Nordic Choice illustrasjon

Åpner flere og tjener mer

2012 ble året da Nordic Choice Hotels åpnet rekordmange hoteller, og ble Sveriges største hotellselskap målt i antall hotell. Samtidig leverte selskapet gode resultater. Nå fortsetter den ekspansive veksten, skriver Nordic Choice Hotels i en pressemelding.

Publisert

Nordic Choice har tilsammen 170 hoteller i fem land. Clarion Hotel Post i Gøteborg, Quality Hotel Expo på Fornebu, Clarion Hotel & Congress Trondheim, Comfort Hotel Grand Central i Oslo, Clarion Hotel Arlanda Airport og Comfort Hotel LT i Vilnius var tilskuddene i hotellporteføljen i 2012.

– 2012 ble et godt år for Nordic Choice. Vi åpnet 6 fantastiske nye hoteller og leverte en EBITDA som er høyere enn i 2011 målt i både kroner og prosent. Og det til tross for at vi utgiftsførte 70 millioner i pre-opening-kostnader. Vårt mål er å vokse lønnsomt og det klarte vi, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Lønnsom vekst i 2012

Nordic Choice økte både inntektene og forbedret sitt driftsresultat i 2012. Driftsinntektene i 2012 økte med 14,4 %, og beløp seg til 5 996 millioner i 2012 mot 5 243 millioner i 2011. Resultat før skatt viste en økning på 27,4 %, opp fra 227 millioner i 2011 til 290 millioner i 2012. EBITDA økte med 19,2 %, fra 412 millioner i 2011 til 490,9 millioner i 2012. Resultatet er belastet med 70 millioner i pre-opening-kostnader, som har dekket engangskostnader ved åpning av nye hoteller.

Petter A. Stordalen. (Foto: Morten Holt)

– 2012 vil gå inn i historien som et foreløpig høydepunkt for Nordic Choice. Aldri har vi vært større. Aldri har vi åpnet flere og mer fantastiske hoteller, og aldri har vi hatt så mange fornøyde gjester og ansatte. Vi har satt oss høye mål for 2013 og sammen skal vi sørge for at suksessen fortsetter, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels.

Forventer økt etterspørsel

De neste 32 månedene forventer Nordic Choice å se en 16 % økning i antall tilgjengelige rom i Norges seks største markeder, mens Sveriges fem største byer vil se en økning på 8 %. Det tilsvarer en kapasitetsøkning på nesten 5000 rom, hvorav Nordic Choice står for nærmere 3000. Selskapet forventer også en stor økning i etterspørsel i begge land, og at antallet solgte romdøgn følger denne spådde BNP-utviklingen.

– Nordic Choice er inne i den mest offensive periode i selskapets historie. En generell kapasitetsøkning vil uten tvil gi et tøffere hotellmarked i årene som kommer, men vi forventer likevel en ytterligere resultatforbedring i 2013, sier Silseth.

Torgeir Silseth.

I løpet av 2013 øker Nordic Choice hotellporteføljen med ytterligere 9 hoteller. I september åpner Quality Hotel Friends med beliggenhet ved den nye nasjonalarenaen Friends Arena i Solna utenfor Stockholm. Også Comfort og Clarion Collection-kjeden får nye tilskudd i sin hotellportefølje i året som kommer.

Bærekraft i fokus

I tillegg til økonomi rapporterer Nordic Choice årlig på «people and planet»I 2012 ble Nordic Choice for femte år på rad kåret til «Best Place to Work» av Grand Travel Awards. Av 12 000 ansatte har 24 % av alle medarbeidere og 10 % av alle ledere i Nordic Choice Hotels bakgrunn utenfor Skandinavia. Selskapet ble i 2012 nominert til Mangfoldsprisen for innsatsene for et inkluderende arbeidsliv.

I 2012 har Nordic Choice blant annet bidratt til å bevare 55 000 hektar med regnskog som tilsvarer 70.000 fotballbaner. I tillegg har hotellene redusert antallet leveranser og transport med 16,5 % sett i forhold til 2010.

– Samfunnsansvar er en viktig del av vår forretningsidé. Vi ønsker å være åpen om hvordan vi satser og hvilke utfordringer vi jobber med å løse. Kun på den måten kan gjestene og våre medarbeidere sove med god samvittighet, sier Stordalen.

Satser på mat

I 2013 vil bærekraftig mat være et viktig satsningsområde for Nordic Choice. Med 20 000 gjester daglig, handler matsatsningen om å tilby gjestene et sunt og godt matalternativ til tradisjonell hotellmat. Nordic Choice har som mål å servere bærekraftig mat som både er bra for helsa, klima og miljøet, og som fremmer både dyrevelferd og rettferdige vilkår for dem som produserer råvarene.

– Vår ambisjon er å servere gjestene gode matopplevelser, samtidig som vi bidrar til en positiv samfunnsutvikling. En helhetlig satsing på sunn og bærekraftig mat skal sikre at Nordic Choice er best i bransjen, sier Silseth.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS