Antonio Naranjo Nevares fra baren Himkok i Oslo vant det norske uttaket til Havana Club Cocktail Grand Prix. (Foto: Jens Bredberg)

Himkok-bartender vant norsk Havana Club

Antonio Naranjo Nevares fra baren Himkok i Oslo vant det norske uttaket til Havana Club Cocktail Grand Prix.

Publisert

Nå er Nevares, med aner fra Cuba, klar for den globale finalen av Havana Club Cocktail Grand Prix (den 11. i rekken), som arrangeres i Havana på Cuba mellom 30. mai og 4. juni 2016.

Alle de norske deltakerne i finalen. (Foto: Jens Bredberg)

Med historie fra Cuba

Den norske finalen fant sted i Pernod Ricard Norways kontorer i Oslo og hadde 16 finalister som fikk prøve seg foran juryen.

Criollo, vinnerdrinken til Antonio Naranjo Nevares fra baren Himkok i Oslo i den norske finalen av Havana Club Cocktail Grand Prix.

– Cuba er selvfølgelig en del at min egen historie siden jeg er derfra, men nå får jeg muligheten til å observere hvordan cubanske bartendere lager klassikerne i dybden, så når jeg kommer dit vil jeg bruke alt Havana Club Gran Prix ekspertene vil lære oss. Inspirasjonen bak cocktailen min er Cuba, og hvordan Cuba har blitt påvirket fra så mange kulturer som Afrika, Kina og USA, derav ingrediensene, og håper at denne ideen, kombinert med det jeg vil lære på Havanna vil hjelpe meg med å imponere dommerne en gang til, uttaler Antonio Naranjo Nevares.

Antonio Naranjo Nevares blir Norges deltaker i den globale finalen av Havana Club Cocktail Grand Prix. (Foto: Jens Bredberg)

Vant med «Criollo»

– Finalen, med flere av Norges dyktigste bartendere, var svært spennende. Finalen i seg selv representerte virkelig en bit av Cuba, med en miks av bartendere fra flere land som Norge, Australia, Sverige, Slovakia, Island og Cuba. Antonio Naranjo Nevares imponerte juryen ved å kombinere cubanske cocktailklassikere som blant annet El Presidente, med Afrikansk Vermuth, Cream Cherry Wine og Omeshu Sake for å skape sin «Criollo». Vinnercocktailen klarte virkelig å fange hjertet og sjelen til Cuba i et glass, sier brand manager i Pernod Ricard i Norge, Richard Düring.

Se oppskriften til Criollo lengre ned i saken

Lærerikt opphold

I den globale finalen vil den norske vinneren bedre kjent med kubansk rom og cocktail av en eksklusiv gruppe håndplukkete, anerkjente mixologister gjennom to dager med workshop og masterclasser. Et besøk til Havana Club destilleriet vil videre gi inspirasjon for Antonio før den intense konkurransen begynner.

For første gang i historien vil Cocktail Grand Prix-vinneren få muligheten til å delta i et globalt rom-prosjekt på vegne av Havana Club. Ved å følge fotsporene til vinneren i 2014, Andy Lounden, så vil vinneren også delta som dommer i neste globale finale og jobbe som Havana Club konsulent i to år. Som en del av samarbeidet med merket, har Louden reist med Havana Club til noen av verdens beste bransjemesser og show, inkludert Berlin Bar Convent og London Rum Fest og hans vinnercocktail har blitt servert i barer over hele Havana og UK.

Criollo (Antonio Naranjo Nevares’ vinnerdrink)

Ingredienser

* 50 ml Havana 7 Años

* 25 ml African Vermouth

* 15 ml Cream sherry wine

* 20 ml Omeshu Sake

Glass: Rocks

Pynt: Appelsinzest

Fremgangsmåte: Spanish throw (kaste drinken mellom shakerne, evt. for nybegynnere: helle drinken fra glass til glass).

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Havana Club International S.A.

Havana Club International S.A. ble etablert i november 1993 av det cubanske selskapet Cuba Ron S.A og det franske selskapet Pernod Ricard Group, med formålet å utvikle merkevaren Havana Club internasjonalt ved hjelp av Pernod Ricards internasjonale distribusjonsnettverk.

Siden 2003 ble Havana Club International S.A. også ansvarlig for lokal distribusjonen av Havana Club på Cuba, sammen med andre internasjonale merker i Pernod Ricard-porteføljen.

I 2007 åpnet Havana Club International S.A. sitt nye destilleri i San José for å møte den økte etterspørselen etter lagret rom.

I 2014 solgte Havana Club mer enn 50 millioner flasker og ble rangert som nr. 22 i «The Impact Top 100 Brands».

Havana Club er det tredje største internasjonale rommerket i verden utenfor USA, og verdensledende i kategoriene premium og superpremium rom.

Havana Club eksporteres til 120 land, bortsett fra USA, der cubanske produkter er utestengt på grunn av importbarrieren.

Powered by Labrador CMS