Nominert til «Reiselivsprisen»

Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene, Uteguiden og Loen Skylift er de nominerte til «Reiselivsprisen», som deles ut av Innovasjon Norge.

Publisert
Beitostølen Resort og DestiasjonsKirurgene har vunnet flere priser de siste årene, som her fra utdelingen av «Årets Event»-priser på Grand Hotell i Oslo i fjor høst, med ledere for Beitostølen Resort, Atle og Bjørnar Hovi (t.h), og lederne for DestinasjonsKirurgene, Bjørn B Jacobsen og Tone Greni, her sammen med en god samarbeidspartner, lederen for Beitostølen Aktiv & Skiskole, Tor Håvard Kolbu. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

For første gang i historien er Oppland, Valdres og Øystre Slidre representert i finalen til «Reiselivsprisen» (Beitostølen og DestinasjonsKirurgene er nominert sammen), som Innovasjon Norge deler ut i Oslo 7. november.

«Et eksempel til etterfølgelse»

De to Beitostølen-selskapene er nominert som en enhet, for det offensive arbeidet de har lagt ned siden de startet sitt samarbeid høsten 2012, for å forsterke markedsposisjonen og øke trafikken til Beitostølen. Statistisk Sentralbyrås statistikk over norske destinasjoner kommersielle gjestedøgn, viser at Beitostølen har hatt en økning på 71,3 prosent i denne perioden, en økning på 119 000 gjestedøgn. «Et eksempel til etterfølgelse», sier fagjuryen om Beitostølen-selskapene.

I godt selskap

– Wow! Det er veldig hyggelig å bli nominert til denne prisen, og i godt selskap med to andre fine finalekandidater som har gjort seg bemerket i norsk reiseliv. Fagjuryen er tung, og det er selvsagt veldig morsomt og inspirerende at en fagjury vurderer vårt arbeid, og sender oss til finalen som én av tre kandidater, sier Atle Hovi i Beitostølen Resort i en pressemelding.

Om vi vinner eller ikke, så er vi på pallen blant de tre som fagjuryen har nominert til finalen. Når vi vet hvor mye som skjer i norsk reiselivsindustri for tiden, denne fenomenale næringa som sysselsetter 170 000 mennesker landet rundt, er vi selvsagt en smule stolte i dag, både over resultatene vi har oppnådd for Beitostølen, og at omverden bokstavelig talt setter pris på det vi har gjort, sier Bjørn B Jacobsen hos DestinasjonsKirurgene.

– Fortjener virkelig å vinne

Fylkesvaraordfører i Oppland Aud Hove, har det politiske ansvaret for reiselivsindustrien i fylket.

Loen Skylift er også blant de nominerte til Reiselivsprisen. (Foto: Bård Basberg)

– Beitostølen og DestinasjonsKirurgene fortjener virkelig å vinne. De har stått på over år for å utvikle destinasjonen. Vi trenger stå-på-folk for at reiselivet skal utnytte de mulighetene som finnes, og bruke disse på en måte som skaper arbeidsplasser og stolthet i lokalmiljøet, sier Hove.

– Det er en stor ære for hele kommunen at våre to Beitostølen-selskaper, BeitostølenResort og DestinasjonsKirurgene, er nominert til årets «Reiselivsprisen". Det viser at godt strategisk arbeid og samarbeid lønner seg, noe som har resultert i den flotte utviklingen Beitostølen har hatt de siste årene som en av Norges mest attraktive helårs fjelldestinasjoner. At Beitostølen i dag er like populært sommer som vinter, høst som vår, gir en fantastisk verdiskapning for hele kommunen. Nå er det bare å bruke muligheten til å avgi publikumsstemmer, kommenterer ordfører i Øystre Slidre, Kjell Berge Melbybråten.

Les mer om Beitostølen her

Loen Skylift, Sogn og Fjordane

Målsettingen med Loen Skylift var å få en motor for reiselivsnæringen i Loen og omegn. Bare etter første driftsår har man vist at man kan ha store ambisjoner på små steder som lar seg realisere. Loen Skylift satser på helårsturisme og kan skape mange nye arbeidsplasser utenfor den tradisjonelle sommersesongen. Forretningsideen har vært å utvikle et nyskapende reiselivsprodukt, basert på nasjonal og regional reiselivstrategi og naturgitte fortrinn.

20. mai 2017 åpnet Loen Skylift – en av de bratteste gondolbanene i verden. Primus motor og hovedaksjonær er Hotel Alexandra – en familiebedrift som har drevet hotelldrift i generasjoner – og som har vært en stor pådriver til produktutvikling innen både hotelldrift og naturbaserte opplevelser. Aksjonærmassen for øvrig består av rundt 100 bedrifter og enkeltpersoner, der flesteparten er lokale. Til sammen jobber det i dag 50 ansatte i Loen Skylift og Hoven Restaurant, fordelt på banedrift, administrasjon, butikk/billett, restaurant og bar. Loen Active og Hotel Alexandra er nære samarbeidspartnere i den daglige driften og blir sett på som en utvidet del av laget. Loen Active har om lag 60 guider i stallen og er aktivitetsleverandøren på Hoven.

Les mer om Loen Skylift her

Uteguiden AS

Uteguiden AS har de seneste årene vokst fra å være en liten vinterfokusert enmannsbedrift til å bli den viktigste opplevelsesbedriften for helårsturisme på Nordvestlandet. Uteguiden har i dag aktivitetssenter i Ålesund og på Stranda i Møre & Romsdal, og med disse to sentrene dekkes et stort spekter av aktiviteter mellom hav og fjell. Bedriften har på få år klart å skape en sunn helårsbedrift, som gjennom samarbeid sysselsetter langt flere enn sine egne ansatte.

Alle aktivitetene Uteguiden tilbyr, er naturbaserte og skal legge igjen minst mulig påvirkning på naturen. De tilbyr ingen motoriserte aktiviteter og prøver i størst mulig utstrekning å minske sitt avtrykk på naturen. Gjennom planlegging av hvilke grupper de tar på de ulike typene tur kan de også selv i stor utstrekking påvirke sitt avtrykk i naturen. Med søkelys på bærekraft og fornøyde kunder har de vist stor suksess med å dra nytte av trendene med økning i interessen internasjonalt rundt opplevelser, og er en foregangsbedrift når det gjelder å fylle naturen med innhold.

Les mer om Uteguiden her

Her kan du stemme

I fagjuryen sitter Cathrine Pia Lund (direktør merkevaren Norge), Inger Solberg (direktør bærekraft) og Bente Bratland Holm (reiselivsdirektør) (alle Innovasjon Norge), Kristin Krohn Devold (adm.dir. NHO Reiseliv) og Line Endresen Normann (bransjedirektør Virke Reise Norge og kultur).

I juryen «sitter også folkets stemme». Fram til 21. oktober kan alle som vil stemme på sin favoritt.

Her kan du gå inn å stemme på din favoritt

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Tidligere vinnere av «Reiselivsprisen»


Juvet Landskapshotell fikk prisen i 2010. (Foto: Per Eide)

«Reiselivsprisen» deles hvert år ut til en person, bedrift eller nettverk som har introdusert en nyskapende reiselivsopplevelse eller videreutviklet en eksisterende reiselivsopplevelse på en innovativ måte. Opplevelsen skal ha bidratt til reiselivsbedriftens suksess og hatt en positiv innvirkning på Norge som reisemål.

Det er Innovasjon Norge som står bak prisen.

Disse har fått prisen tidligere:

2007: Stiftinga Ekstremsportveko, Hordaland

2008: Hemsedal turistkontor, Buskerud

2009: Sorrisniva AS, Finnmark

2010: Juvet landskapshotell Knut Slinning, Møre og Romsdal

2011: Høve Støtt Hallingdal AS, Buskerud

2012: XXLofoten AS, Nordland

2015: Lyngsfjord Adventure, Troms

2016: Kristiansand Dyrepark

2017: Destinasjon Trysil

Powered by Labrador CMS