Monika Skaugen er husøkonom ved Scandic Hell og setter stor pris på jobben Jan Ketil Kristiansen gjør. Han takker Skaugen for at hun tok så godt imot ham da han startet i arbeidspraksis ved hotellet. (Foto: Karin Jegtvik, Fides)

Scandic Hell ble redningen

Jan Ketil Kristiansen hadde én fot i graven, men fikk livet tilbake med fast jobb på Scandic Hell.

Publisert
Scandic Hell ble redningen for Jan Ketil Kristiansen.

– Det er sjelden jeg har tilskuere når jeg rer seng, jeg får jo nesten prestasjonsangst, sier Kristiansen smilende.

Vi er på et enkeltrom i sjuende etasje på Scandic Hell i Stjørdal. Kristiansen jobber som renholder ved hotellet, og det er tydelig at han trives blant kolleger, gjester, sengeklær og renholdsutstyr. Og det gode humøret og den rungende latteren smitter.

I mange år handlet livet bare om rusen for Jan Ketil Kristiansen. Nå fåt han fast jobb på Scandic Hell. (Foto: Karin Jegtvik, Fides)

Rusmisbruker over mange år

Ja, det lyser livsglede og engasjement på lang vei. Men livet har ikke alltid vært like positivt og humørfylt for 33-åringen fra Lånke i Stjørdal.

– Jeg har vært rusmisbruker. Over mange år. Alt handla om det neste vinglasset og den neste festen. Selv om jeg har fungert i perioder, var det alkoholen som holdt meg oppe. Til slutt sto jeg med ene foten i grava, og jeg skjønte jeg måtte gjøre noe om jeg skulle berge livet.

Jan Ketil Kristiansen fikk livet tilbake med jobb som renholder ved Scandic Hell i Stjørdal. (Foto: Karin Jegtvik, Fides)

Men et nytt og bedre liv kommer ikke av seg selv. Det var legen hans som til slutt sa at det var nå eller aldri – skulle han overleve måtte han ut av rusmiljøet. Og sammen med den kommunale oppfølgingstjenesten i Stjørdal startet han i et behandlingsopplegg, som med hard jobbing gjorde ham rusfri.

– Jeg var i begynnelsen av 30-årene, men følte meg som 19. Jeg hadde ingen fullførte studier og lite arbeidserfaring. Hva vil jeg med livet mitt? Har ikke peiling!

Fides og Ringer i vannet (RIV)

Han ble etter hvert søkt inn hos Fides gjennom NAV. Han startet i arbeidspraksis, jobbet to måneder, og innen praksisen var over hadde Jan Ketil fått betalte vakter ved hotellet. Ved Fides følte han seg sett og tatt på alvor.

– Endelig fikk jeg fokusere på hva jeg ville, og da det dukka opp en mulighet for praksis som renholder ved Scandic Hell føltes det helt riktig. Det ble en bra start og jeg følte meg hjemme her.

Fides er med i samarbeidet Ringer i vannet (RIV). Det er et trekantsamarbeid mellom NHO, NHO-bedrifter og arbeids- og inkluderingsbedrifter, som handler om trygg rekruttering av folk som står utenfor arbeidslivet. Avtalen er en medlemsfordel til NHO-bedrifter, og er en hjelp for å oppnå delmål 2 i IA-avtalen; rekruttering av mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Scandic Hell har signert RIV-avtale

– Det er godt å se at folk som har stått utenfor arbeidslivet lykkes med å komme tilbake igjen, sier hotelldirektør på Scandic Hell, Arild Vollan. (Foto: Karin Jegtvik, Fides)

Scandic Hell har signert RIV-avtale med Fides. Det er Arve Fossen, med tittelen Key account manager (KAM) for Ringer i vannet, som har ansvaret for å følge opp avtalen ved bedriften. Janne Krohn-Hansen, som er regionansvarlig for RIV i Trøndelag og Nordland, er full av lovord om både Scandic Hell og oppfølginga fra Fides.

– De er kjempeflinke! Scandic har vært flinke til å rekruttere og er generøse når det gjelder å la folk prøve seg, og Fides gjør også en kjempejobb som vi er veldig stolte av.

Stadig flere bedrifter ser viktigheten av å ta samfunnsansvar på denne måten. I Trøndelag har vi 160 rekrutteringsavtaler som blir driftet av Fides, Reko, Norservice, Fretex, Stavne, Prima, Beredt og Rosenvik. Disse bedriftene samarbeider om å finne den best egnede kandidaten til en arbeidsgiver som ønsker å rekruttere via en arbeids- og inkluderingsbedrift.

Gi alle en sjanse

I 2016 ble 500 personer i Trøndelag hjulpet tilbake til arbeidsrettet aktivitet. Over 100 av disse ble ansatt i en NHO-bedrift. Arild Vollan, som er hotelldirektør ved Scandic Hell, sier det er viktig for dem å gi folk som har falt utenfor en ny sjanse.

– Det gir oss veldig mye å se at folk som står utafor arbeidslivet lykkes. Og det er veldig positivt for arbeidsmiljøet. Jeg ser at de andre ansatte liker å hjelpe, så dette opplever jeg som en vinn-vinn-situasjon, sier Vollan.

Jan Ketil Kristiansen roser Monika Skaugen, som er husøkonom og har personalansvaret for renholderne. Hun har tatt Jan Ketil på alvor fra dag én, lytta til ham, gitt ham tillit og nye utfordringer.

Assisterende husøkonom

En periode i høst og vinter var Kristiansen også assisterende husøkonom, kun etter få måneder ved bedriften. Han kan ikke tenke seg en bedre jobb.

– Jeg er en rastløs sjel, så jeg liker å bruke kroppen. Det gir meg mye på slutten av en dag å føle at jeg har brukt kroppen. Dessuten kan jeg velge om jeg ønsker å være sosial, eller om jeg vil jobbe alene. Tanken på at det er mulig å utvikle seg gjør at motivasjonen er stor for å gjøre en god jobb.

Og mens vi sitter med hver vår kaffekopp og snakker om livet, tilfeldigheter og brikker som faller på plass, sier plutselig hotelldirektør Vollan:

– Og nå blir jo Jan Ketil Kristiansen ansatt hos oss i en fast stilling.

Med det faller en ny brikke på plass i livets puslespill. Fast jobb ved arbeidsplassen som har gitt ham livsgleden tilbake.

– Gjør jeg det? Dette kom som en overraskelse! Dette er rett og slett en stor endring i livet. Jeg har fått tilbake mestringsfølelsen og kjenner at jeg lever igjen.

Denne saken er skrevet av Karin Jegtvik, Fides

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS