Petter Nome (19)
Petter Nome (19)

Salget av sterkøl øker

Salget av sterkøl fra norske bryggerier økte med fire prosent i 2011. - En svært gledelig utvikling, som bekrefter at interessen for øl og ølkultur er på frammarsj, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Publisert

Direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Salgsøkningen for ”polølet” var særlig sterk i førjulsmånedene, da mange utsalg gikk tomme både for juleøl og andre mer eksotiske sterkøltyper. Totalt ble det solgt om lag 900 000 liter norsk sterkøl i fjor.

Til polet i 1993

Fra 1993 ble alt øl med alkoholstyrke over 4,7 prosent overført fra dagligvarehandelen til Vinmonopolet. Da gjaldt det å få ned salget av export- og bokkøl, som av politikerne ble betraktet som fylleøl. Salget sank da også dramatisk, nesten over natta.

- Siden den gang er bildet totalt forandret. Vinmonopolet tilbyr i dag over 200 ulike typer sterkøl, hvorav nesten en fjerdedel er brygget i Norge. Dette er ikke lenger misbruksprodukter, men relativt dyrt kvalitetsøl som drikkes av kjennere, sier Nome.

246 millioner liter øl

Den økte ølinteressen har likevel ikke slått ut i totalomsetningen av øl i Norge. I 2010 drakk vi til sammen cirka 246 millioner øl, en nedgang på 2,3 prosent i forhold til 2009. Nome er likevel optimistisk på vegne av bransjen.

- Både utelivet, dagligvarehandelen og Vinmonopolet satser stadig mer på brede og spennende ølutvalg. Media har fått sansen for øl. Jeg tror framtida er lys for alle som lever av kortreist, alkoholsvak, gylden, norsk tradisjonsdrikk, sier direktøren i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS