Helge Bergslien er en entusiastisk omviser i forskningshallene i Måltidets Hus, der vinnerdeltakerne fikk smakstester og selv bli en del av forskningen under workshopen. (Foto: Kristin Austigard, Ipax Mat)

Hvordan vinner du folket med et vinnerprodukt?

Det var et av temaene da vinnerne i Det Norske Måltid 2015 møttes til en workshop på Måltidets Hus i Stavanger. Samlingen er en del av premien til alle vinnerne i konkurransen.

Publisert

Et viktig mål for Det Norske Måltid er at norske matprodusenter skal nå ut til flere kunder med sine produkter. At matgründerne skal utvikle trygge og gode næringer der de holder til. Da hjelper det å sette seg sammen og lære av hverandre.

NCE Culinology i Måltidets Hus tilbyr en slik premie til vinnerne, der de samles til en dag for å diskutere muligheter for videreutvikling av produktene sine og hvilke muligheter de har for å vokse.

Ekspertpanel

– Vi har samlet et ekspertpanel som svarer direkte på utfordringene fra vinnerne i Det Norske Måltid. Disse folkene har erfaring fra forbrukerinnsikt, distribusjon, emballasje og optimale prosesser, sier Helge Bergslien, forsker og professor ved Nofima og NCE Culinology, i en pressemelding.

Gjennom smakstester, merkevarediskusjoner og størrelsen på produkter og forpakninger, diskuterer vinnerne ulike problemstillinger de jobber med i sin hverdag.

Nettverksbygging

– Vi får mye ut av denne workshopen, fordi vi møter mange produsenter og kan diskutere både utfordringer og muligheter som vi ser for produktene våre, sier Christine Okkenhaug Monsen, merkevaresjef i Salma, som vant en av sjømatprisene i Det Norske Måltid 2015.

– Dette er en viktig arena for å bygge nettverk. For oss er det også veldig interessant å se på mulighetene for produkttesting og se på holdbarhet, sier Jørn Wangensten, Valdresmeieriet som vant prisen for beste ost.

Ny sesong på trappene

I 2015 var det rekordmange produkter med høy kvalitet som meldte seg på Det Norske Måltid.

Påmeldingen for 2016 åpner om kort tid.

Les mer på Detnorskemaltid.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

NCE Culinology

NCE Culinology er én av 12 næringsklynger i Norwegian Centres of Expertise (NCE).

NCE er en nasjonal satsing for å forsterke innovasjonsaktiviteten i de mest vekstkraftige og internasjonalt orienterte fagmiljøene i Norge.

NCE Culinology blir administrert av Måltidets Hus AS og består av bedrifter, forskning og offentlige aktører innen norsk måltidsnæring. NCE-programmet er et samarbeid mellom Innovasjon Norge, SIVA og Norges forskningsråd.


Les mer på Maaltidetshus.no

 

Det Norske Måltid

Det Norske Måltid startet i 2008, og regnes nå som et av landets viktigste matpriser.

Målet er å skape et utstillingsvindu for norske råvarer og å jobbe for økt markedsføring, næringsutvikling og bærekraftig produksjon.

Ipax Mat tok i 2014 over Det Norske Måltid.

Les mer på Detnorskemaltid.no

Powered by Labrador CMS