulighet til å innføre en avgift på overnatting for å finansiere reiselivsrelaterte fellesgoder

Loven inkluderer også et eget kapittel som gir hjemmel for å innføre besøksbidrag fra cruisevirksomhet.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS