Produkter i tre blir mer og mer populært i horecabransjen, sier Ole Henrik Eftedal. Her med en serveringsvogn med flere bruksområder. (Foto: Morten Holt)

«Messe» hele året hos 2080.no

2080.no har åpnet en ny konseptbutikk («Concept Store») i Hoffsveien på Skøyen. – Her blir det «messe» hele året, og nye, spennende konsepter skal utvikles, sier gründer og eier, Ole Henrik Eftedal.

Publisert
Ole Henrik Eftedal har nesten 25 års erfaring fra horecabransjen. Sammen med 2080.no har han åpnet en ny konseptbutikk på Skøyen i Oslo. (Foto: Morten Holt)

– Det er en drøm som går i oppfyllelse med denne åpningen. «Svangerskapet» har vært kort og friskt, fra ideen ble klekket til «babyen» vår nå er født, og vi tror at kundene vil bli begeistret av nyskapningen. Målet er at dette skal bli et samlingspunkt og en ny arena for horecabransjen. Her kan våre kunder «leke» seg, og utvikle sine egne konsepter – med veiledning fra oss, sier Eftedal.

– Så dette er ikke bare nok et utsalgssted?

– Nei. Og med to streker under nei. For vi vet at våre kunder ikke er ute etter nok en utstilling som er en ørkesløs blanding av visper, øser, hvitt porselen, og ofte dårlige kopier. I 2080.no har vi gått fra å være en leverandør av mest standard kjøkkenprodukter, til å bli en leverandør av kortreiste, kjente europeiske kvalitetsprodukter, sier han.

10-12 forskjellige produsenter står bak det meste du finner i den nye konseptbutikken.

Kvalitet – ikke volum

– Vi tenker ikke volum, men kvalitet og unike produkter, så det dreier seg ikke om containere fra Kina. Vi ønsker å være den markedsledende konseptutvikleren, som følger trender og utvikling. Vi ønsker også å være med å spesialtilpasse produkter og konsepter for kunder som ønsker det. Konsepter som gir merverdi for kundene. «Concept Store» skal ose kvalitet. Vi ønsker ikke å selge «likt til hele Norge», men skape noe unikt for hvert enkelt hotell, kjede eller kunde, forklarer Eftedal.

I 2011 åpnet 2080.no på nett med åpne priser. – Vi tror det generelt førte til et senket prisnivå i bransjen, sier Eftedal, som i dag leder et selskap med 10 årsverk.

Konseptutvikler

– Vi er fortsatt en totalleverandør av kjøkken og serveringsutstyr, men med kompetansen vi sitter på ved våre ansatte, i tillegg til de aller beste merkene og produsentene i verden, mener vi at vi nå har tyngden til å kalle oss en konseptutvikler. Og vi trenger ikke være beskjedne på egne vegne. Vi er gode på det vi gjør, det viser resultatene vi har oppnådd sammen med våre kunder, skryter Eftedal.

2080.nos «Concept Store» holder til i dette bygget på Skøyen. (Foto: Morten Holt)

Han fortsetter:

– Fra å være først ute i bransjen vår med nettbutikk, gjør vi her noe helt nytt i tillegg. Vi har nå utviklet en arena, et sted, der kundene kan komme for å se det siste innen trender og produkter. Kunden kan se og ta på hvert eneste unike produkt, sette sammen produkter og konsepter – eller for den saks skyld; bare bli inspirert.

Anerkjente produsenter og merkevarer

– I «Concept Store» skal vi vise frem våre produsenter. Vi har med oss mange av de mest anerkjente produsentene og merkevarene i verden, som Bauscher, Schönwald, Tafelstern, Spal, Serax, WMF, Craster, Lava og Falcon, for å nevne noen. Fellesnevneren er i hovedsak europeisk kvalitet, vi tenker ikke containere med kopier og likt volum til alle. Vi vet at kundene våre er unike, da skal produktene de får av oss også være det. Vi er ikke – og vil ikke, være lik alle andre, presiserer Eftedal, som har lang fartstid i bransjen. Allerede i 1994 var han på banen, og han har blant annet stått bak AE Storhushold (senere AE Foodtech).

Du kan lese hele saken i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 5 2017)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS