Johannes Høsflot Klæbo (fremmerst) og de andre langrennsstjernene nøt skiløypene på Beitostølen i helga. (Foto: Morten Holt)

Pangstart for vinterdestinasjonene

Vinterdestinasjonene i Norge har hatt en pangstart på sesongen. Fra Beitostølen meldes det at de har hatt den beste vinterstarten på 25 år.

Publisert
Beitostølen byr allerede på åtte mil med oppkjørte skiløyper. (Foto: Morten Holt)

– Vi må 25 år tilbake i tid for å finne en så god start på vinter- og skisesongen på Beitostølen, som tilfellet er i år: Alpinanlegget på Beitostølen har allerede vært i drift i to uker, og pr i dag er det over åtte mil med preppede tur- og langrennsløyper rundt Beitostølen, sier Bjørn B Jacobsen hos DestinasjonsKirurgene.

Didrik Tønseth i aksjon i skiløypa på Beitostølen i helga. (Foto: Morten Holt)

Langrennsfolket åpnet sesongen

I fjor kåret det norske skilandslaget Beitostølen til Norges beste langrennsdestinasjon, etter å ha spurt sine tusenvis av Facebook-følgere her om året.

Sist helg var det den tradisjonelle langrennsåpningen med Beitosprinten, som har blitt arrangert siden 1984.

Bjørn B Jacobsen hos DestinasjonsKirurgene. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Da kunne TV-seerne med selvsyn konstatere at Beitostølen er «winter wonderland». Det ligger allerede rundt 50 centimeter snø i rundt fjellandsbyen, 900 meter over havet.

Snø er «gull»

Det ligger allerede godt med snø på Beitostølen. Her fra sentrum, der byggearbeidene pågår for fullt. (Foto: Morten Holt)

PR-strateg Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene, som har arbeidet som strategirådgiver for reiselivsindustri i både Norge og Norden siden tidlig 80-tall, og som har jobbet med Beitostølen Resort de siste sju årene, sier dette om hva vinter og snø betyr for verdiskapningen og samfunnsbyggingen både på Beitostølen og i våre store vintersport-kommuner:

– Snø er «gull» for Beitostølen og alle våre norske vintersportdestinasjoner, som verken har lakseoppdrett eller annen dominerende industri å lene seg på. Her er de naturgitte forutsetningene bokstavelig talt transformert til opplevelser av verdensformat, noe som gjør at norske og utenlandske gjester besøker våre destinasjoner i stadig større antall. For Beitostølens del har økningen vært markant de senere år, til alle årstider, sier Jacobsen.

– Viktig reiselivsindustri

– I tider der klima og miljø står i fokus, der de ivrigste miljø-politikerne og miljø-akademikerne elsker å hamre løs på reiselivsindustrien, som den verste ulven i klimaregnskaps-klassen, er det all mulig grunn til å etterlyse både en smule edruelighet – og ikke minst helhetsperspektiv. Når vinteren melder sin ankomst, og gjestene strømmer til vintersportsdestinasjonene, er det greit å minne om at Beitostølen, Hemsedal, Trysil, Geilo og våre øvrige vintersportsdestinasjoner, hadde vært en mager historie å skrive hjem om, hadde det ikke vært for reiselivsindustrien, uttaler Jacobsen videre.

– Vi snakker det jeg kaller brutto samfunnsbygging, som betyr arbeidsplasser og skatteinngang, alt dette som gir kommunalt handlingsrom, som igjen gjør det mulig å utvikle gode lokalsamfunn i velfungerende kommuner. Vi skal ta vare på klimaet, og vi skal være offensive også her, men som i alle sammenhenger må vi ikke utvikle smertefullt tunnelsyn, og glemme at alt henger sammen med alt. Vi lever verken av skam eller fornektelse, men av fornuft og framgang. Og; destinasjoner, kommuner og regioner lever ikke minst av det faktum at det som daler ned fullstendig avgiftsfritt fra himmelen, skaper så enorme verdier som tilfellet er. Det er et fascinerende faktum at dette genererer så mye glede og så mange muntre ansikt, så her snakker vi ikke bare kroner og øre, men omsetning også i mental kapital i en dimensjon som nesten ikke lar seg beskrive eller kvantifisere. Vi snakker ikke brutto nasjonalprodukt BNP, men snarere BNL; brutto nasjonal lykke. Du skal lete veldig lenge etter noe som er mere magisk enn snø og vinter, sier PR-strateg Bjørn B Jacobsen.

Her kan du se og høre en videoprat mellom Bjørn B Jacobsen og Atle Hovi, fra opptak gjort sist fredag.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS