Coca-Cola Freestyle Automat

Tester ut drikker med RFID

Nye automater med RFID skal gi Coca-Cola informasjon om hvilke nye drikker som selger, og fastfoodkjedene kan bruke Business Intelligence til at unngå at gå tomme. Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge, vil ikke utelukke at systemet også vil bli prøvd ut her hjemme, bekrefter han overfor fastfood.no.

Publisert

Coca-Cola Freestyle-automat.

Drikkevarer er en viktig inntektskilde for alle restauranter, og brusautomater med selvbetjening for kundene er derfor fast inventar i enhver amerikansk quick-service restaurant, melder Fastfood.no

Freestyle-automater

" Nå vil Coca-Cola forsørke å bruke en ny type automat til å samle inn nyttige dat om forbruksmønstre fra fastfoodkjedene, skriver InformationWeek.De nye Freestyle-automater, som vil bli utprøvd i 60 restauranter i forskjellige deler av USA, vil inneholde opptil 30 patroner med forskjellige smaksvarianter. En typisk automat i dag inneholder fire til åtte smaksvarianter. Hver patron er utstyret med en RFID-radiobrikke, som kan fortelle Coca-Colas sentrale SAP-system, hvilke smaksvarianter som blir solgt. Kundene får mulighet til å kombinere forskjellige smaksvarianter, og de løpende tilbakemeldinger direkte til Coca-Colas ”Business Intelligence”*). Blant annet vil selskapet kunne få hurtig og detaljert måling av hvor mye som selges av en ny smaksvariant, ganske enkelt ved å tilby den i utvalgte automater.

Kan teste stort antall

Det gjør det mulig at teste ut et større antall nye varianter enn i dag, hvor en ny smak typisk lanseres i detaljhandelen, og hvor det kan gå opptil to år før alle data omkring salget er innsamlet og analysert. Med data i realtid fra automaterne kan en ny smaks skjebne avgjøres hurtigere, håper Coca-Cola.De innsamlede data gjør det også mulig for Coca-Cola å dele opplysningene om forbruket med fastfoodkjedene, skriver InformationWeek. I dag registreres salget bare etter størrelsen på en drikk, når kundens bestilling tastes inn ved kassen. Med RFID-automaterne vil fastfoodkjedene kunne få at vite hvilke typer brus som blir solgt hvor og når. Ved å kjenne forbruksmønstret kan fastfoodkjeden forhindre at en restaurant går tom for en populær smaksvariant.

Utviklet over fireår

Den nye Freestyle-automaten er utviklet over fire år som et samarbeid mellom Coca-Colas avdeling for produktutvikling og selskapets it-avdeling.

*) Business Intelligence, også kalt BI, handler om forretningens evne til å holde seg løpende orientert om hvordan det står til, og dermed også om å sikre seg et solid beslutningsgrunnlag. Via BI-verktøy måles de nøkkelfaktorer som for alvor teller. Er det avvik, analyseres årsakene til det.

Powered by Labrador CMS