Fasade Losby Gods, grønne plener, og statue av rådyr i forgrunn.
Oppdag eleganse og historie på Losby Gods.

De Historiske hedret sine egne

Storfjord Hotel er det beste hotellet, tett fulgt av Union Øye og Walaker Hotel. Årets servicehelter ble restaurantsjef og sommelier på Losby Gods Noureddine Lahrache, og servitør på Gamle Raadhus Restaurant, Pedro Alexandre Pinto Gomes Catarino.

Administrerende direktør for De Historiske, Nils Henrik Geitle (til høyre), sammen md Noureddine Lahrache, restaurant og sommelier ved Losby Gods.
Administrerende direktør for De Historiske, Nils Henrik Geitle (til høyre), sammen md Noureddine Lahrache, restaurant og sommelier ved Losby Gods.

Under sitt årlige høstmøte, som i år ble arrangert på Brosundet i Ålesund, feiret De Historiske Hotel & Spisesteder fremragende innsats innen service og vertskap.

Prisene, som inkluderer utmerkelsen «Årets Servicehelt» og kåringen av de høyest rangerte hotellene og spisestedene, løfter frem aktører som virkelig representerer «noe av det beste Norge har å by på» i norsk reiseliv.

Årets beste hoteller og spisesteder 

Pedro Alexandre Pinto Gomes Catarino, servitør på Gamle Raadhus Restaurant.
Pedro Alexandre Pinto Gomes Catarino, servitør på Gamle Raadhus Restaurant.

Blant hotellene var det Storfjord Hotel i Øvre Glomset utenfor Ålesund som gikk helt til topps med en imponerende score på 94 %. Søsterhotellet Union Øye, det eventyrlige fjordslottet ved Norangsfjorden, holder fjorårets sterke resultat ved like med 93%. Fjorårets vinner, Walaker Hotel i Solvorn ved Sognefjorden, økte scoren i år med 1 prosent og deler dermed andreplassen med Union Øye på 93%. 

Også blant spisestedene var nivået svært høyt. Huset i Longyearbyen, kjent for sin bruk av arktiske råvarer i unike retter, økte scoren i år med to prosent og toppet listen med 93 %. Vaaghals, Fjorårets nykommer i Barcode i Oslo, økte også med to prosentpoeng og tok en velfortjent andreplass med 92 %. Statholdergaarden i Oslo, en av Norges mest anerkjente gourmetrestauranter, kapret tredjeplassen med solide 91 %. 

Prestasjonene er spesielt imponerende med tanke på at evalueringene omfatter nærmere 700 kvalitetskriterier som tar for seg alt fra gjesteopplevelser til bærekraft og lokal forankring. Å oppnå slike resultater krever enestående dedikasjon og gjennomføringsevne fra hele laget. 

Årets servicehelter 2025 

«Årets Servicehelt» hedrer enkeltpersoner som utmerker seg med sitt eksepsjonelle vertskap. I år gikk prisen til Noureddine Lahrache, restaurantsjef og sommelier ved Losby Gods og Pedro Alexandre Pinto Gomes Catarino, servitør ved Gamle Raadhus Restaurant. 

Prisen tildeles personer som leverer ekstraordinære serviceopplevelser – og Noureddine Lahrache er selve definisjonen på dette. 

Losby Gods beskriver ham slik: 

«Med sin smittende energi, faglige tyngde og evne til å fikse hva som helst – alltid med et rolig smil – løfter han både gjester og kollegaer hver eneste dag. Han skaper en atmosfære der gjestene føler seg ivaretatt, sett og underholdt, og han får det beste frem i teamet rundt seg. Denne utmerkelsen er et tydelig bevis på det vi opplever daglig», skriver juryen om Noureddine Lahrache.

Pedro Alexandre Pinto Gomes Catarino fra Gamle Raadhus utmerker seg ved å vise en genuin interesse for både faget og gjestene. 

 «Vår servitør gjennom kvelden fremstod som svært profesjonell og hadde god kunnskap om både mat og vin. Han fortalte om råvarene, deres opprinnelse og tilberedningsmåte for alle rettene. Han tok oss med på omvisning i vinkjelleren og fortalte om husets historie og deres spesialitet, lutefisk. Pedro var observant og korrekt, og ga det lille ekstra som gjorde at vi følte oss spesielle og fikk lyst til å komme tilbake», skriver juryen om Pedro Alexandre Pinto Gomes Catarino.

– Det ypperste innen norsk gjestfrihet

– Våre vinnere representerer det ypperste innen norsk gjestfrihet. Å levere en gjesteopplevelse som scorer så høyt på nærmere 700 kvalitetskriterier, krever dedikasjon og fokus. Noureddine Lahrache, Pedro Alexandre og årets topprangerte hoteller og spisesteder viser hvordan service på gjestens premisser kan skape minner for livet, sier administrerende direktør for De Historiske, Nils Henrik Geitle.

De Histioriske

De Historiske er en sammenslutning av 69 unike hoteller og 24 spisesteder spredt over hele Norge. 

Gjennom sitt kvalitetsmerke forplikter de seg til å levere enestående gjesteopplevelser som gjenspeiler norsk kultur, historie og tradisjon.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS