Oslo skal kjempe om kongressmarkedet

Oslo tar opp kampen med Stockholm og København om det internasjonale kongressmarkedet når nå forholdene skal legges til rette i «nye» Oslo Spektrum.

Publisert
Slik blir «nye» Oslo Spektrum. (Skisse: VisitOslo)

For nå planlegger Oslo Spektrum om å bygge et nytt konferansesenter med plass til 3000 deltakere midt i hovedstaden.

Dette kombinert med flere nye hoteller, ny terminal på Oslo Lufthavn og den svake kronen, er nettopp hva VisitOslos administrerende direktør Christian Lunde mener vil gjøre Oslo til førstevalget for mange internasjonale konferanser og kongresser fremover.

Adm. dir. for VisitOslo, Christian Lunde. (Foto: VisitOslo)

Fra siste- til førsteplass?

– Målt i omsetning, er Oslo i dag på fjerdeplass i Norden. Vi har tapt mange konferanser og kongresser de siste årene fordi vi ikke har kunnet tilby fasiliteter midt i byen som mange ønsker. Med det nye senteret på plass kan vi ta opp kampen og utfordre de andre nordiske hovedstedene, sier Christian Lunde.

Og arbeidet har allerede begynt. På VisitOslos sitt hovedkontor i Kirkegaten er Lunde og gjengen hans i full gang med å planlegge innsalget av Oslo. Primærfokuset er internasjonale aktører som per i dag ikke vurderer Oslo i det hele tatt.

Store ringvirkninger

Og flere kongresser betyr mer penger i kassen for reiselivsnæringen i Oslo. En kongressgjest legger i snitt igjen dobbelt så mye per døgn som en vanlig ferierende – eller 3620 kroner per døgn for å være korrekt. Lunde kan vise til at Oslo bare i fjor tapte kongresser for oppunder 200 millioner fordi byen manglet et tilbud i sentrum.

– Sett over fem år har vi nok tapt nærmere en milliard kroner. Det er mye penger, sier Lunde, som har satt som mål at de allerede fra 2023 – eller senterets første hele driftsår, skal ha solgt kongresser og konferanser for 300 millioner.

– Både kapasiteten, og beliggenheten på det nye kongressenteret vil gjøre Oslo til en mer attraktiv kongressdestinasjon. I dag er det flere kongresser vi ikke kan by på eller må si nei til fordi arrangøren har flere delegater enn det er kapasitet til i dag, og fordi de ønsker nærhet til byen. Det finnes flere tilfeller der arrangørene har valgt å avholde sin kongress i byer som Stockholm og København i stedet, nettopp på grunn av dette, sier Lunde videre.

3000 deltakere i Oslos nye storstue

Det er Stiftelsen Norges Varemesse som stå bak planen om utbyggingen av Spektrum, og det nye senteret skal bli mer enn bare et vanlig kongressenter forteller administrerende direktør i Stiftelsen Norges Varemesse, Gunn Helen Hagen.

– Nye Spektrum skal beholde scene-/konsertdelen slik den er i dag, men vi bygger ut kontordelen til et kongressenter som tar rundt 3000 sittende deltakere. I tillegg blir det mingleplasser og kafeer.

– Dette blir noe mer enn «bare» et kongressenter. Foruten å levere Oslo-regionens råeste løsninger til event- og konferansearrangører vil vårt mål være å skape den viktigste møteplassen i Oslo! Første etasje vil være åpent for alle. Dette skal bli et sted hvor man kan ha forretnings- og lunsjmøter eller jobbe utenom kongresser i gode tilpassede arbeidslounger. Vi ser for oss å skape et spennende miljø, noe lignende som Mesh, Sentralen og Litteraturhuset, fleksible co-working- løsninger kan også bli aktuelt, forteller Gunn Helen Hagen.

Det nye Spektrum vil ha omtrent 10 000 m² kongressenter og 10 000 m² næringslokaler. Det er det anerkjente arkitektkontoret LPO som har tegnet den nye kongressdelen til Spektrum, de har blant annet tegnet Mathallen og Sørenga sjøbad. LPO var også arkitektselskapet som opprinnelig tegnet Oslo Spektrum slik vi kjenner det i dag for snart 30 år siden. Arbeidet med detaljskisser er nå i gang og som vil danne grunnlag for videre reguleringsarbeid.

Går alt etter planen, kan utbyggingen begynne i første halvår 2020 og stå ferdig rundt 2023, da vil det også være 2 500 flere hotellrom i sentrum av Oslo.

Reiselivet i vekst, omsetter for 16 milliarder

Reiselivsnæringen er i vekst og er et satsningsområde nasjonalt og «alle» vil til Oslo.

Christian Lunde estimerer at omsetningen for Oslo blir på 16 milliarder i inneværende år.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS