Illustrasjonsfoto: Wil Lee-Wright/Oi! Trøndersk Mat og Drikke

Inviterer ordførere til Covid-19-dugnad for lokal mat og drikke

I 2020 blir det ikke mulig å arrangere Trøndersk Matfestival slik vi har vært vant til, som et av flere nødvendige tiltak nasjonen gjør for å forhindre spredning av Covid-19.

Som arrangør er Oi! Trøndersk Mat og Drikke lei seg for at Trøndersk Matfestival i år ikke blir den viktige møteplassen mellom forbruker og matprodusenter.

Lage nye aktiviteter

– Trønderne har blitt kjent med mat- og drikkeprodusentene gjennom Trøndersk Matfestival, og virkelig vist at de setter pris på det matregionen har å by på. Nå må vi se hvordan vi kan støtte lokale produsenter i Matriket Midt uten å samle alle på ett sted, sier daglig leder i Oi!, Aslaug Rustad. – I sommer ønsker vi å se hvordan vi kan lage aktiviteter i hele fylket både før og under festivaldagene 30. juli, 30 juli og 1. august. Vi inviterer ordførerne til å se hvordan deres produsenter og innbyggere kan samles rundt mat og drikke i sommer, både sammen og alene! Denne jobben starter vi på nå, og har så vidt tatt kontakt med ordførerne og andre aktører som kan være aktuelle å jobbe sammen med.

Allerede mange ideer

Gangstad Gårdsysteri på Trøndersk matfestival. (Foto: Oi! Trøndersk matfestival)

Og responsen har vært positiv, det er allerede mange ideer i luften.

– Jeg synes at dette er et fantastisk initiativ, og vil gjerne undersøke mulighetene for å løfte våre lokale mat- og drikkeprodusenter i Nærøysund de tre dagene, sier ordfører Amund Hellesø i Nærøysund kommune.

Også kollega Frode Revhaug på Frosta er klar for å samle laget: – Jeg synes at dette er et godt initiativ, og vi på Frosta blir gjerne med på Covid -19 dugnad for lokal mat og drikke de tre dagene, sier Revhaug. 225 000 besøkende

Trøndersk Matfestival er årets store begivenhet i Trøndelag, og har samlet 225 000 besøkende i tre dager i Trondheim hvert år. – Da det norske samfunnet ble avstengt 12. mars, så vi raskt at maten og måltidene ble av viktige lyspunkt i daglige rutiner for mange, sier Rustad.

– Mange produsenter og restauranter fant nye måter å møte markedet på. Hentetilbud fra lokalmatprodusenter og restauranter var noe av det første som kom på banen fra et ellers nedstengt næringsliv. Folk har spist middag eller delt et glass god drikke sammen på digitale møtesteder, det har vært en av måtene å være sosiale på. Situasjonen vi er i nå, har også gjort oss mer bevisst på å kjøpe av lokale produsenter. Nå velger vi å gjennomføre årets festival i et litt annet format.

Følg med på Matriketmidt.no.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS