To Rom og Kjøkken Roar Hildonen HMS-Pris

HMS-pris til To Rom og Kjøkken

Trondheimsrestauranten To Rom og Kjøkken har fått HMS-prisen 2013. Den ble delt under NHO Reiselivs årskonferanse i Sarpsborg denne uka, og restauranten i trønderhovedstaden ble dermed den første restauranten i Norge som har vunnet denne prisen.

Publisert

Daglig leder Roar Hildonen ved To rom og kjøkken (til venstre) mottok HMS-prisen av NHO Reiselivs president Ole Warberg. (Foto: NHO Reiseliv)

– To rom og kjøkken formidler et sterkt ønske om å arbeide «riktig», både faglig, personalmessig og økonomisk. HMS-arbeidet er snudd fra å være et nødvendig onde til en naturlig, positiv og nødvendig del av driften, sier Bente Strand Jarl, HMS-rådgiver i NHO Reiseliv.

HMS-prisen har vært delt ut hvert år siden 2010 under NHO Reiselivs årskonferanse. Aldri tidligere har en restaurant vunnet prisen. De tre foregående gangene er det hoteller som har fått prisen.

I 2012 var det Thon Hotels som vant HMS-prisen. Clarion Collection Hotel Arcticus vant i 2011, mens Hotel Norge vant prisen i 2010.

– Godt arbeidsmiljø

Verneombud Carina Loftheim Merieau ved To Rom og Kjøkken er stolt over prisen.

– To Rom og Kjøkken gir oss glede i hverdagen med et utrolig godt arbeidsmiljø, mange spennende utfordringer, fagutvikling og gode kollegaer, sier Loftheim Merieau.

Trondheimsrestauranten var nominert til årets HMS-pris sammen med en annen trondheimsbedrift, Choco AS, samt Rica Ishavshotel i Tromsø og Clarion Hotel Royal Christina i Oslo.

Kompetanse, holdninger og fagkunnskap

Bedriftshelsetjenesten Din HMS har hatt samtaler med ledelsen, verneombud og personalet ved bedriften. I tillegg har de bistått med å skaffe den nødvendige dokumentasjonen.

– Vi opplever et godt, tillitsfullt og gjensidig samarbeid med bedriften, sier direktør og seniorrådgiver Ole Grong i Din HMS.

– To Rom og Kjøkken har oppdaterte håndbøker og planer og årlige revisjoner. Risikovurderinger og forbedringer gjøres planmessig og sykefraværsoppfølging og tilrettelegging er satt i system. Det er faste møtepunkt for involvering og medvirkning. Det stilles klare kompetansekrav til både ledelse og ansatte som gjør de ansatte attraktive for andre grunnet sin kompetanse, holdninger og fagkunnskap, sier Grong.

Systematisk og målrettet HMS-innsats

NHO Reiselivs HMS-pris skal være en påskjønnelse for systematisk og målrettet innsats for å utvikle og forbedre arbeidsmiljøet. Det legges vekt på at resultatene og erfaringene som vinneren har gjort seg, er av interesse for og kan videreformidles til andre bedrifter i reiselivsbransjen.

«Vinneren av årets HMS-pris har gjennom god ledelsesforankring, samt systematisk og kontinuerlig HMS-arbeid, skapt et trygt og godt arbeidsmiljø», står det i diplomet som daglig leder Roar Hildonen i To rom og kjøkken mottok under årskonferansen i Sarpsborg.

Vinneren får i tillegg et maleri av Jan Harr til en verdi av 5000 kroner.

Les mer om restauranten her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS