Nortura Proff er en fast aktør på Umam Arena (tidligere Smak).
Nortura Proff er en fast aktør på Umam Arena (tidligere Smak). Her fra standen i 2027, som ble kåret til den beste på messen.

Nortura Proff og trendene

En av Norges største matprodusenter har allerede booket plass, og ser frem til Umami Arena i 2025. Dette er trendene de ser i markedet, og hvordan de forbereder seg til deltakelsen.

Nortura Proffs stand på Smak-messen i 2020.
Nortura Proffs stand på Smak-messen i 2020.

Nortura er en av landets største bedrifter innen matproduksjon med sine 4500 ansatte og om lag 16 000 bønder.

– Den klareste trenden i serveringsmarkedet akkurat nå, er at vi er preget av at det er dyrtid. Mange er opptatt av å sette rimeligere retter på menyen, og derfor har vi hatt søkelys på det de siste årene, sier kommunikasjons- og merkevaresjef for Nortura Proff, Annette Strøm.

«Stykkevis & Delt»

Kommunikasjons- og merkevaresjef for Nortura Proff, Annette Strøm.
Kommunikasjons- og merkevaresjef for Nortura Proff, Annette Strøm.

Hun forteller at folk fortsatt vil gå ut for å kose seg, men de velger gjerne rimeligere retter, eksempelvis som pizza i stedet for en høyere priset rett.

– For et par år siden lanserte vi et konsept som vi kaller for «Stykkevis & Delt». Konseptet tar utgangspunkt i noe av det mange i dag er veldig opptatt av; nemlig å utnytte hele dyret. Ved å finne spennende muligheter i «glemte» stykningsdeler bidrar konseptet til bedre ressursutnyttelse. En bonus er at det også gir rimeligere råvarer for restauranter og hoteller, sier Strøm.

Trendmagasin

Nortura Proffs stand på Smak-messen (Nå Umami Arena) i 2017 vekket oppsikt.
Nortura Proffs stand på Smak-messen (Nå Umami Arena) i 2017 vekket oppsikt.

– Vi hadde også en stor lansering tidligere i år med nye pizzaprodukter og kjøttboller som har gått meget bra. Derav kommer vi til å fortsette å utvikle nye rimeligere alternativer som serveringsmarkedet kan sette på menyen, forklarer Strøm i en pressemelding.

I tillegg gir Nortura Proff ut et eget trendmagasin med jevne mellomrom. Dette går ut til alle deres kunder og samarbeidspartnere – og et helt ferskt magasin er ute nå.

Bærekraft og klima på agendaen

Nortura har alltid noe nytt på gang enten det gjelder innovative prosjekter, produktutvikling, testing og forskning.

– Vi har akkurat lansert vår ferske bærekraftsrapport der hovedfokuset går på husdyrenes rolle i påvirkningen av klimaet. Her har vi blant annet foretatt en livsløpsanalyse per dyreslag, slik at man enkelt kan se hvilken påvirkning de ulike dyrene har på klimaet. Vi har også et spennende forskningsprosjekt gående ved Mære Landbruksskole som går frem til 2030. De forsker på metanhemmere i fôret til storfe, slik at vi i fremtiden kan redusere utslipp av metan fra dyrene ytterligere. Resultatene fra den første testen var svært positive og viste en reduksjon på 13,2 prosent. Det er veldig gode tall i en så tidlig fase av prosjektet, understreker Strøm.

Gode partnere

Nortura Proff har et godt samarbeid med mange ulike partnere, og det vil de også ha under messedagene på Umami Arena.

– Det er fortsatt litt tidlig i prosessen og vi har ikke landet alle avtaler, men vi kommer til å ha et samarbeid med andre partnere på messen. Vi er i tillegg hovedsamarbeidspartner til Norske Kokkers Landsforening som kjører flere konkurranser, og det kommer absolutt til å være synlig under messedagene.

Er det mulig å røpe noe rundt nye lanseringer som dere har i «loopen»?

– Det vil garantert komme spennende nyheter og lanseringer i forkant i messen, men her og nå kan jeg ikke røpe alt. Vi får ta opp den tråden når det nærmer seg messen, sier Strøm.

Nasjonal møteplass

Nortura Proff er klar på at Umami er en viktig arena for matbransjen.

– Det er viktig at vår bransje har gode felles møteplasser. Særlig viktig blir det når det i tillegg er et godt faglig innhold. Da kan man oppdatere seg på trender og ikke minst følge med på hva som skjer i hele matbransjen.

Annette Strøm legger til at de setter stor pris på at kvaliteten på de som besøker Umami Arena er høy.

– For oss i Nortura er det ekstra viktig at de besøkende er beslutningstakere og kunder i vår bransje, for det er nettopp de vi ønsker å møte. Vi vet at det kommer mange fra horecabransjen og offentlig sektor, og de ønsker vi absolutt å møte.

Beslutningstakere

Nortura Proffs stand ble kåret til den beste på Smak-messen i 2017 (nå Umami Arena). Til høyre direktør for Umami Arena, Torill Engelberg.
Nortura Proffs stand ble kåret til den beste på Smak-messen i 2017 (nå Umami Arena). Til høyre direktør for Umami Arena, Torill Engelberg.

En undersøkelse blant de besøkende fra Umami Arena i 2023 bekrefter nemlig at 8 av 10 besøkende er beslutningstakere. Det er det vi mener med «høy kvalitet på de besøkende».

– Vår viktigste ambisjon er å samle hele bredden av bransjen, og da er det viktig at vi er attraktive både for de store og de mindre aktørene. Det er derfor spesielt gledelig at Nortura Proff blir med på bransjens store nasjonale happening, sier direktør for Umami Arena, Torill Engelberg.

Nye hyggelige kundemøter

– For oss er det viktig å være til stede der hele bransjen møtes, og det er grunnen til at vi deltar på Umami Arena. Vi håper selvfølgelig på å møte mange av våre eksisterende kunder i tillegg til nye potensielle kunder, sier Annette Strøm.

Hun legger til at messedeltagelsen utover det er en fin kommunikasjonsflate, der man har stor mulighet til å vise seg frem i sin helhet.

– Her får vi vist at vi er en profesjonell samarbeidspartner både for våre eksisterende kunder og nye, og messen åpner for veldig mange hyggelige fysiske kundemøter. I tillegg vil det selvsagt bli servering av mat og nye smaksprøver. Og selv om vi ikke deltok på Umami Arena sist gang i 2023, av ulike årsaker, er en messedeltakelse som dette viktig og gøy for å bygge opp under det faktum at vi er veldig stolte av den bedriften vi jobber i.

Nortura Proff ble tildelt prisen for Beste stand på Smak 2017 (nå: Umami Arena). Dette er en erfaring og inspirasjon de tar med seg videre i arbeidet med den kommende messen.

– Nå gleder vi oss til Umami Arena i mars 2025, og satser nok en gang på at det går veldig bra, sier Annette Strøm.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS