Italienske nypoteter på norske restaurantbord

Norske forbrukere og restauranter får snart en ny delikatesse på bordet, nemlig italienske nypoteter. Med høyt næringsinnhold og god kvalitet har italienske potetbønder tenkt å innta det norske markedet.

Publisert

Forbruket av poteter har sunket i Norge de siste årene. I 2000-2002 spiste Kari og Ola nordmann 39 kilo poteter i løpet av ett år. I perioden 2005 - 2007 sank forbruket til 31,7 kilo poteter per nordmenn per år (tall fra Statistisk Sentralbyrå).

Konsumet av poteter i Norge har sunket med hele 34 prosent de siste årene, samtidig som omsetningen av frukt og grønt har steget med 24 prosent. I dette markedet ønsker nå de italienske potetavlerne å tilby sine produkter til norske forbrukere.

Størst i EU

Italia er EUs største produsent av nypoteter. Egne potetslag høstes før full modning og fraktes direkte til salg, uten opphold på kjølelagre eller konserverende behandling som forringer kvaliteten. De delikate nypotetene har mykere og tynnere skall og er søtere enn vanlig poteter på smak. De inneholder dessuten færre kalorier, mindre sukker og stivelse, mer C- vitamin og mer vann.

Miljøvennlige dyrkningsmetoder og moderne sporbarhetssystemer, med kontroll over alle ledd fra produsent til konsument, gir optimal mattrygghet, sier Augusto Renella ved italienske Economic Potatoes Observatory. Han er en av ekspertene som er involvert i den EU-støttede kampanje fra italienske produsenter av nypoteter.

Restauranter

Kampanjen er rettet mot norske forbrukere, butikker og restauranter. Gjennom smaksprøver, kokkekurs og temaaktiviteter som "ferskpotetuke" hos utvalgte spisesteder, vil de europeiske potetprodusentene at nordmenn skal få øynene opp for den ferske delikatessen.

Nypotetkampanjen er et resultat av et treårig prosjekt fremmet av Italpatate og Unapa & Co, finansiert av EU og den italienske regjering. Gjennom å oppfordre norske kokker til å ta i bruk den italienske ferskpoteten, ønsker italienske potetprodusenter å åpne det norske markedet slik at norske forbrukere også skal få tilgang til den italienske delikatessen.

600 000 tonn poteter i året

Italpatates styreleder Gioacchino Russo understreker at kampanjen tar sikte på å tilby norske forbrukere de beste nypotetene.

Augusto Renella, som er involvert i den EU-støttede eksportkampanjen, understreker fordelene med de absolutt naturlige produktene fra Middelhavsområdet.

- Dette EU-produktet er nøye overvåket og kontrollert i alle faser av produksjonen og garanterer lav miljøbelastning og maksimal matvaresikkerhet, sier Augusto Renella.

I Middelhavsområdet spiller Italia en ledende rolle med årlig produksjon av 600 000 tonn poteter.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS