Salgsdirektør Anette Sundt kan byr på en storslått utsikt mot Göteborg sentrum, fra den fine takterrassen på Radisson Blu Riverside.
Salgsdirektør Anette Sundt kan byr på en storslått utsikt mot Göteborg sentrum, fra den fine takterrassen på Radisson Blu Riverside.

Metallica, Springsteen, Coldplay og nordmenn - de store rockestjernene i sommer-Göteborg

Göteborg er en pulserende sommerby, elsket av nordmenn og elsket tilbake med store smil og muntre kassa-apparat.

Bjørn B Jacobsen vurderer sommeren

Hvilken turistsommer står besøksindustrien foran her hjemme? Hva med nordmenns populære ferieland Sverige og Danmark? Hvordan vil økede levekostnader her hjemme, samt svak norsk krone, påvirke ferievalg og prioriteringer?

Horecanytt.no ser nærmere på situasjonen for besøksindustrien, og har bedt én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, og tidligere journalist Bjørn B Jacobsen (68) om et knippe situasjonsrapporter før sommeren.

Feriefavoritten, kun tre timers biltur på motorvei fra Oslo, feirer 400 år i hele sommer. 

Med 330.000 gjestedøgn i fjor, er nordmenn gull for besøksindustrien i Sveriges nest største by.

Göteborg Stad, som kommunen heter, kunne med fordel lansert et nordisk lærings-seminar for hvordan man bygger og organiserer en premium destinasjon, for her har både politiske ledere og alle som jobber besøksindustrien en hel del å lære. 

Og trodde du Göteborg ligger døsig på solsenga og nyter suksessen; tro om igjen! 

I løpet av et antall år skal den innovative Norge-favoritten doble sin turisme.

Store smil

Radisson Blu Riverside Hotel i Göteborg.
Radisson Blu Riverside Hotel i Göteborg.

Direktør Dan Bergsten på Radisson Blu Riverside, og Stefan Gadd, pressesjef hos Göteborg & co, byens markedsføringsselskap, er store smil når jeg spør hva den norske turisttrafikken betyr for Göteborg.

Pressesjef Stefan Gadd i Göteborg & Co, som har markedsføringsansvaret for byen. - Norge er vårt viktigste marked, sier han.
Pressesjef Stefan Gadd i Göteborg & Co, som har markedsføringsansvaret for byen. - Norge er vårt viktigste marked, sier han.

– Norge er vårt største og viktigste utenlandsmarked. Mer enn hver fjerde utenlandsk hotellgjest er norsk, sier Stefan Gadd. 

De 330.000 norske gjestedøgnene i fjor var like mange som Danmark, Tyskland og Storbritannia til sammen. Også 2023 har startet godt. I perioden januar til april hadde Göteborg en økning på 13 prosent.

Les også: Oslo, en av Europas heteste destinasjoner

Gratis shuttlebåt

Radisson Blu Riverside er et populært hotell blant nordmenn, med sin rolige beliggenhet på Lindholmen, en type gammelt industriområde a la Aker Brygges historikk. Her går det gratis shuttlebåt til sentrumskjernen hele dagen. Et prisverdig og behagelig kollektivtilbud og kun 10 minutters båttur.

Saken fortsetter under bildet

Gratis shuttlebåt fra Lindholmen, der Radisson Blu Riverside ligger, og inn til sentrum. Går hele dagen og er gratis.
Gratis shuttlebåt fra Lindholmen, der Radisson Blu Riverside ligger, og inn til sentrum. Går hele dagen og er gratis.

Dan Bergsten kan til og med snakke norsk, fra sin tid i Petter Stordalen-systemet i Oslo. 

Direktør Dan Bergsten, ikke bare elsker norske gjester, han snakker til og med norsk, etter sin tid i Stordalen-systemet i Oslo.
Direktør Dan Bergsten, ikke bare elsker norske gjester, han snakker til og med norsk, etter sin tid i Stordalen-systemet i Oslo.

– Nordmenn er alltid trivelige gjester, og skiller seg ut fordi de unner seg det lille ekstra, enten det er snakk om middager eller opplevelser, sier han.

I et Göteborg som virkelig henger etter i utviklingen av ladestasjoner for elbiler, ja i likhet med hele Sverige, monterer nå Dan Bergsten seks nye ladestasjoner ved hotellet, samt at det er et P-anlegg rett over gata for Radisson Blu Riverside, med mange ladepunkter for lading over natta. 

Her laster du ned appen fra Göteborg Parkering.

Hotellkonge i Göteborg, gjett?

Og apropos; nei, det er verken Svensson eller Johansson som er hotellkonge i Göteborg. Det er nettopp Petter Stordalen. Ja, hvem andre! 1. oktober åpner han sitt 13. hotell i byen. Det spektakulære 33 etasjers «Draken» med 470 rom midt i sentrum. Om det blir en luftig Stordalen å se i fallskjerm 104 meter ned fra roof top- baren på åpningsdagen, gjenstår å se.

Saken fortsetter under bildet

Petter Stordalen er hotellkongen i Göteborg, og får mye skryt både for sitt eget entreprenørskap, og også hva han betyr som lederskikkelse for andre som ønsker å satse i Göteborg. 1. oktober åpner han det 33 etasjers høye Clarion Hotel Draken i sentrum av Göteborg. Den kjente svenske artisten Jill Johnsson blir først ut av artister som skal showe på Stordalens 13. hotell i Sveriges nest største by.
Petter Stordalen er hotellkongen i Göteborg, og får mye skryt både for sitt eget entreprenørskap, og også hva han betyr som lederskikkelse for andre som ønsker å satse i Göteborg. 1. oktober åpner han det 33 etasjers høye Clarion Hotel Draken i sentrum av Göteborg. Den kjente svenske artisten Jill Johnsson blir først ut av artister som skal showe på Stordalens 13. hotell i Sveriges nest største by.

Når jeg spør pressesjef Stefan Gadd, hva Petter Stordalen har betydd for byens utvikling, sier han: 

– Petter Stordalen har hatt stor betydning for Göteborgs utvikling. Med sine spektakulære hotellsatsninger, på alt i fra Hotel Post til Draken, viser han at det er et stor potensial for nye hotellinvesteringer i Göteborg. Det har også bidratt til at andre aktører forstår at her kan man satse. Han er han en unik person som alltid har mye bra å si om Göteborg som by, noe vi selvfølgelig setter stor pris på. 

Full pakke

I dag har moderne hoteller med respekt for seg selv, både takterrasse og Instagram-installasjon. Salgsdirektør Anette Sundh forventer mange bilder på sosiale medier med dette motivet.
I dag har moderne hoteller med respekt for seg selv, både takterrasse og Instagram-installasjon. Salgsdirektør Anette Sundh forventer mange bilder på sosiale medier med dette motivet.

Joda, Göteborg bjudar på også denne sommeren. Selv om den norske krona har abdisert, også vis a vis den svenske, står ingen høyere i kurs enn nordmenn i Sveriges nest største by, som tilbyr full pakke.

Liseberg med alle sine opplevelser for liten og stor, shopping over hele fjøla, restauranter og et pulserende byliv, og ikke minst konserter og events i imponerende mengder. Det er i Göteborg du kan se Metallica (16. og 18. juni), Springsteen (24., 26. 28. juni) og Coldplay (8. juli, og nå er det satt opp ekstrakonserter 9., 11. og 12. juli). Gyllene Tider (5. august) hører også med på Ullevi-menyen.

Ullevi er Nordens største utendørsarena. Her inviteres det til 11 konserter i sommer. Dette er på nivå med fjoråret, da Ullevi satte rekord med 729.000 konsertbesøkende.

Fem millioner gjestedøgn

Radisson Blu Riverside Hotel.
Radisson Blu Riverside Hotel.

Besøksindustrien i Sverige var i likhet med Norge hardt rammet under pandemiårene, men Göteborg har hentet seg fint inn med i overkant 5 millioner gjestedøgn i Stor-Göteborg i fjor, samme nivå som i 2019.

– Innhentingen har gått raskt. Ekstra morsomt er det at de norska gjestedøgnene økte med 15 prosent i fjor, sammenlignet med 2019. Utviklingen så langt i år har vært veldig bra, medgir Stefan Gadd. 

Bedre enn i fjor

Liseberg er en av hovedattraksjonene i Göteborg.
Liseberg er en av hovedattraksjonene i Göteborg.

Utsiktene for årets sommer er gode, og både Göteborg og Sverige vil surfe på at nordmenn i Danmark, må gange alt de kjøper med 1,60, slik kronekursen er nå.

– Det ser meget bra ut. Bookingsituasjonen for hotellene i juni og juli er bedre enn i fjor. Göteborg har fått øket kapasitet med rundt 1.300 flere hotellrom siden våren 2022, og 1. oktober åpner altså Stordalens Hotell Draken med 470 rom, sier Gadd.

400-årsjubileum

Raka vegen med 289 km fra Oslo til Göteborg. Motorvei og en behagelig strekning å kjøre.
Raka vegen med 289 km fra Oslo til Göteborg. Motorvei og en behagelig strekning å kjøre.

Som om ikke Göteborg hadde nok å by på i sin sommermeny, pågår nå byens 400-årsjubileum, som ble flyttet fram til i år på grunn av pandemien.

– Ja, endelig skal vi feire vårt 400-årsjubileum, sier jubileumsgeneral Therese Brusberg. 

– Startskuddet gikk 2. juni, og fortsetter med program hele sommeren, til og med finalehelgen 1. til 3. september, med kulturkalas, jubileumsparade og ett maraton som arrangeres av Göteborgsvarvet.

Vellykket kardinaleksempel

Restauranten på Radisson Blu Riverside.
Restauranten på Radisson Blu Riverside.

Allerede i 2008 skrev jeg en kronikk der jeg omtalte Göteborg som kardinaleksemplet på en vellykket by-transformasjon, fra et klassisk industrisamfunn til en opplevelsesbasert økonomi. Det var situasjonen da Göteborg stod foran et veiskille på slutten av 70-tallet. Verftindustrien var borte, og selv om bilindustrien hadde brukbart fart, kunne ikke Göteborg møte framtiden på bare ett hjul, bokstavelig talt.

Det var da våkne politikere og næringslivsledere trakk opp offensive og innovative vyer for Göteborg, som den store evenements- og turistbyen. En kunnskapsbasert by der det plutselig vrimlet av ideer, hadde sett dagens lys.

Som Barcelona og Bilbao

Göteborg er en strålende shoppingby. Selv om den svenske krona er marginalt dyrere enn den norske, er utvalget av butikker stort, både i og utenfor sentrumskjernen.
Göteborg er en strålende shoppingby. Selv om den svenske krona er marginalt dyrere enn den norske, er utvalget av butikker stort, både i og utenfor sentrumskjernen.

Ikke ulikt Barcelona, som søkte sommer-OL i -92, ikke fordi de nødvendigvis var så interessert i idrett, men fordi de ville bruke et mega event som sommer-OL, som trampoline for å bygge en premium europeisk destinasjon. Og heller ikke ulikt Bilbao, som var en skitten og forsoffen industriby, der politikere og næringslivsledere bestemte seg for at nok var nok. De fikk Guggenheim-sfæren på lag, og skapte en etterspurt europeisk toppdestinasjon.

Robbie Williams

Göteborg Universitet ville måle byens effekter av store begivenheter allerede i 2006, og valgte to Robbie Williams-konserter på Ullevi. Disse to konsertene, genererte en inntekt til Göteborg stad på 220 millioner svenske kroner, og dette er 17 år siden.

I dag drar Göteborg Stad inn mer enn 21 milliarder svenske kroner til staten, penger som kommer direkte fra turister som besøker Göteborg. Ullevi-konsertene alene gir en offentlig inntekt på 300 millioner svenske kroner.

Totalt la Ullevis konsertpublikum igjen 1,37 milliarder svenske kroner i forbindelse med sitt Göteborg-besøk i fjor.

Politikere vs. turisme

Rekk opp handa de som fortsatt mener at turisme er fine greier, «men er det egentlig noe vi politikere bør engasjere oss så veldig i?» 

En liten retorisk finte her tenker du. Virkeligheten er imidlertid at temaer som reiseliv, turisme, besøksindustri, fortsatt er større enn landbruk, fiskeri og skogbruk til sammen i Norge, både i sysselsetting og verdiskapning. Likevel lever reiselivet fortsatt et altfor beskjedent politisk bakgårdsliv.

Lær av Göteborg

Radisson Blu Riverside Hotel i Göteborg.
Radisson Blu Riverside Hotel i Göteborg.

Poenget og beskjeden er; politikere har mye å lære av Göteborg. Her ser vi hvordan en moderne kommune som Göteborg Stad har organisert seg, med heleide kommunale selskap som Liseberg, Ullevi, Göteborg & co og GOT Event. Alle disse selskapene som innoverer, utvikler, produserer og leverer store opplevelser. Alle disse selskapene som samhandler i en strålende orkestrert strategi for å bygge og forsterke Göteborg som en attraktiv destinasjon å besøke.

Tjänare Göteborg, hold kaffen varm, vi er på vei!

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS