Tradisjonelle meieriprodukter som helmelk, yoghurt og smør har fått fornyet interesse blant forbrukerne.
Tradisjonelle meieriprodukter som helmelk, yoghurt og smør har fått fornyet interesse blant forbrukerne.

Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget

Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025.

Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).

Ekte og naturlige produkter

– Trenden med ekte og naturlige produkter fortsetter å vokse. Helmelk og yoghurt naturell har hatt en imponerende utvikling, og samtidig ser vi stor interesse for proteinrike produkter som cottage cheese og sjokolademelk. Forbrukerne søker både det trygge og tradisjonelle, og det moderne og funksjonelle, sier direktør for MELK, Ida Berg Hauge.

Yoghurt økte med hele 7,9 prosent i første halvår, særlig trukket opp av yoghurt naturell som alene vokste med over 20 prosent. 

Smør hadde en vekst på 4,9 prosent, mens helmelk steg med 4,8 prosent. 

Søt melk med smak økte med nær 10 prosent. 

Ost totalt holdt seg stabilt, men innen kategorien er det kraftig vekst for cottage cheese (+26 prosent) og kvarg (+43 prosent).

Nye produkter gir tydelige utslag

– Innovasjon i industrien har også vært avgjørende. Nye produkter og varianter gjør at vi når flere forbrukere og bruksanledninger. Det er gledelig å se at dette gir tydelige utslag i salget, sier Berg Hauge.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS