Scandic Holmenkollen Park. (Foto: Morten Holt)

Tar sats på Oslos tak

Ikoniske Scandic Holmenkollen Park har huset gjester i godt over 100 år. Men klientellet har definitivt endret seg over tid. Normalt, hvis det ikke er koronakrise, er hotellet nå også åpent 365 dager i året.

Scandic Holmenkollen Park. (Foto: Morten Holt)

Fra å være et hotell for overklassen midt på 1900-tallet, har hotellet med årene endret stil. Nye kundegrupper har kommet til, noe som også gjenspeiles i restauranten De Fem Stuer, som er gjort «mer folkelig» for å speile dagens gjester.

Unik destinasjon «på toppen» av Oslo

Hotelldirektør Bjørn Runar Johansen. (Foto: Hotellet)

Scandic Holmenkollen Park, med historie helt tilbake til slutten av 1800-tallet, har en helt fantastisk beliggenhet «over» Oslo, og er ett av Scandics flaggskiphotell i Norge.

– Det er viktig å utvikle den helt unike destinasjonen vi har her oppe, sier hotelldirektør Bjørn Runar Johansen (52).

– Det jobbes med spennende planer for å utvikle hotellet for fremtiden, for å møte den økte konkurransen i ett stadig voksende hotellmarked i Oslo. Vi har et helt spesielt produkt og en beliggenhet som gjør at vi skiller oss ut i mengden av nye og gamle hoteller. Det er viktig å ta vare på historien, samt evnen til å fornye oss, påpeker Johansen, som har ledet hotellet siden 2015.

Da kom han fra Scandic Fornebu, som han var med å åpne som hotellsjef. Han har også 11 års fartstid i Nordic Choice Hotels.

Åpnet opp i jula – ble en gedigen suksess

Ikke langt til hoppbakken i Holmenkollen. Toppen av bakken i bakgrunnen. (Foto: Morten Holt)

En av de største markedsmessige endringene som hotelldirektør Johansen har satt i verk etter at han kom til hotellet, var å åpne hotellet i julen og nyttårsaften, slik at hotellet nå er åpent 365 dager i året. Det har vært en formidabel suksess.

– Første året vi hadde åpent jul og nyttår, var i 2017. Det ble en gedigen suksess. Vi har blant annet hatt fullbooket hotell på nyttårsaften. Nå sist, i julen og til nyttår 2019, hadde vi nesten fullt hotell hele tiden, med mange utenlandske gjester. Det er noe eksotisk å være på «Oslos tak» når fyrverkeriet dras i gang, sier hotelldirektøren.

Ski-VM betyr utbygging

Bildene på de forskjellige rommene preges av skistjerner. Her det Petter Northug som har fått stor plass på veggen.(Foto: Morten Holt)

Hotellet, like ved Norges stolteste skianlegg, og med historie helt tilbake til 1890-tallet (se hotellets historie i egen sak), har gjennomgått flere store utbygginger, først til ski-VM i 1981, så til ski-VM i 2011. Det var også utbygging i 1991 (nytt kongress-senter), 1996 (ny fløy) og 2019 (ny konferansesal).

Kurs- og konferansemarkedet har blitt et stadig viktigere segment for hotellet.

– Vi rev ned to auditorier, og bygde en ny, stor konferansesal i 2019. Det betyr at vi kan ta imot betydelig flere konferansegjester enn tidligere, forklarer Johansen.

Hotellet er også et yndet sted for Scandic Norges ledelse. I januar i år ble igjen Scandics lederkonferanse holdt hos Johansen & co like oppunder holmenkollbakken.

Vellykket endring i De Fem Stuer

De Fem Stuer er hovedrestauranten på hotellet. (Foto: Morten Holt)

– Oslo-markedet er i markant endring. Vårt hotell har ikke endret seg vesentlig de siste årene, men vi har gjort noen mindre endringer, som utelukkende har slått positivt ut.

– Hovedrestauranten vår, De Fem Stuer, var tidligere en «fine dining»-restaurant, som et etterslep etter 80-tallets jappetid. Etter at kundemassen har endret seg, har vi endret mat- og drikkekonseptet mot en à la carte-restaurant. Vi må speile de gjestene vi har, og har tilpasset mat- og drikketilbudet deretter. Endringen har utvilsomt vært vellykket, konkluderer Johansen.

Saken fortsetter under bildet

Utsikt mot Oslo og Oslofjorden. (Foto: Morten Holt)

Denne saken sto på trykk i magasinet i magasinet Horeca (nummer 1 2020, som hadde utgivelse i slutten av februar). Der kan du lese mye mer om hotellet.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS