Vaffel - Matprat

25. mars er vaffeldagen

I flere generasjoner har vafler vært fellesnevneren for kos og hygge over hele landet. I tillegg har vaffelsteking bidratt til det økonomiske grunnlaget for mange idrettslag og foreninger. Bare lukten av vafler gir oss vann i munnen og vi trekkes automatisk i retning av serveringsstedet.

Publisert

Fredag 25. mars er den store vaffeldagen.

- Det ligger mye omsorg i vaffelhjerter, sier administrerende direktør i Wilfa, Anders Liland.

- Som markedets største produsent av vaffeljern er vi stolte av at vi har bidratt til mye kos og hygge i norske hjem i over 50 år. Fordi våre jern er dypere enn de fleste på markedet gir det også muligheter for å eksperimentere seg frem til nye oppskrifter. Uansett hva slags type vafler du liker – finn frem vaffeljernet og kos deg på vaffeldagen, fredag 25. mars, sier Liland.

Hvorfor feirer vi vaffeldagen?

I middelalderen ble ”Vår frues dag” feiret 25. mars som dagen da jomfru Maria fikk budskapet fra engelen Gabriel om Jesusbarnet. I Sverige og Norge ble dagen feiret med å spise kaker.

Med tiden er feiringen av ”vår frue” blitt vaffeldagen. Den markerer også avslutningen på vinteren og begynnelsen på våren.

Dypt jern gir nye muligheter

De fleste av oss forbinder vafler med noe vi nyter til kaffen. Men vaffeljernet kan brukes til så mye mer. Tenk deg vaffelsandwich med grovt mel eller potetvafler toppet med ruccola.

Wilfas vaffeljern er dypere enn de fleste på markedet, dermed kan du eksperimetere deg fram til mange spennende oppskrifter. Her gjelder det bare å være kreativ.

I samarbeid med kokk og kreativ matkunstner Svein Iversen hos matkurs.no har Wilfa lekt og eksperimentert seg fram til mange lettvinte og gode retter du kan lage i vaffeljernet. Oppskriftene finner du på www.wilfa.no. Her finner du nye og spennende måter å bruke jernet på, hvis du ikke vil bruke din egen oppskrift som kanskje er brukt i generasjoner.

Berømte vafler

Norske vafler er berømte også utenfor landets grenser. Den norske Sjømannskirken brukte vafler i sin Hjertevarmekampanje i fjor. Mens Sjømannskirkens medarbeidere delte ut 15 000 vaffelhjerter med stor suksess verden over, serverte Moods of Norway vafler på sine visninger for internasjonale kjendiser i New York.

Pressemelding

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS