Monica Sandvold blir hotelldirektør på Hotel Victoria. (Foto: Privat)

Skal styre Hotel Victoria

Monika Sandvold, som har lang fartstid fra hotellbransjen, blir ny hotelldirektør på Hotel Victoria. Hun kommer nå fra Kronen Gaard Hotell.

Sandvold tiltrer stillingen 1. mai 2020, og Hotel Victoria åpner dørene igjen høsten 2020.

Når Hotel Victoria igjen skal åpne dørene, har de gravd i historiebøkene og høstet inspirasjon fra første gang hotellet ble åpnet som Stavangers storstue.

Fra Kronen Gaard

– Dette var ikke en mulighet jeg kunne gå glipp av. Vi har mennesker som brenner for service og har vært en del av hotellet i lang tid, og vi vil snarlig utlyse flere stillinger, for å kunne skape unike gjesteopplevelser. Jeg gleder meg enormt til å få lede utviklingen av hotellet, sier Sandvold.

Hun begynte i hotellbransjen som servitørlærling på Radisson SAS Plaza Hotel i 1992, og har siden den gang steget i gradene. Hun har utmerket seg i en rekke ulike stillinger, senest som direktør på Kronen Gaard Hotell.

– Hennes bakgrunn passer perfekt med den retningen vi ønsker å ta hotellet. Hun er med andre ord helt rett for dette prosjektet, og vi ser frem til å følge henne i utviklingen av «nye» Hotel Victoria, forteller administrerende direktør i Team Hotels, Terje Ropstad. Det er Team Hotels som driver Hotel Victoria.

Et naturlig samlingspunkt for hele byen

Bygningen som huser Hotel Victoria Hotel ble oppført på slutten av 1800-tallet, og er tegnet av arkitekten Henry Buchner. Hotellet har over flere tidsepoker vært byens stolthet; en naturlig møteplass for sosiale sammenkomster og de store anledningene. Nå er målet å ta den posisjonen tilbake.

En helhetlig opplevelse med historien som fundament

Parallelt med det fysiske byggeprosjektet, blir det også utviklet en oppdatert merkevare for hotellet. Den nye identitet bruker historien som fundament, og prosjektet er utviklet i samarbeid med merkevarebyrået MATTER i Oslo.

– Dette er et fantastisk prosjekt å få ta del i. Vi har fått muligheten til å dykke ned i arkivene og finne ut av hvordan Hotel Victoria så ut og hva hotellet gjorde for byen. Målet med prosjektet er ikke å skape et museum fra fortiden, men å låne inspirasjon fra den ‘klassiske hotellopplevelsen’ fra 1900 og tolke den inn i en 2020-kontekst, sier Anders Gottlieb Nygaard fra Matter.

Bevarer skilt-tegnerens håndverk fra 1900

Logo, navnetrekk, symbolbruk, fonter og farger har tatt utgangspunkt i den originale fasaden fra 1900. På toppen av bygget var navnetrekket «Hotel Victoria» tegnet for hånd av en lokal skilt-maker. Ved hjelp av en betydelig samling med gamle bilder har alle bokstavene nå blitt gjenskap og tilpasset et digitalt format.

– Bokstavene på fasaden danner grunnlaget for den nye identiteten, men logoen over døra er bare starten på opplevelsen. Hotellets særegne historie og identitet skal bevares og videreutvikles, og nå jobber hele teamet frem mot åpning med å ferdigstille alt fra webside og uniformer til opplevelsene inne på hvert enkelt hotellrom. Vi tror det kommer til å bli fantastisk og vi gleder oss til å vise det frem, avslutter Gottlieb-Nygaard.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS