Color Line er på tredjeplass på listen. (Foto: Morten Holt)

Best på kundeopplevelse

Revisjons- og rådgivningsselskapet KPMG kartlegger kundeopplevelser. Flere selskaper i horecabransjen hevder seg meget bra i undersøkelsen. Både Color Line, Vinmonopolet, Scandic Hotels og Nordic Choice Hotels plasserer seg på topp-10-listen.

Publisert
Illustrasjonsfoto: Scandic Hotels

Mer enn 2500 norske forbrukere har vurdert og evaluert sine kundeopplevelser hos 110 kjente merkevarer på tvers av ni forskjellige bransjer. Helt øverst: Pensjons- og forsikringsselskapet KLP, etterfulgt av Specsavers og Color Line.

Se topp-10-listen lengre ned i saken

Gode hotellresultater

Nordic Choice Hotels er beste hotellselskap, på femteplass, plassen foran Scandic Hotels.

– Vi skal levere de beste gjesteopplevelsene, og vi strekker oss så langt som mulig hver dag for å innfri drømmer og forventninger. Å få en slik respons fra gjestene er vi svært takknemlige for, og det motiverer oss til å fortsette å forbedre oss, sier administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth.

– Vårt ansvar strekker seg langt utenfor hotelldøren, og vi har sagt at vi skal være med å skape en bedre verden. Derfor satser vi tungt på humanitære, lokale og bærekraftige tiltak. Jeg tror noe av nøkkelen til vår gode plassering ligger i at vi i lang tid har vært en utfordrer innenfor disse spørsmålene, sier Silseth.

Scandic nummer seks

– Vi er svært stolte over å havne på en sjetteplass i en kåring blant de største bedriftene i Norge på tvers av bransjer. Service er vår lidenskap, og det faktum at vi har blitt evaluert av norske kunder betyr mye. I Scandic arbeider vi hver dag for å skape de beste hotellopplevelsene, og da er det ekstra stas med en slik anerkjennelse, sier administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold.

– En viktig målsetning for Scandic er å skape fantastiske hotellopplevelser for alle, og som den største hotellkjeden i Norden har vi mulighet til å bidra til positiv forandring i hele bransjen. Med vårt lojalitetsprogram får vi i tillegg sjansen til å skape skreddersydde og unike kundeopplevelser og tilby et bedre tilbud og mer personlig service hver dag, sier Steen-Mevold.

Gir et godt bilde av hva som skal til

Resultatene fra den omfattende norske markedsundersøkelsen Customer Experience Excellence Analysis 2018, gjennomført av rådgivnings- og revisjonsselskapet KPMG, gir et godt bilde av hva skal til for å innfri norske forbrukeres forventninger og skape lojale kunder gjennom ekstraordinære kundeopplevelser – i en tid hvor digitalisering og nye forretningsmodeller endrer bransjer, behov og kjøpsatferd. Undersøkelsen viser at kundeopplevelse er en sterk differensiator og vekstdriver i konkurranseutsatte bransjer.

-– Vi har godt på vei klart å identifisere DNAet til de selskapene som skaper Norges beste kundeopplevelser. Det har vi gjort gjennom å se på hvordan de presterer knyttet til seks sentrale drivere som sammen utgjør den totale kundeopplevelsen: Personalisering, integritet, tid og innsats, forventninger, problemløsning og empati, sier leder for kundeopplevelse i KPMG Digital, Yngve Fjell.

Metodikken er utviklet av KPMGs Customer Experience Excellence Centre i USA og Storbritannia, som i snart ti år har forsket på kundeopplevelse og gjennomført over to millioner merkevareevalueringer med forbrukere fra hele verden – i 2018 også i Norge.

De 10 beste

Under finner du de 10 selskapene norske forbrukere vurderer som aller best på kundeopplevelse:

1. KLP

2. Specsavers

3. Color Line

4. Vinmonopolet

5. Nordic Choice

6. Scandic

7. Apotek 1

8. IKEA

9. Tanum

10. Gjensidige

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS