Christopher Williams sr. (Foto: Morten Holt)

Kjøkkenturisten vil lage matgalleri

Christopher Williams har alltid vært lidenskapelig opptatt av mat, kunst og reiser. Nå vil han etablere et matgalleri i Oslo.

Publisert

Han ser nemlig store likheter mellom kunstnere og kokker, og har nå etablert sitt eget lokale i Vibesgate i Oslo, som han håper kan bli et sted der kokker kan utfolde seg med sin matkunst.

– Se på de kunstverkene som konkurransekokker lager. Det er jo helt fantastisk. Dette må bedre frem på en eller annen måte, mener engasjerte Christopher Williams.

Dette er ingen ny idé. Allerede i 1996 åpnet han sitt første Culinary Art Gallery i Gøteborg. Det ble en suksess, der kokker samarbeidet med visuelle kunstnere i felles utstillinger.

Han tenker seg det samme her.

«Find dining»

– I «The Culinary Art Gallery» skal kokkene bli kunstnere– noe de for så vidt allerede er! sier han.

– Jeg synes at kokker og konditorer bør få mer oppmerksomhet enn det de får i dag, sier Williams, som gjerne vil ha andre med på laget i galleriet.

Christopher Williams kaller seg bare The Kitchen Tourist. (Foto: Morten Holt)

I galleriet har han utstilt forskjellige ting som er knyttet opp mot hans lidenskap for mat, som «matkofferter» og en stor gaffel – med «Find dining». For han er hele tiden på jakt etter nye matopplevelser.

The Kitchen Tourist

Han er oppvokst i Arkansas og California, og har arbeidet og vært tilknyttet restaurantbransjen siden han var 15 år. Senere har han reist kloden rundt med sin matlidenskap og sine kokekunster. På 80-tallet kom han til Skandinavia, og hans foreløpige siste stopp er Oslo.

– «I am a traveller». Liker å kalle meg selv «The Kitchen Tourist» – kjøkkenturisten. Under mine besøk verden rundt har jeg vært opptatt av den lokale maten, og hvordan folk har det rundt måltidene i de forskjellige landene, sier han.

Etter mange år i Norge, er han blitt sterkere knyttet til den norske maten og matkulturen.

Soul Food

Og han snakker gjerne om «soul food», maten de svarte amerikanere i sørstatene ser som en viktig del av sine røtter. Lokal mat i sørstatene ble tilpasset deres egen historie og mattradisjon etter beste evne.

Maten ble tilsatt krydder og andre spennende ingredienser og utviklet seg til en egen mattradisjon. «Soul food» har blitt et begrep, ikke bare i USA, men i store delen av verden.
Da jeg kom til Frankrike som 22-åring ble jeg kjent med den franske mattradisjonen og enkelte retter minnet meg om «soul food.

– Men her i Norge er han fremdeles på jakt etter å finne den ekte norske «soul food», og hva det betyr for oss nordmenn.

Les mer i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 5 2016)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS