Kimchee1

Hva spiser vi i 2014?

Det går mot høst. Snart kommer tiden for å planlegge neste år. Det er duket for arbeidsmøter og seminarer. Spørsmålet mange bransjeaktører stiller seg er: Hva kommer vi til å spise neste år? Hvor går trendene?

Publisert

Foto: Ståle Økland

Det finnes flere typer og nivåer av mattrender, trender med ulik varighet, utbredelse og styrke. De danske trendanalytikerne i «Pej» mener vi må skille mellom felleskapsorientering og individorientering.

Fire varianter

Kort fortalt skiller de mellom:

«We eat», der jakten på fellesskapet og det å spise sammen kan kombineres med hurtighet, altså at måltidet kan forløpe raskt.

«We cook» er et oppgjør med convenience. Her tolkes jakten på fellesskap og det å være sammen om maten langt mer konsekvent. Det er ikke nok å spise maten, vi skal også lage den sammen.

«Me & My» betyr at individuelle behov og løsninger går foran alt, og hvor maten er underlagt. Det skal gå fort og helst spises «on the run».

«Foodisar» er en trend der vi dyrker maten som en pasjon, og bruker mye tid og krefter på det.

Henger sammen

Hva som til enhver tid er den sterkeste av de fire varierer, og henger sammen med samfunnsutviklingen generelt sett.

Gode tider, og ikke minst matskandaler som hestekjøtt-saken bidrar til å rette søkelyset på kvalitet som et element, mens tøffere finansielle tider vanligvis bidrar til å favorisere pris. Mattrender henger også tett sammen med andre trender, som livsstil og helse. Vi kan altså aldri se mattrender som et isolert fenomen, men må alltid se dem i sammenheng med andre trender. Vi har den siste tiden sett en oppblomstring av både «We cook» og «Foodisar».

Opplevelse med maten

Foto: Ståle Økland

Den siste tiden har vi også sett at opplevelseselementet blir stadig sterkere. Vi vil ikke bare spise, vi vil oppleve noe også. Jeg har tidligere omtaltRecipeasei London, restauranten som eies av Jamie Oliver, der du kan være med og lage maten selv hvis du vil, men også bare sitte for deg selv med en avis og en smårett – hvis du foretrekker det. Dette kan være en veldig fruktbar vei å gå.

For 2014 forventes det at helseelementet vil forsterke seg, men på grunn av de usikre tidene, vil vi gjerne ha det både rimelig og bra. Og helst raskt. Ja takk, alt sammen! Hva skal vi da spise?

Kimchee, rask helsemat fra Korea

Svaret ligger i London. Eller snarere i Korea.

For den koreanske kjedenKimcheeprøver å gi oss svaret på hva vi skal spise i fremtiden, og den har nå etablert seg i London. Her kan du kjøpe god koreansk mat som er bra for helsen. For travle mennesker er det perfekt. Du kommer inn, kan velge mellom små esker med ferdige menyer som ligger i en varmdisk. Så betaler du, og kan sette deg ned i stedets restaurant. Alternativt kan du ta maten med deg. Både maten og interiøret er delikat. Det er dyrere enn på en fastfoodrestaurant, men billigere enn i en «vanlig» restaurant. De har klart å kombinere mange elementer i et konsept som er veldig spennende. Og det smaker godt! Kimchee representerer 2014, en tid der vi vil ha alt: helse, kvalitet og design til en rimelig penge og raskt levert.

Er du i London, så ta en kikk innom neste gang. Det er mye å lære.

Lykke til med 2014!

Les mer i Horeca nummer 5 2013

Powered by Labrador CMS