Rolf Harald Sund og Glenn Røed med de to elsyklene Culina Oslo disponerer til og fra kundebesøk i Oslo sentrum (når de sykler bruker de selvsagt hjelm, red. anm). (Foto: Culina)
Rolf Harald Sund og Glenn Røed med de to elsyklene Culina Oslo disponerer til og fra kundebesøk i Oslo sentrum (når de sykler bruker de selvsagt hjelm, red. anm). (Foto: Culina)

Culina på el-sykkel

I Oslo kan du nå risikere å møte Culinas selgere på el-sykkel, susende på vei til eller fra kundebesøk.

Publisert

– Vi har gått til anskaffelse av to el-sykler, som står i butikken i Torggata, til daglig disposisjon for våre selgere som skal besøke kunder i byen, melder Kathrine Starheim hos Culina.

Miljø- og samfunnsansvar

– Det å bevege seg rundt i indre Oslo med bil er etter hvert blitt både tid- og kostnadskrevende, med nye enveiskjøringer og parkeringsbegrensninger over en lav sko. Derfor har vi et testprosjekt nå, med el-sykler. En annen side av saken, er miljøet. Vi i Culina har miljø- og samfunnsansvar høyt på agendaen, og ved å begrense bilbruken støtter vi oppunder egne miljømål. Vi reduserer eget utslipp, og sparer i tillegg kostnader, så dette er en vinn-vinn situasjon, sier Starheim.

Culina oppfatter også at kundene synes dette er positivt.

Culinas selgere Rolf Harald Sund og Glenn Røed på el-sykkel. (Foto: Culina)
Culinas selgere Rolf Harald Sund og Glenn Røed på el-sykkel. (Foto: Culina)

– Vi må se hvordan ordningen fungerer over litt tid, men det er klart det kan være aktuelt å utvide både sykkelparken og områdene man tenker disse skal dekke, forteller daglig leder Espen Røst.

– Må nok få større sidevesker

En av dem som har brukt elsykkelen flittig, er selger Glenn Røed.

Han kan fortelle at det oppleves både raskt og effektivt å bruke sykkel i stedet for bilen.

– Hittil er den lengste turen jeg har hatt fra Torggata til enden av Bygdøy Allé og til Sandaker, og totalt har jeg vel syklet til og fra kunder i litt over fem mil på et par uker. Å ha med vareprøver er ikke noe problem, men det er klart at vi må ha noen større sidevesker etter hvert, så vi får med oss litt mer. En annen ting er at ved å sykle får man med seg bybildet på en annen måte. Små, nye steder man kanskje ikke ville sett ellers kan dukke opp, og man får generelt med seg mer av det som skjer. Det er dessuten mye lettere å stoppe hos kunder på veien, selv om jeg ikke hadde avtale på forhånd, sier Røed.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS