Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Én enkelt faktor gjør at mange unngår foodtrucks

En ny undersøkeøse viser blant annet at over 3 av 10 vil unngå å kjøpe mat fra foodtrucks og provisoriske serveringssteder fordi muligheten for å få vasket hendene er for dårlig.

Publisert

Foodtrucks og matmarkeder er trender som passer vår urbane livsstil i dag. Nå er det festivalsesong og provisoriske serveringssteder dukker stadig opp i forbindelse med dette.

En ny undersøkelse gjennomført av hygienemerket Tork, viser at over 30 prosent vil unngå å kjøpe mat fra slike serveringssteder fordi mulighetene for å vaske hendene er for dårlig.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Urban livsstil endrer matvaner

  • 54 prosent av verdens befolkning bor i byer, der vi lever mer urbanisert enn før. Vi er på farta hele tiden, og det er et større behov for å kjøpe mat man kan ta med i hånden.
  • Street food og foodtrucks har tatt nordmenn med storm, og bare i Oslo finnes det nå cirka 17 registrerte foodtrucks. Street food-markedet Vippa åpnet i Oslo i fjor og er blitt en kultursuksess i hovedstaden.
  • Et resultat av urbaniseringen er også at flere og flere restauranter, kiosker og matbutikker tilrettelegger i større grad for vår urbane livsstil, og tilbyr flere enkle men spennende retter man kan ta med seg på farta.

Hygiene oppleves som et problem for mange av gjestene

  • En global undersøkelse gjennomført av hygienemerket Tork viser at syv av ti begrenser seg i å gjøre ting i hverdagen fordi man er bekymret for hygieneforholdene på offentlige toalett, transportmidler eller å kjøpe mat fra serveringssteder som ikke har tilrettelagte hygienefasiliteter for gjestene.
  • Hele 32 prosent oppgir at de unngår å kjøpe mat fra foodtrucks og andre provisoriske serveringssteder fordi mulighetene for å få vasket hendene er for dårlige.
  • Bekymringer knyttet til sykdom og hygiene er størst i storbyer. 46 prosent av personer som bor i storbyer bekymrer seg ofte eller hele tiden for å bli syk på grunn av dårlige hygieneforhold.
  • Økt urban livsstil i byer setter høyere krav til offentlige toaletter ettersom de blir oftere besøkt. Likevel viser undersøkelsen at 44 prosent unngår å oppsøke offentlige toaletter på grunn av hygieneforholdene på dem. Da hjelper det ikke for provisoriske serveringssteder at et offentlig toalett, som gjør det mulig for gjestene å vaske hendene, finnes i nærheten.

Mattilbud på festivaler

  • I løpet av sommersesongen arrangeres en rekke mat- og musikkfestivaler rundt om i Norge. Bare Matstreif i Oslo hadde 230 000 besøkende i 2017, og skal arrangeres på nytt 7.– 8. september i år. I tillegg arrangeres blant annet Oslo Vegetarfestival med 20 000 besøkende, Gladmat i Stavanger, Bergen Matfestival og Foodtruck-dagene i Oslo, som flere hundre tusen nordmenn vil besøke for å smake på ulike råvarer og matretter.
  • De aller fleste musikkfestivalene som arrangeres i Norge driver også med kortvarig salg av mat. I 2014 ble det gjennomført den til nå mest omfattende undersøkelsen om norske musikkfestivaler i Norge. Undersøkelsen konkluderer med at det ble arrangert 4470 musikkfestivaler/-arrangementer, med 690 000 unike besøkende i 2014. Interessen for musikkfestivaler har ikke avtatt siden den gang, og for festivalsesongen som nå er godt i gang ønsker svært mange nordmenn å kjøpe mat på disse provisoriske serveringsstedene.

Mattilsynet har klare regler for serveringsstedet

  • Alt matsalg som ikke er av privat karakter skal registreres hos Mattilsynet, og de har klare regler for hygienerutiner som må følges. Blant annet at personellet skal ha tilgang på håndvask for god håndhygiene, og det er regler for personellets personlige hygiene. Men serveringsstedet har ingen plikt til å sørge for at gjestene opprettholder sin personlige hygiene. Likevel er det mange gjester som er opptatt av det.

– Mange er flinke på å ha gode hygienerutiner for sitt utsalgssted, også knyttet til håndvask for personellet. Men det mange glemmer er at gjestene er opptatt av sin egen hygiene, og kan derfor vegre seg for å kjøpe mat før de får vasket hendene. Pop up-restauranter på festivaler eller foodtrucks er kanskje ikke klar over dette, og tilrettelegger derfor ikke for håndvask. Enkle grep for å tilby dette kan gjøre serveringsstedene både mer attraktive og innbydende, forteller produkt- og markedssjef for Tork, Christine S. Rød.

Dette kan du gjøre for å imøtekomme gjesters behov for håndvask

* Sørg for å ha hygieneprodukter tilgjengelig til både gjester og personalet.

* Sørg for å informere gjestene om at dette finnes og hvor det er hen. Det kan være avgjørende for hvilke serveringssteder gjestene velger.

* Dersom du har anledning til å koble på en vask for gjestene utenfor foodtrucken din kan det bli satt stor pris på. Husk såpe og tørkepapir.

* Hold generelt høy hygienestandard. Utrust det provisoriske serveringsstedet med tilstrekkelig hygieneprodukter og søppelkurv (som må tømmes jevnlig). Tenk på gjestenes behov både før og etter kjøpet. Mange ønsker å vaske hendene før de spiser, og ta en ekstra serviett til etterpå.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS