– Resultatene vi kom hjem med etter besøket i Beijing har gitt oss helt konkrete prosjekter vi skal følge opp, sier direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Kina – et enormt potensielt marked

Beitostølen ser for seg et nytt, stort og spennende marked i Kina. Denne uka kom en liten delegasjon hjem fra verdens mest folkerike land med nye impulser, tanker og ideer for fremtidens satsing i fjellandsbyen oppunder Jotunheimen.

Publisert
Beitostølen, med Atle (til venstre) og Bjørnar Hovi i spissen, satser på det kinesiske markedet. (Arkivfoto: Morten Holt)

Beitostølen-satsingen mot Kina, og opplegget i Beijing, er i regi av Beitostølen Resort, og på World Winter Sports Expo2017 på China National Convention Center, deltok Beitostølen på den norske paviljongen i regi av Innovasjon Norge.

Den norske standen på Winter Sports Expo2017 på China National Convention Center var i regi av Innovasjon Norge, og Beitostølen Resort var en dem som markerte seg. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Milliardmarked

Administrerende direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi, er fornøyd med uttelingen:

– Her skulle vi besøke et milliardmarked for første gang, på andre siden av kloden. Det ikke lang tid etter at vi hadde satt beina på kinesisk jord, at vi kunne konstatere at vi var positivt overrasket. Kineserne er genuint hyggelige, de er høflige, lydhøre og interessert i hva vi har å tilby på Beitostølen. Jeg møtte én og én kineser, ikke millioner av gangen. Det er dette som gjelder i Kina; etablere personlig og fysisk kontakt.

– Resultatene vi kom hjem med etter besøket i Beijing har gitt oss helt konkrete prosjekter vi skal følge opp, sier direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Saken fortsetter under bildet

Han forteller videre at delegasjonen møtte mange unge kinesere i 20-30-årene blant turoperatørene. – De snakker forholdsvis godt engelsk, og vi hadde kontakt med rundt 50 ulike turoperatører, som vi nå følger opp. Målet er å få én turoperatør til å komme i gang med å markedsføre og selge turer til oss.

Beitostølen-delegasjon i Kina. Fra venstre PR-strateg Bjørn B Jacobsen (DestinasjonsKirurgene), direktør Atle Hovi, Beitostølen Resort og sjef for Beitostølen Aktiv&Skiskole, Tor Håvard Kolbu. Som vi ser av fotoveggen er Beitostølen i godt selskap, med destinasjoner som Davos og St. Moritz, og med Swarovski-logoen ved siden av Resort-logoen. Hele verdens turistindustri står og banker på dørene til det gedigne kinesiske markedet. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Våre muligheter er helt åpenbart gode. Kinesere i hopetall ønsker å lære seg å gå på og stå på ski, og jeg tror vi skal få kineserne til å komme for å lære og ha det gøy i snøen med alle aktivitetene vi har på Beitostølen, sier Hovi.

Har sine egne mediekanaler

– I Kina er ikke Facebook eller Google-produkter så vanlig. Med 1,3 milliarder mennesker har kineserne sine egne mediekanaler, og trodde du Kina henger etter i den teknologiske utviklingen, tro om igjen! Sier én av de andre som var med på turen, Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene.

– Vi hadde blant annet et møte med Mafengwo, som er et selskap som både produserer innhold og selger sine egen søkemotor-plattform. Dette er nest største søkemotor i Kina, og har kunder som Disney, Audi, Visa, Canon, Singapore Airlines og en rekke nasjoners turisme-organisasjoner, forteller Jacobsen videre.

Det nye kreative Kina preges av veldig unge og særdeles ambisiøse kinesere, med bred internasjonal orientering. Her snakker de ikke i tusentall når de presentere sine produkter. Mafengwo reisehandbok, med turisttips til kinesere, men også andre asiatere, er lastet ned over en halv milliard ganger, nærmere bestemt 521 millioner, og de øker med 180 000 pr måned. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Ut juli i 2017 har det vært 278 000 kinesiske gjestedøgn i Norge, en økning på 63 000 gjestedøgn, og i underkant av 30 prosent opp fra samme periode i 2016.

– Når de aller fleste andre utenlandsmarkedet enten har nedgang eller marginale framganger, sier vel det det meste om hvorfor Kina er så interessant for oss. Kina utgjør et marked med et helt unikt volum, sier Jacobsen.

Leirin markedsføres som Norway Mountain Airport

Idrettspresident Tom Tvedt (til høyre) deltok også på World Winter Sports Expo2017 i Beijing, sammen med kommunikasjonssjef Nils Røine og internasjonal koordinator, Magnus Sverdrup. Her i samtale med Atle Hovi fra Beitostølen Resort. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Vi satser inn i et mulighetsrom som er mildt sagt spennende. Vi tenker stort, og vi er ikke redde for å være åpne på at vi deltar for å hoppe bakken ned. Beitostølen har opplevd en fantastisk trafikkvekst de siste par årene, og jeg ser ingen grunn til at ikke denne utviklingen skal fortsette, sier Jacobsen videre.

Det er også viktig å understreke at vårt viktigste fokus vis á vis Kina, er Leirin, eller Norway Mountain Airport, som er navnet som nå markedsføres internasjonalt. 1. januar 2019 skal et nytt driftsselskap overta driften av flyplassen, og vi arbeider nå langs flere akser for å legge et best mulig grunnlag for dette, både med flere nye chartre og med etableringen av nytt driftsselskap, sier Bjørn B Jacobsen.

– For oss som driver både skiskole og også utdanner skiinstruktører, var det selvsagt interessant å se nærmere på akkurat denne biten, og hvilke behov Kina har her. De er utvilsomt gedigne. Jeg knyttet gode og verdifulle kontakter, og vi arbeider nå videre med disse, med sikte på samarbeid for skiskoler og utdanning av skiinstruktører, sier Tor Håvard Kolbu, som leder Beitostølen Aktiv & Skiskole, og som også var med turen til Kina.

Samarbeid med idretten i Norge

Jacobsen, Kolbu og Hovi skal i løpet av den nærmeste tiden ha et møte med lederne i Idrettsforbundet på Ullevål, for å se nærmere på hvordan vi kan samarbeide, til glede både for idretten og for Beitostølen.

– Og; når Gerhard Heiberg er tilbake fra IOC-kongressen som pågår i Lima i Peru i disse dager, skal jeg ha en prat med han for å oppsummere for Beijing-reise, og få hans vurderinger og innspill på veien videre. Han har som kjent en helt unik posisjon i Kina, og det er av uvurderlig verdi for oss å ha Heiberg på laget, sier Jacobsen i DestinasjonsKirurgene.

Saken fortsetter under bildet

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Illustrasjnonsfoto: DestinasjonsKirurgene
Powered by Labrador CMS