Utsikten er upåklagelig fra Summit Bar i 21. etasje på Radisson Blu Scandinavia Hotel.
Utsikten er upåklagelig fra Summit Bar i 21. etasje på Radisson Blu Scandinavia Hotel.

Radisson Blu Scandinavia Hotel er 50 år

Radisson Blu Scandinavia Hotel, et av hovedstadens mest kjente landemerker, feirer 50-årsjubileum.

Fra resepsjonsområdet på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo, som feirer 50-årsjubileum i 2025.
Fra resepsjonsområdet på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo, som feirer 50-årsjubileum i 2025.

Siden åpningen i 1975, den gang som Norges største og høyeste hotell, har bygningen i Holbergs gate 30 vært et naturlig samlingspunkt for gjester fra hele verden.

Nå feirer hotellet jubileet med ulike arrangementer, samtidig som det hyller de mange medarbeiderne som har viet flere tiår av livet sitt til huset.

Et hotell for verdensnavn – og for Oslo-folk flest

I løpet av det siste året har utvalgte radissonhoteller over hele Norge i gjennomsnitt redusert matsvinnet med 25 %. Her fra frokostsalen på Radisson Blu Scandinavia Hotel.
Frokostsalen på Radisson Blu Scandinavia Hotel.

Gjennom fem tiår har hotellet ønsket både gjester og internasjonale stjerner velkommen. Nelson Mandela, Desmond Tutu og Tina Turner er blant navnene som har bodd på hotellet – et tydelig bevis på hotellets posisjon som en trygg og ettertraktet base i hjertet av hovedstaden.

Summit Bar i 21. etasje, i dag med interiør signert Snøhetta, har lenge vært et av byens mest kjente utsiktspunkter. For Oslo-folk har baren lenge vært stedet man tar med venner, feirer store begivenheter eller bare nyter hovedstaden fra oven.

Ansatte som bærer historien

Alle de 544 rommene på Radisson Blu Scandinavia Hotel er renovert.
Radisson Blu Scandinavia Hotel er renovert harv 544 rom.

Mens bygningen har endret seg gjennom fem tiår, har én ting bestått: menneskene som skaper opplevelsene. Flere av hotellets medarbeidere har arbeidet på hotellet i nesten 50 år, og en rekke ansatte kan vise til både 30 og 40 års tjeneste. De representerer en unik stabilitet og kunnskap som har gjort hotellet til det varme og profesjonelle stedet gjestene kommer tilbake til.

Ett eksempel er Hans Foss, som har jobbet på hotellet siden 1977. Han er nå teknisk sjef for Radisson Blu Scandinavia Hotel og Radisson Red Oslo City Centre, og er et eksempel på dedikasjon og gjestfrihet over generasjoner.

Katrine Nordgaard, som jobber i «Meeting & Events», har jobbet for Radisson Blu Scandinavia Hotel i 40 år, og sørger for å gi kurs- og konferansegjester effektive, hyggelige og inspirerende møter og eventer.

Også Jason Daniels har arbeidet lenge ved hotellet. Han har hilst frokostgjester velkommen de siste 15 årene. Tidligere jobbet han i Radisson-kjeden i Sør-Afrika, men han forelsket seg i en norsk jente. Han sendte en e-post, og spurte om han kunne overføres til Norge. Og siden det har han blitt værende på hotellet.

– Våre medarbeidere er hotellets sjel. At så mange har jobbet her i flere tiår er et tegn på stolthet, fellesskap og en kultur som varer. Det er deres ekspertise og engasjement som gjør at gjestene føler seg hjemme, sier hotelldirektør Jørgen Holte.

50 år med utsikt og tilhørighet

Fra et av rommene på Radisson Blu Scandinavia Hotel.
Fra et av rommene på Radisson Blu Scandinavia Hotel.

Da hotellet åpnet i 1975 som Hotel Scandinavia, var det et resultat av en nordisk arkitektkonkurranse vunnet av svenske Jan Lunding.

Med sine 67 meter, 21 etasjer og 488 rom fylte hotellet et helt kvartal – og var et symbol på internasjonal modernitet i Oslo. Det forble landets høyeste bygg i flere år.

I dag tilbyr hotellet moderne gjesterom, 26 North Restaurant & Social Club, Lagoon fitness-senteret med basseng og sauna, og fasiliteter for møter og konferanser midt i byen. Med rundt 219 000 årlige gjestedøgn og over 100 ansatte, er hotellet fortsatt en av landets største og mest sentrale hotellaktører.

En omfattende modernisering – med blikk for fremtiden

Jørgen Holte er hotelldirektør i jubileumsåret.
Jørgen Holte er hotelldirektør i jubileumsåret.

Over de siste årene, har hotellet oppgradert både lobby, restauranter, møterom, gjesterom og fellesarealer.

Målet har vært å kombinere moderne design med betydelig redusert strømforbruk og mer energieffektive løsninger. Oppgraderingen styrker både gjesteopplevelsen og hotellets satsing på bærekraft.

– Et hotell som fyller 50 år må fornyes for å kunne leve 50 år til. Dette jubileet handler like mye om fremtid som fortid. Vi er stolte av et resultat som kombinerer moderne komfort, bærekraft og respekt for hotellets arkitektur og historie, sier hotelldirektør Jørgen Holte.

Markeres på mange måter

Jubileumsåret markeres med spesielle arrangementer, tilbakeblikk, aktiviteter og tilbud som hyller både historien, gjestene og menneskene som har bygget hotellet opp gjennom 50 år.

– Mange av våre gjester kommer igjen og igjen. Noen for utsikten, noen for beliggenheten, men mange fordi de opplever en unik tilhørighet her. Det er den største æren vi kan få, sier Holte i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS