Illustrasjonsfoto: Cyrille Robin

Champagnehus som satser helhjertet på kvalitet

Hva skaper kvalitetsvin og kvalitetschampagne? Jo, kvalitetsdruer. Hvordan sikrer man seg de beste druene hver høst? Ved å eie vinmarkene selv.

Publisert

Louis Roederer er et anerkjent familiedrevet champagnehus, etablert i 1776, ledet av Frédéric Rouzaud (sjuende generasjon) med hovedbase i Reims. Deres stolthet er å lage best tenkelig champagne, hvor Cristal, deres berømte prestisje-cuvée, kun blir fremstilt i de beste årgangene.

NV

Brut Premier NV er hus-champagnen, en champagne av ypperste kvalitet laget på de tre druene Chardonnay, Pinot Noir og Pinot Meunier.

Brut Premier NV er en cuvée, de vil si en blend av 200-300 reserveviner. NV står for Non Vintage (uten årgang) men blenden er alltid fokusert på basevin fra én hovedårgang, den siste tilgjengelige, som igjen blandes sammen med 200-300 batcher av reserveviner fra ulike druer, årganger og parseller for å oppnå den samme harmoniske og unike stilen år etter år. Noen av reservevinene kan ligge opptil 10 år og godgjøre seg på franske eikefat før de benyttes, disse utgjør ca. 10 % av den ferdige blenden.

Eier vinmarkene selv

Et annet viktig poeng er at Roederer eier de aller fleste vinmarkene de bruker, noe som sikrer jevn og kontinuerlig kvalitet på druene.

Det gjenspeiler seg i base- og reservevinene og dermed de ulike champagnevariantene. Roederer eier 242 hektar med vinmarker fordelt på 410 parseller hvor druene har blitt dyrket etter biodynamiske prinsipper fra år 2000. Det betyr sunn jord og at plantene får lange røtter. Roederer har den største andelen med biodynamiske vinmarker i Champagne.

Vi må gjenlære å forstå jordsmonnet, dens tetthet og være i kontakt med naturen. Vi jobber gradvis mot biodynamisk kultivering i stor skala. Vi har metodene, kunnskapen og ambisjonen, fremhever kjellermester («chef de cave») Jean-Baptiste Lécaillon.

Fra mars 2021 vil 115 hektar av vinmarkene være økologisk sertifiserte.

– En av de fire beste champagnehusene

Louis Roederer Brut Premier

Varenr.: 6200801(Vinmonopolet)

Pris: 480 kroner (basis)

Druer: Chardonnay (40 %), Pinot Noir (40 %), Pinot Meunier (20 %)

Passer til: Aperitiff, fisk, skalldyr, norsk julemat

– Å oppnå organisk sertifisering for våre historiske vinmarker er en kilde til stolthet og glede for oss. Det er også en formidabel oppmuntring for oss alle til å fortsette denne krevende, men samtidig givende håndverksmessige tilnærming til vinmaking, sier Frédéric Rouzaud (CEO) hos Louis Roederer.

Champagnespesialist Richard Juhlin rangerer Roederer som et av de fire beste champagnehusene.

– Framfor alt er Louis Roederer den fremste produsenten i den medium fyldige klassiske stilen. Det vil si om man generelt liker champagne med urtypisk stil med brød, litt smørkaramell, sjokolade, honning og mangefasettert eleganse, så rangerer Roederer øverst på pyramiden. De andre husene i toppen jobber alle med høy andel eikefat og er kraftigere i stilen, påpeker Juhlin.

Lagringspotensialet

Den første Cristal ble lansert i 1876 etter en forespørsel fra Tsar Alexander II som var venn med Louis Roederer. Tsaren elsket Roederer sin champagne og fikk sin første årgangsutgave fremstilt av de beste druene, i en transparent krystallflaske med flat, solid bunn, derav navnet Cristal. Flasken ble skapt av en flamsk glassmester. Det sies at Tsaren aldri drakk noe annet enn Cristal etter 1876 og at Roederer ble utnevnt til offisiell leverandør til det russiske hoffet av Nicolai II. Avtalen varte til 1917, avbrutt av den russiske revolusjonen.

Cristal ble gjenoppdaget i 1924 i sin opprinnelige form og ble gjenskapt i en glassflaske, som er mer robust enn krystall. Den gjennomskinnelige flasken har fra 1983 blitt belagt med en tynn film for å beskytte mot lys.

Fortsatt regnes Cristal, blant kjennere og samlere, for en av vinverdenes beste årgangschampagner. I Cristal er minimum 70 % av druene dyrket på biodynamiske prinsipper. Druene til Cristal hentes fra 30 hektar med Grand Cru vinmarker med Pinot Noir og Chardonnay, hvor Pinot Noir har en lett overvekt i blenden. Druene kommer fra Goutte d’Or parsellen som kalles for «Musigny de la Champagne» - til sammenligning med Grand Cru i Bourgogne. Vinene i Cristals blend gjennomgår ikke malolaktisk fermentering for å bevare en frisk fruktighet, og en liten andel av vinene er lagret på eikefat for ekstra fylde. Vinene lagres minimum i seks år i Roederes kjellere og i minst 8 måneder etter degorgering. Hvor lenge bør man vente på å åpne en Cristal? Det anbefales lagring i 10-15 år.

Cristal finnes også som rosé. Den første årgangen ble lansert i 1974. Kjellermesteren beskriver stilen til Cristal Rosé slik: «Tanninene er integrert fra starten, teksturen er både vinøs og frisk, komplementert med en flott aromatisk åpenhet.»

Har du vinkjeller og skal satse fremover, husk at god årgangs champagne som Cristal er en trygg investering for fremtiden. Det er fransk kultur på sitt ypperste fra Champagne, og en nytelse som øker kontinuerlig i opplevelser i årene som kommer.

Cristal Vinothèque til Norge

Cristal Vinothèque

Produsert i verden:

500 Cristal Rosé 1999

1000 Cristal 1999

Norge får:

6 flasker Cristal 0,75l 1999

Varenr.: 10559201 (Vinmonopolet, spesialbestilling)

Pris: 7500 kroner

18 flasker Cristal Rose 1999

Varenr.: 10559301 (Vinmonopolet, spesialbestilling)

Pris: 14 000 kroner

Eksklusive flasker av Cristal Vinothèque 1999 forventes til Norge i et begrenset antall, også av Rosé. De har fått lagret seg ekstra lenge i Roederers kjellere med ideell, konstant temperatur på 11 grader. Kjellermesteren har valgt å gi denne champagnen en litt lavere dosage (sukkernivå) med 1-2 gram mindre for å oppnå et friskt og mer utviklet særpreg samt lengre finish.

– Desto lengre fermenteringen får utvikle seg, dess mer får vi ut av selve hjertet i denne prosessen. Fra den organiske nedbrytningen vekkes ekstra liv og smak. Gjærcellene ødelegges for å gjenbygge et nytt miljø for å uttrykke jordsmonnet, forklarer Jean-Baptiste Lécaillon.

Cristal Vinothèque uttrykker særpreget Cristal, i tillegg til aroma av jod, saltpreg og overraskende ungdommelighet. Mer «Cristal» enn noensinne.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS