– Leveringsevne er stikkordet, sier prosjektleder Irene Gulbransen (til venstre) og markedssjef Kathrine B. Starheim hos Culina. (Foto: Morten Holt)

Culina leverer varene

Culina holder stand og vel så det i norsk storkjøkkenbransje. Firmaet, med hovedkontor i Sandvika, får stadig heder som storkjøkkenleverandør.

Publisert
Irene Gulbransen (til venstre) og Kathrine B. Starheim i utstillingslokalene til Culina i Holmaveien i Sandvika. (Foto: Morten Holt)

– Vi er veldig stolte av disse prisene. Det er de høyeste utmerkelsene en leverandør i storkjøkkenbransjen kan få, og det betyr definitivt at vi leverer varene. I 2016 ble Culina kåret til årets leverandør/samarbeidspartner fra Umoe, Gress, Nordic Choice Hotels og NHO Reiseliv, og større klapp på skulderen går det ikke an å få i vår bransje, sier markedssjef Kathrine Berg Starheim og prosjektleder og arbeidende styreleder, Irene Gulbransen i Culina.

Kriterier for å vinne disse prisene er samarbeidsevne, oppfølging sentralt og lokalt, innovasjon, samfunnsansvar, leveringsevne, og ofte hvordan du presterer i den aktuelle kjedens innkjøpsportal.

Med andre ord; selv om det er mange faktorer som spiller inn, er det helheten som vektlegges.

– Det betyr at alle i systemet leverer. Dette er lagarbeid, påpeker de to.

Leveringsevne

– Hva er grunnen til at dere stadig plukker priser?

– Hovedstikkordet er levering og leveringsevne. Hvis ikke det leddet fungerer, raser alt det andre. Samtidig er det sammensatt. Det dreier seg om kolleksjonen og produktspekteret, om våre digitale flater, om reklamasjons- og returordning, om service, og fremfor alt om kompetanse – på alle nivåer. I Culina jobber det dedikerte folk med lang fartstid i bransjen. Men igjen, det hjelper lite med kompetente medarbeidere, hvis ikke våre kunder får varene som bestilt, påpeker de to.

Cathrine Lillebye (nærmest) og Alice Rymill fra Umoe er på besøk i lokalene i Sandvika for å finne egnede artikler til restaurantene. Glenn Røed fra Culina Oslo gir gode råd. (Foto: Morten Holt)

– Disse prisene kommer ikke «flyende på en fjøl». Vi er opptatt av å gjøre en enda bedre jobb hver eneste dag, først og fremst fordi vi liker det vi driver med, legger Starheim til.

Sortiment i stadig endring

Produktsjef for Culina, Ole Terje Søbye, tror retro-trenden vil bli enda sterkere i tiden som kommer. (Foto: Morten Holt)

– Gjennom mange år var «Culinaboka» et kjent hjelpemiddel, nesten som en «bibel» å regne, i bransjen. Den ble oppdatert og gitt ut hvert tredje år. Det var viktig for kundene å vite at de kunne få supplert samme vare, så å ha en trykksak med levetid på tre år betød også at sortimentet i «Culinaboka» måtte leve i tre år. Nå har det skjedd et taktskifte, og utskiftninger skjer raskere og oftere, og kunden vil ofte heller ha noe nytt enn å supplere det de har. Derfor gjorde vi for en tid tilbake en storsatsing digitalt. Bare i løpet av ett og et halvt år har omsetningen på nett økt fra null til 12 prosent i vår egen nettbutikk, i tillegg til like mye over andre innkjøpsportaler, sier Starheim.

Gulbransen påpeker at det er viktig for Culina å ha de store varegruppene som mange vil ha, men også de små unike produktene, som gjør et serveringssted spesielt.

Enda mer retro

Produktsjef Ole Terje Søbye forteller at en soleklar trend nå er treprodukter på buffeen, samt en organisk trend med mer rustikke, tøffe og «gamle» produkter, nye produkter som ser ut som om de har vært i bruk noen år.

– I årene som kommer tror jeg det blir enda mer retro – på alle typer artikler. Det blir mattere, mørkere og mer rustikt. Vi ser det på mange produkter allerede, som for eksempel bestikk. Vi blir generelt mer vågale, og «mix&match» er noe vi ser stadig mer av. Tiden der det var én type servise på restaurantene er forbi. Nå får du forretten på en trefjøl, hovedretten på «sharingplate» i skifer, og desserten kan komme i et sylteglass med lokk. Også vil det bli et viktig element med gjenbruk. Miljøbevissthet er noe som vil prege trendbildet mer og mer, spår Søbye.

Les hele saken om Culina i magasinet Horeca (nummer 5 2017)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS