Siderfestivalen arrangeres på Clarion Hotel i Trondheim i mars 2026.
Siderfestivalen arrangeres på Clarion Hotel i Trondheim i mars 2026.

Satser på siderfestival i Trondheim

Oi! Mat og drikke utvider festivalsatsingen. I mars 2026 arrangeres Siderfestivalen i Trondheim.

Siderfestivalen er en helt ny arena dedikert til lokal og norsk sider. Den arrangeres på Clarion Hotel Trondheim, parallelt med Norway Seafood Festival 21. og 22. mars 2026, akkurat når sesongens ferske siderlanseringer når markedet.

Siderfestivalen er etablert for å gi produsenter fra Midt-Norge og resten av landet en ny salgs- og profileringsarena.

Smak, kompetanse og gode opplevelser

Siderfestivalen arrangeres i Trondheim 21. og 22. mars 2026.
Siderfestivalen arrangeres i Trondheim 21. og 22. mars 2026.

Festivalen er primært rettet mot forbrukere og skal løfte fram norsk siderkultur gjennom smak, kompetanse og gode opplevelser.

– Det skjer utrolig mye spennende innen norsk siderproduksjon nå. Vi ønsker å gi produsentene en sterk arena i Midt-Norge, og samtidig gi publikum muligheten til å smake, lære og virkelig oppdage kvaliteten i norsk sider, sier festivalleder Camilla Digre, som også leder Bryggerifestivalen og Norway Seafood Festival.

Sjømat og sider

– Oi! Har god erfaring med å kombinere mat- og drikkefestivaler. Vi har god tro på at kombinasjonen av norsk sjømat og norsk sider skal bidra til å løfte begge festivalene – både hver for seg og i samspill, sier daglig leder for Oi! Mat og Drikke, Brit Melting

– Vi kommer til å tilrettelegge for tilpassede smaksopplevelser og arrangement for både sjømat og sider under festivaldagene, sier festivalleder Digre.

Bærekraftig utvikling og blikk mot 2030

Disse to arrangerer siderfestival i Troindheim.
Disse to arrangerer siderfestival i Troindheim.

Nasjonaljubileet i 2030 gir en enestående anledning til å løfte fram norske mat- og drikketradisjoner som en viktig del av vår felles kulturarv. Norsk siderproduksjon er et kraftfullt eksempel på hvordan bærekraft kan skapes lokalt. Norske råvarer, små produsenter og tradisjonsbåret håndverk bidrar til å styrke både miljømessig bærekraft – og til å bygge levende lokalsamfunn og arbeidsplasser som betyr enormt mye for landets regioner.

 - For oss i Oi! er det viktig å kontinuerlig se nye muligheter for produsenter innen lokal mat og drikke-produksjon. Vi har et bredt oppdrag og mandat som går på å bygge Trøndelag som matregion, noe vi jobber med hver eneste dag, sier leder for kommunikasjon, marked og forretningsutvikling i Oi!, Ida Lee-Wright.

Styrke siderkulturen

Norsk siderproduksjon

• Det er ca. 60 siderprodusenter i Norge, og mange flere gårder har allerede startet planlegging og fått trærne i jorden.

• Vinmonopolet solgte 430 000 liter sider i 2024, noe som var en økning på 9 prosent fra året før.

• Den totale omsetningsverdien for norsk sider og fruktvin solgt gjennom Vinmonopolet var nær 100 millioner kroner i 2024.

– Å synliggjøre og styrke disse tradisjonene inn mot jubileet handler ikke bare om smak og opplevelse, men om identitet, stolthet og lokal verdiskaping i hele landet. Mat og drikke blir dermed et naturlig og meningsfylt element når Norge markerer sine historiske røtter og retter blikket fremover mot 2030. Vi samarbeider nå med en rekke aktører i arbeidet fram mot Nasjonaljubileet i 2030, og ser satsingen på norsk siderproduksjon som en viktig byggestein i dette arbeidet. Å styrke siderkulturen de kommende årene handler ikke bare om nye produkter – det handler om å løfte lokalmat, håndverk og tradisjoner inn i fremtiden. Ved å skape stolthet, kunnskap og entusiasme rundt norske råvarer og lokal drikkeproduksjon, legger vi grunnlaget for en mer levende og synlig norsk matkultur inn mot jubileet og langt videre. - Norske smaker skal ikke bare være med på feiringen i 2030 – de skal være en av bærebjelkene i den sier Lee-Wright.

Inspirert av suksessrik festival og økende salgstall

Festivalen er inspirert av suksesskonseptet bak Bryggerifestivalen i Trondheims som i 2025 hadde en omsetning på over 14 millioner kroner ila tre dagers festival. Kvalitet, lokal produksjon og gode publikumsopplevelser står sentralt, og arrangøren vil invitere inn håndplukkede produsenter for å delta på Siderfestivalen.

– Selv om vi kanskje ikke har en overflod av trønderske siderprodusenter enn så lenge, tilsier at dette endrer seg snart. Selv om vi kanskje ikke har en overflod av trønderske siderprodusenter enn så lenge, har vi god tro på at dette tallet vil øke raskt i årene som kommer. Vi vet om flere produsenter som er i oppstartsfasen, og med rundt 40.000 epletrær som allerede er satt i jorden her i Trøndelag, gir det oss et godt grunnlag for åutvikle festivalen i årene som kommer, sier Lee Wright.

Vekstvinner

Salget av norsk drikke gjennom Vinmonopolet var en klar vekstvinner i 2024, i et marked der  andre kategorier opplevde fallende salg. Spesielt salget av norsk issider økte betydelig, med over 11 000 liter solgt i 2024, en vekst på over 20 % fra året før.

– Siderfestivalen 2026 blir starten på en helt ny tradisjon i Midt-Norge, og vi gleder oss til å arrangere en festival som bidrar til å bygge opp disse produsentene, sier Melting.

– Oi! ser frem til å lage en festival for både sider-entusiaster, og for de som er nysgjerrige på å lære mer, sier Digre.

 

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS