Havsøppel blir til serveringsbrett

Som en viktig del av McDonald’s sitt bærekraftsprogram, gjennomføres nå et pilotprosjekt med mål om å få skiftet ut samtlige plastbrett. Det er havsøppel fra nordlandskysten som nå skal omdannes til nye serveringsbrett.

Publisert

De sorte serveringsbrettene gjestene varsomt balanserer sine Big Mac-burgere bort til restaurantbordene kan nå være en saga blott. De nye brettene i pilotprosjektet er laget av maritimt avfall fra nordlandskysten og er 100 prosent resirkulerbart.

The Good Store

McDonald’s vil bidra til redusert havplast gjennom nye serveringsbrett av marint plastavfall. Restaurantkjedens serveringsbrett i plast byttes ut med helt nye serveringsbrett laget av marint avfall fra nordlandskysten. Bak produktet står den norske gründerbedriften The Good Store.

Pilotprosjektet med McDonald’s har et enormt økonomisk potensial for det lille Asker-baserte selskapet, som i tillegg til å utvikle nye produkter selger produkter basert på materialgjenvinning gjennom Thegoodstore.no.

Vil være en del av løsningen

Administrerende direktør i McDonald’s i Norge, Pia Mellbye. (Foto: McDonald's)

– McDonald’s ønsker å være en del av løsningen på miljøutfordringene vi står overfor, og var ivrige til å bidra da vi kontaktet dem. Som en gründerbedrift er det utrolig viktig for oss at vi har selskaper som McDonald’s som er villige til å ta sjansen og bidra til å utvikle nye løsninger. Private aktører har de finansielle musklene som trengs for å bidra til at utviklingen går raskere og er et viktig bidrag i samarbeidet om å gjøre verden til et bedre sted, sier daglig leder i The Good Store, Trine Tolfsby.

Les også: The Good Store på plass på Foodscape

Resirkulert marint havavfall

Trine Tolvsby hos The Good Store. (Foto: The Good Store)

Plastbrettene som The Good Store produserer for McDonald’s er laget av 100 prosent resirkulert marint havavfall, og er en del av sirkulærøkonomien ved at brettene kan gjenvinnes på nytt og på nytt. Det er ikke svinn i forbindelse med resirkuleringsprosessen og de nye brettene vil være en del av en sirkulærøkonomi ved at de kan resirkuleres tre til fire ganger før man trenger å tilføre nytt råmateriale. Selv da er det i minimale mengder.

McDonald’s serverer 35 millioner gjester i året og har igangsatt en rekke ulike tiltak for å bli mer bærekraftige.

– Som verdens største restaurantkjede har vi både ansvar og mulighet til å ta tak i noen av de største utfordringene vi står overfor i dag. Både den økende plastforurensningen i havet, samt de enorme plastmengdene som produseres hver eneste dag, bidrar til stor bekymring over hele verden. McDonald’s ønsker å være en del av løsningen, og har en klar ambisjon om å finne mer bærekraftige emballasjealternativer, forteller administrerende direktør i McDonald’s i Norge, Pia Mellbye.

Bare en tredjedel av plasten blir resirkulert

Grunder i The Good Store, Lasse Johansen, jobber i fiskenæringen og ser skadeeffekten plasten har på havet fra nært hold. Johansen fikk med seg daglig leder og partner Trine Tolfsby for å bidra til å gjøre folk mer bevisste på hva som er utfordringene, og hvordan hver enkelt kan bidra til å løse dem.

– McDonald’s er en first-mover, og har vært med oss å teste ut og utvikle produktet. Dette er en bærekraftig løsning som også flere selskaper kan ta i bruk i framtiden. Det produseres enorme mengder plast i Norge, men det er kun en tredjedel av plasten som blir resirkulert. Store deler av den øvrige mengden havner nettopp i havet. I The Good Store ønsker vi å bidra med noe positivt. Produktene vi selger og utvikler er en del av løsningen på det alvorlige miljøproblemet som marin forsøpling er, forteller Tolfsby.

Lager granulat av plastavfallet

På leting etter gode samarbeidspartnere og løsninger kom The Good Store over selskapet Noprec (Norwegian Plastic Recycling AS). De samler inn marint avfall fra fiskerinæringen langs nordlandskysten, og lager granulat av avfallet. Denne granulaten sendes videre til smelting og ut fra dette produseres de nye serveringsbrettene til McDonalds.

– I første omgang skal de nye plastbrettene testes ut på vår restaurant i Storgaten, men planen er å rulle det ut i samtlige restauranter om implementeringen viser seg å være vellykket. Vi har allerede testet kvaliteten på brettene i vask, og det hele virker svært lovende, uttaler Tolfsby.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS