Redd Verden. Litt hver dag.

Svanemerket er i gang med sin største kampanje noensinne. De ønsker å gjøre forbrukerne bevisste på at de hverdagsvalgene vi tar faktisk er viktige for å løse miljøutfordringene.

Publisert

Mange forbrukere er opptatt av hva de selv kan gjøre for å ta flere gode miljøvalg. Tydelig merking og synlighet i butikklokalet er utslagsgivende faktorer for et grønnere forbruk. Svanemerket retter i sin nye kampanje søkelyset mot handelen som arena for det grønne skiftet.

Markeds- og kommunikasjonssjef i Svanemerket, Anne-Grethe Henriksen.

Hverdagsvalgene

Hverdagsvalgene vi gjør mellom butikkhyllene er viktige fordi det er så mange av dem, og grønnere valg kan gi stor miljøgevinst. Men få har hittil pekt på hvor viktig handelsleddet er for det grønne skiftet. Det vil Svanemerket nå ha slutt på.

– Forbruket vårt rommer mange viktige bidrag til å løse de miljøproblemene vi nå står overfor, og vi vet at mange forbrukere er opptatt av hva de selv kan gjøre for å ta grønnere valg. Tydelig merking, god synlighet i butikk og bredt utvalg av miljøvennlige produkter er utslagsgivende faktorer for å utløse grønnere adferd i butikkene, og den utfordringen håper vi handelsstanden tar, sier markeds- og kommunikasjonssjef i Svanemerket, Anne-Grethe Henriksen, i en pressemelding.

Landsdekkende kampanje

Svanemerkets nye kampanje startet sist fredag, 2. september 2016.

Kampanjen har nasjonalt nedslagsfelt med annonsering i 40 byer og tettsteder i hele landet, digital annonsering på 55 kjøpesenter, og aktivitet på sosiale medier.

I tillegg kommer annonser i utvalgte magasiner og boards på T-banen i Oslo. Svanemerket har også oppfordret kunder og forhandlere av dagligvarer, byggevarer, tekstiler og andre svanemerkede produktgrupper til å gjøre det offisielle, nordiske miljømerket ekstra synlig i butikkene i kampanjeperioden.

Hoteller som er svanemerket

Ikke alle slagene i miljøkampen foregår i blitzregnet på den internasjonale scene – også på hotellet gjøres viktige ting for miljøet. Et svanemerket hotell bruker mindre vann, energi og skadelige kjemikalier enn hoteller som ikke er svanemerket.

Hotellene til Scandic, som er svanemerket, sparer for eksempel hvert år energi som tilsvarer forbruket i nærmere 4000 husholdninger. I tillegg forbrukes 150 millioner kubikk mindre vann, det produseres 1000 tonn mindre avfall og forbrukes 100 tonn mindre kjemikalier enn for 10 år siden.

I restaurantene er det mindre engangsartikler og mer økologiske matvarer enn på andre hotell, og det er mer svanemerket inventar enn det som er vanlig.

En stor utfordring

Klimaendringene er menneskehetens aller største utfordring. All sparing av energi og alle endringer vi gjør fra fossile råvarer (olje) til fornybare er gode klimavalg. Miljøgifter og økt kjemikaliebruk er et annet problem. Miljøgifter er giftstoffer som forblir i naturen i nesten evig tid, og kan gjøre stor skade på både natur og helse. Derfor er det bra med alle farlige kjemikalier vi klarer å kutte ut.

Dette er noen få små eksempler på bra miljøarbeid som blir gjort på hoteller og i restauranter.

– Fortell hva dere gjør

«Mye av dette er skjult for gjestene. Husk å fortelle og vise fram at det er et godt miljøvalg å bo hos dere. Vær stolt av det dere gjør. Ingen redder verden uten hjelp. Og ingen tiltak løser alle problemene på en gang. Men alle tiltak gir en liten miljøgevinst, og selv små bidrag blir store når de blir mange nok. Vi kan redde verden. Litt hver dag», skriver Svanemerket pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Et svanemerket hotell

  • Har lavt energiforbruk
    • Moderne løsninger for kjøl/frys/ventilasjon
    • LED-belysning og andre sparepærer
  • Minimerer mengden av restavfall fra gjester og egen drift
    • Kildesorterer i mange fraksjoner, slik at materialene kan brukes på nytt
    • Minimalt forbruk av engangsartikler
    • Komposterer matavfall
    • Såpe- og sjampodispensere på gjesterommene
  • Lavt vannforbruk
  • Bruker miljømerkede, økologiske og kortreiste produkter i restaurant og frokostsal
  • Prioriterer miljømerkede varer og tjenester (møbler, vaskeri etc)
  • Rengjøres effektivt og miljøvennlig, uten problemkjemi
    • Doseringssystemer motvirker overforbruk

En svanemerket restaurant

  • Prioriterer økologiske matvarer
  • Prioriterer kortreiste råvarer
  • Har vegetariske retter på menyen
  • Serverer ikke truede arter fisk og skalldyr (som konvensjonell scampi)
  • Reduserer matsvinn
    • Komposterer matavfall
  • Serverer bare lokalt tappet vann
  • Minimalt forbruk av engangsartikler
  • Bruker svanemerkede servietter, stearinlys og andre forbruksartikler
  • Rengjøres effektivt og miljøvennlig, uten problemkjemi
    • Doseringssystemer motvirker overforbruk

En svanemerket konferanse

  • Bruker ingen engangsartikler
  • Svanemerkede trykksaker, skrivepapir, penner og andre forbruksartikler
  • Bevertning fra svanemerket restaurant
  • Miljøtilpasset servering
    • Prioriterer økologiske matvarer
    • Prioriterer kortreiste råvarer
    • Har vegetariske retter på menyen
    • Serverer ikke truede arter fisk og skalldyr (som konvensjonell scampi)
    • Reduserer matsvinn
    • Komposterer matavfall
    • Serverer bare lokalt tappet vann

Kilde: Svanemerket

Powered by Labrador CMS