Therese Log Bergjord. (Foto: Markus Johansson, Bitmap Multivisuals AS).

Spår en fremtid uten kasser

– De ønsker ikke å bli avbrutt av servicepersonell. Det som frister ungdommer under 22 er å handle uten kontanter eller kasser, sier Therese Log Bergjord, nordisk leder for Compass Group.

Publisert
Foredragsholderne var Therese Log Bergjord, nordisk leder for Compass Group, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, adm. dir. i Norsk Olje og Gass, Ole Petter Nyhaug, gründer av Opinion og anerkjent trendekspert og Ingvil Rasten Fongod, Change Manager Compass Group Norge. (Foto: Markus Johansson, Bitmap Multivisuals AS).

Nærmere 100 fremmøtte fikk i april høre hvordan hun så for seg at fremtidens marked og arbeidstakere kan møtes.

Anledningen var Compass Groups halvårlige kundeseminar på 2020Park i Stavanger.

Tilrettelegge og skreddersy

– Ny teknologi åpner for nye løsninger. Vi får stadig flere muligheter til å tilrettelegge og skreddersy etter ulike gjesters preferanser, sa Log Bergjord.

Log Bergjord spådde en kantine- og renholdsverden hvor teknologi brukes til å strømlinjeforme leveranser etter eksakte målgrupper. Ungdommen ønsker få synlige ansatte, mens eldre målgrupper ønsker personlig og nær service. Noen matleveranser vil skreddersys for å tilfredsstille strenge ernæringsmessige krav- for eksempel innen helsesektoren, mens andre vil handle om nytelse, fristelser og øyeblikkets spenning.

Karl Eirik Schjøtt-Pedersen deltok på Compass Groups halvårlige kundeseminar på 2020Park i Stavanger. (Foto: Markus Johansson, Bitmap Multivisuals AS).

– Den som vinner morgendagens leveranse er den som er best på skreddersøm og innovasjon, spådde Log Bergjord.

Jobbe fremoverlent, og lytte til forventinger, behov og trender

Hun fikk støtte av Opinion-gründer og trendekspert Ole Petter Nyhaug.

Foto: Markus Johansson, Bitmap Multivisuals AS

– Den som skal få levere morgendagens kantine må jobbe fremoverlent, og lytte til forventinger, behov og trender, sa Nyhaug.

Flere kasseløse systemer er allerede under utprøving, og giganter som Amazon har troen på konseptet også i vanlige butikker. Det viktigste ifølge dagens siste taler, administrerende direktør i Norsk Olje og Gass, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, er imidlertid ikke den spesifikke løsningen, men evnen til å tilpasse seg, og å satse fremover.

Investere i forskning og innovative løsninger

– Det er mange muligheter fremover. Hvis vi vil høste, må vi satse videre. Vi må investere i forskning og innovative løsninger, var budskapet til Schjøtt-Pedersen.

Hver gjest på seminaret fikk servert et frokostbrett med ni porsjonsstore frokostretter, som alle svarte til en trend i markedet. Det var lokale råvarer, gluten- melk og sukkerfrie alternativer, økologiske grønnsaker og hjemmelaget søt müslibar.

– Vi ønsket å lage et brett med spennende smaker og ting som er i skuddet, sa kokken bak menyen, Monika Bondhus, som er kjøkkensjef i 2020Park.

Arrangementet dekket temaer rundt hvordan Compass Group har implementert Lean i egen organisasjon, muligheter på norsk sokkel, samt mat og forbrukertrender.

Les mer i magasinet Horeca (nummer 3 2017)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS