MackLuksusølGullmack

Luksusøl og turistsatsing

Den ene har relansert to tradisjonsrike spesialøl og den andre har samlet lokale krefter for å bygge en solid turistdestinasjon helt nord i landet. Denne uka mottok Macks Ølbryggeri og Visit Nordkyn "Merket for god design".

Publisert

Macks Ølbryggeri og Tank Design fikk Merket for god design for relanseringen av Bokøl og Gullmack. (Foto: Macks Ølbryggeri)

Interessen for spesialøl blir stadig større over hele landet. I fjor opplevde Vinmonopolet en salgsøkning på 22 prosent i ølsegmentet. Den veksten ville Tromsø-bryggeriet Mack være med på.

GullMack

Det er mye tradisjon og stolthet knyttet til de to ølmerkene Bokøl og GullMack. Macks Ølbryggeri har laget GullMack siden 1986, mens Bokøl kan føres helt tilbake til 1883. I senere tid har de to merkene kommet stadig dårligere til sin rett. De stutte 0,33-flaskene tok seg ikke godt ut på et restaurantbord.

– Dette er to velsmakende øl som behøvde emballasje som sto i stil med innholdet. I tillegg var det viktig for oss med en design som spiller på og forsterker Macks historie og håndverktradisjon, forteller produktsjef Cathrine Giæver.

Konkurrerer mot vin

Lokale Tank Design som fikk jobben med å gjøre Bokøl og GullMack mer eksklusivt. Byrået kom opp med en gjennomsiktig gulletikett som går igjen på begge merkene. En enkel og elegant fargekode er det eneste som skiller mellom Bokøl og GullMack. En annen viktig forandring er at den gamle flasken er blitt byttet ut med en høyreist 0,5-litersflaske.

– Dette gjør det mer naturlig å dele en flaske øl til et bedre måltid – slik mange gjør med vin. På mange måter er det nettopp vin vi konkurrerer mot, og med den nye emballasjen kan både GullMack og Bokøl fint stå fremme på et festpyntet bord, sier Giæver.

De nygamle ølmerkene er blitt tatt godt imot både i utelivet og hos ølkjøpende polkunder, og har allerede fått sølvmedalje i den internasjonale emballasjekonkurransen Pentaward. Utpå vårparten kommer bryggeriet til å utvide premiumserien med ytterligere to øltyper: et hveteøl og en brown ale.

Visit Nordkyn: Storsatsing i nord

Visit Nordkyn og Neue Design Studio fikk Merket for god design for førstnevntes nye profil. (Foto: Visit Nordkyn)

Nordkyn ligger helt nord i Finnmark, på 71 grader nord. Området har alltid tiltrukket en del turister, men konkurransen både fra internasjonale, nasjonale og regionale destinasjoner ble stadig sterkere. Noe måtte gjøres.

– Tidligere hadde hver bedrift og hver bygd stått for sin egen markedsføring, og det var liten grad av samarbeid. Derfor gikk bedriftene i de to kommunene Gamvik og Lebesby sammen om å danne Visit Nordkyn, forklarer prosjektleder Charlotte T. Schytte.

Nyskapingen behøvde en profil som kunne samle og omfatte alle, og gjennom rådgivere i Norsk Designråd ble byrået Neue Design Studio trukket inn i arbeidet på et tidlig stadium. Gjennom hele prosessen har Schytte og designbyrået sørget for å involvere og engasjere de over 30 bedriftene som står bak Visit Nordkyn.

Finnmark i et nøtteskall

Kravene til profilen var derfor mange og sterke: Den skulle være relevant for alle og samkjøre turistnæringen. Den skulle bli en snakkis blant finnmarkinger og gjøre konkurrentene misunnelige.

– Nordkyn er Finnmark i et nøtteskall. Turister som kommer hit er gjerne nysgjerrige, aktive og ute etter sterke opplevelser og minner. I løpet av en formiddag kan du både være med ut på havet å fiske og deretter oppleve reinsdyr på vidda. Vi har karrige gråsteinsørkner, frodige daler, midnattssol og nordlys, men også vær og natur som på egenhånd bestemmer hvordan fisketuren eller vandreturen din blir, sier Schytte.

19. juni 2010 var sannhetens dag for prosjektet. Da skulle profilen lanseres og hele Nordkyn ble invitert til fest. Det ble en stor suksess. – Alle nordkynværingan har tatt profilen til sine hjerter. I dag møter du logoen overalt på halvøyen – på flagg og vimpler, på folks t-skjorter og på veggskiltene til medlemsbedriftene, forteller Schytte. Også turisttilstrømmingen har økt.

Levende værlogo

Logoen er ikke bare inspirert av været på Nordkyn. Den er et konstant øyeblikksbildet av de skiftende og ofte dramatiske værforholdene, og forandrer form og farge basert på vindforhold og temperatur. Og siden dato og værdata også er en del av logoen, er det mange som laster den ned og sparer den for ettertiden – for eksempel for å huske den dagen man fisket rekordkveita.

– Vi har nå fått det utgangspunktet vi behøver for å videreutvikle reiselivsnæringen på Nordkyn. Grunnmuren er reist og er et solid bevis på at valget om å samarbeide med profesjonelle designere var riktig. Det har vært en lang, lærerik og givende prosess, sier Schytte.

Pressenytt

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS