Solørakevitt Bjørn Ola Bakken13

Egen akevitt fra potetland

De siste årene har det kommet en rekke svært lokale akevitt-typer på markedet. I Solør sør i Hedmark, som omfatter kommunene Grue, Åsnes og Våler, produseres hver femte potet her til lands, og mellom 20 og 25 prosent av all potetsprit i Norge er fra poteter dyrket i Solør. Hva er da mer naturlig enn at Solørakevitten omsider er lansert.

Publisert

Bjørn Ola Bakken med den nye akevitten, Solørakevitt. (Foto: Morten Holt)

Som kjent er poteter en kjent ingrediens i akevitt.

Lagerbeholdningen på 1000 flasker ble solgt ut i løpet av fem dager, så dette har så langt vært en suksess, sier potetbonden Bjørn Ola Bakken fra Åsnes, som sammen med sambygdingen Iver Helstad har nå har blitt kompanjonger i brennevinsbransjen.

Smak av furu

Solør, som står for en femtedel av den totale potetproduksjonen i Norge, får nå si egen akevitt. (Foto: Morten Holt)

– Jeg har vel tenkt tanken på dette helt siden jeg selv drev med poteter for 15 år siden, sier Bjørn Ola Bakken fra Åsnes. Siden i vinter har det vært testing og utprøving for å få produsert potetbrennevinet med smak av furu, for øvrig den første akevitten i Norge med et snev av smak av furu.

Solør er et jordbruksdistrikt. I tillegg er det store skogområder. Da synes vi det var naturlig å utvikle en akevitt med to to "ingrediensene", sier Bakken.

– Vi synes det kunne være moro å prøve. Dette er slett ikke noe vi ønsker å tjene penger på. Det er først og fremst en hyllest til Solør, som hvert år står for om lag 20 prosent av potetproduksjonen her til lands, sier de to til Glomdalen.no.

På Solør-dialekt

I tillegg til poteter (det går med drøyt to kilo poteter til en flaske) og furuskudd, inneholder Solørakevitten 11 andre krydder/urter.

Solørakevitten er fatlagret på sherrytønner, og destillert og tappet hos Agder Brenneri/K.G Puntervold AS i Grimstad. Etiketten er laget av Bjørn Kulseth i Fjeldheim & Partners i Oslo. Kulseth kommer også opprinnelig fra Åsnes. På etiketten er alt skrevet på utpreget Solør-dialekt.

Bakken forteller at testingen har foregått på flere plan; både i brenneriet i Grimstad og blant venner og kjente.

– Om lag 20 personer har vært da vi har testet oss fram mot det endelige resultatet, sier Bakken. Og så langt ser det altså ut som om de har truffet.

Les også: Juleakevitten er 25 år

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Omslaget på Horeca nummer 8 2010. Max Ivan Lindkjølen fra Eidskog med akevitt med krekling. (Foto: Morten Holt/Layout: Tove Sissel Larsgård)

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS