Utsikt fra et av rommene på Henningsvær Bryggehotell.
Utsikt fra et av rommene på Henningsvær Bryggehotell.

Nytt Lofoten-hotell til Classic Norway Hotels

Henningsvær Bryggehotell blir Classic Norway Hotels' nyeste tilskudd. Hotellet åpnes sommeren 2024. Her vil du finne 39 hotellrom og suiter, med størrelser fra 24 til 120 kvadratmeter.

Henningsvær Bryggehotell tilbyr 39 rom og suiter når det åpnes til sommeren.
Henningsvær Bryggehotell tilbyr 39 rom og suiter når det åpnes til sommeren.

Henningsvær, med sine beskjedne 500 innbyggere, har utviklet seg til å bli et av Lofotens mest omtalte og attraktive reisemål. Nå står det autentiske fiskeværet på spissen av Austvågøya klart til å ønske gjester velkommen til et av Norges mest spektakulære hoteller.

I nær fremtid vil de første gjestene flytte inn på Henningsvær Bryggehotell. Hotellet blir det nyeste i Classic Norway Hotels-kjeden, og det eierne av det luksuriøse konsepthotellet har som mål at det skal bli en destinasjon i seg selv.

Bygd for historiebøkene

Kari Hasselknippe.
Kari Hasselknippe.

Dette blir et helt nytt hotellkompleks på et designet kaiområde med totalt åtte unike bygninger. Det hele er inspirert av gammel arkitektur og lokal byggeskikk.

– Å bevare miljøet og kulturarven har vært sentralt i utviklingen av konseptet for det nye Henningsvær Bryggehotell, sier merkevare- og konseptutvikler hos Hasselknippe Consulting, Kari Hasselknippe.

Selskapet samarbeider med Classic Norway Hotels for å utvikle hotellkonsepter i et ekspanderende norsk og internasjonalt marked. Elementer som design, lokale opplevelser, helse, velvære, bærekraft og teknologi legges inn i konseptet «The art of Northern and Modern Hospitality».

En unik historie

– Enkelte hoteller tilpasser seg ikke bare en merkevarestandard, men bruker design for å differensiere seg og fortelle sin unike historie. Henningsvær Bryggehotell er et slikt sted, der design er en vesentlig del av opplevelsen og historiefortellingen. Hotellet tar aktivt i bruk naturens kraft og ro, og i omgivelsene føles det helt naturlig å senke skuldrene. Her oppfordres besøkende til å bruke sansene aktivt og virkelig være til stede, i ett med naturkreftene. I tillegg legger hotellet til rette for at gjestene selv kan være med på å forme både historien og fortellingen, forteller Hasselknippe.

Stjerneopplevelser

Magnus Kalvik er hotelldirektør for Henningsvær Bryggehotell.
Magnus Kalvik er hotelldirektør for Henningsvær Bryggehotell.

Det eksklusive bryggehotellet skiller seg fra det tradisjonelle femstjernerskonseptet. 

Under ledelse av direktør Magnus Kalvøy, forsikrer Classic Norway Hotels at hotellet vil levere stjerneopplevelser som er helt unike. 

Store utendørsopplevelser og interaksjoner med høyt kvalifiserte medarbeidere vil sikre at oppholdet blir kontrastfylt og ekstraordinært gjennom hele besøket. 

Lofoten er kjent over hele verden for sin vakre, rå og imponerende natur, som under midnattsola eller nordlyset skaper uforglemmelige øyeblikk. Henningsvær Bryggehotell streber etter å oppfylle ønskene til de som søker etter evigvarende opplevelser og minner fra det vakreste og barskeste av Nord-Norge.

«Haute couture» i praksis

Thilde Rosén-Lystrup.
Thilde Rosén-Lystrup.

-Når gjestene kommer trygt inn etter dagens eventyr, enten av det barske slaget til fjells eller sjøs, eller en rusletur med galleri- og bakeribesøket, skal de føle seg omfavnet av velvære og gjestfrihet ved bryggekanten. Henningsvær Bryggehotell som retter seg mot et kvalitetsbevisst hotellpublikum vil gi gjestene muligheten til å trekke seg tilbake i store, komfortable hotellrom og suiter mens de lader opp til kveldens store mat- og drikkeopplevelser enten det er på rommet, utendørs eller i restauranten. Bare det å være her, alene eller sammen med andre, uten forstyrrelser, med naturens kraft tett på, uansett årstid, vil være en opplevelse de færreste har hatt før, sier senior interiørarkitekt hos Metropolis arkitektur & design, Thilde Rosén-Lystrup.

– For oss er dette «haute couture» i praksis. Hotelldesignet er tilpasset den individuelle gjesten som stiller svært høye krav på vegne av sine gjester, forklarer Thilde Rosén-Lystrup. – Vi har valgt å bruke naturmaterialene ull, skinn og tre kombinert med riktig belysning, for å gi gjestene den gode følelsen man kun får i en eksklusiv rorbu eller et magisk vakkert naust, sier hun.

Tett på naturen

Samtidig som gjestene er omgitt av havet og naturens krefter, har de det lunt, trygt og varmt inne – enten de nyter tiden på rommet, i loungen, i baren eller ved et hyggelig bord i den intime restauranten.

– Opplevelsen av å være tett på elementene og samtidig ha kommet trygt hjem etter dagens aktiviteter er atmosfæren, det vi har lagt vekt på, i samarbeid med Classic Norway Hotels. Hotellet vil legge til rette for en personlig tilpasning av aktiviteter og avslapning, der hver gjest kan velge sitt eget eventyr, sier Rosén-Lystrup.

Åpner i sommer

– Etter en intens byggeperiode nærmer vi oss en ny turistsesong med et stort antall sommergjester som strømmer til Lofoten. Vi er i rute, og planlegger å åpne det nye Henningsvær Bryggehotell i sommer. Her vil 39 hotellrom og suiter, med størrelser fra 24 til 120 kvadratmeter, være klare til å gi gjestene muligheten til å koble helt av, sier administrerende direktør i Classic Norway Hotels, Stephen Meinich-Bache. 

– På Henningsvær Bryggehotell skal vi gi gjestene eksklusive opplevelser, samtidig som vi forplikter oss til å bevare fiskerlandsbyens arv og utvikle en spennende ny, og fortsatt levende, destinasjon for fastboende, fiskere, handelsfolk, og besøkende fra inn- og utland, sier Meinich-Bache.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS