Tarje Hellebust Nina Askvik Skurdal

41,7 prosents driftsmargin for Årets Hotelier

Hotelldirektør Radisson Blu Hotel Norge i Bergen, Nina Askvik, ble kåret til Årets Hotelier 2011 i forbindelse med Serviceforum i Stavanger sist uke. Askvik ble valgt på grunn av sine og hotellets økonomiske resultater, samt kunde- og ansattes tilfredshet. I fjor hadde hotellet en driftsmargin på fantastiske 41,7 prosent!

Publisert

Nina Askvik flankert av Ådne Skurdal (til høyre) fra Cornell Univeristy Society Chapter Norway og jurymedlem Tarje Hellebust (til venstre) som er regiondirektør for Rezidor og adm dir for Radisson Blu Plaza.

Askvik er den andre i rekken som kan smykke seg med utmerkelsen ”Årets Hotelier”. Sist gang var det Rica Seilets direktør Ragnar Palsson som fikk utmerkelsen.

Skal motivere

Prisen som Årets Hotelier er ment å motivere ledere og skape forståelse for viktigheten av videreutdanning og innsikt i nye trender. Serviceforum samler aktørene innen hotell- restaurant – og reiselivsbransjen, og er en årlig fagkonferanse ved Norsk Hotellhøgskole.

Nina Askvik ble Årets Hotelier 2011.

Leverer resultater langt over det vanlige

I juryens begrunnelse heter det blant annet at Nina Askvik alltid er til stede for sine ansatte og gjester.

Askvik, som leder Bergens største hotell, leverer svært gode økonomisk resultater, langt over det vanlige i markedet. I tillegg fikk hotellet i 2010 NHO Reiselivs HMS-pris for forbygging og oppfølging i HMS arbeidet.

41,7 prosents driftsmargin

– Jeg begynte nærmest ved starten av finanskrisen og det var en rekke utfordringer å ta tak i. I fjor så vi resultatene av dette og leverte et rekordresultat, sier Askvik til Reiselivsavisen.no.

Hun avslører at belegget gjennom fjoråret var i underkant av 75 prosent.

- Jeg kan ikke røpe det endelige resultatet, men driftsmarginen ble på 41,7 prosent, sier Askvik.

Radisson Blu Hotel Norge er Bergens største hotell med 347 rom.

Takket de ansatte

Det var en stolt og svært glad prismottaker som også takket sine kolleger for prisen som årets hotelier.

– Tusen takk til alle mine fantastiske avdelingsledere hjemme på hotellet, Radisson Blu Hotel Norge – det er deres pris, også! Jeg hadde aldri kunnet stå her og ta i mot berømmelse for jobben jeg gjør hvis det ikke hadde vært for dyktige og lojale avdelingsledere, sier Askvik i en pressemelding.

Skolepulten venter

Som premie kan Nina Askvik se frem til to uker etterutdanningskurs, inkludert reise og opphold, på General Manager Program (GMP) ved Cornell University - School of Hotel Administration i USA. Skolen regnes for å være verdens fremste lærested for hospitality management.

Cornell Hotel Society Norway Chapter tok initiativ til prisen Årets Hotelier i 2010, sammen med en rekke servicebedrifter og hotellselskap. Formålet er å fremme resultatorientert og nytenkende lederskap blant fremgangsrike hotellfolk.

Fagtung jury

Juryen bak Årets Hotelier har bestått av Morten Thorvaldsen (administrerende direktør i Thon Hotels), Sidsel Haavardtun (Vice President Human Resources, Rica Hotels), Leif Evensen (styremedlem Cornell Hotel Society, Norway Chapter) og Tarje Hellebust (regiondirektør i Rezidor og adm dir for Radisson Blu Plaza).

Pressemelding

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS