Illustrasjonsfoto: Essity

Redd for å bli smittet, ikke for å smitte andre

Åtte av ti vasker hendene for sin egen del, men ikke for andres del, ifølge en fersk spørreundersøkelse.

Publisert

Essity deler ny informasjon om håndhygiene fra den globale hygiene- og helseundersøkelsen fra juli 2020. Det er tydelig at korona har påvirket folks adferd, ikke minst når det gjelder håndhygiene. To av tre har endret måten de vasker hendene på, og 75 prosent sier at de vasker hendene oftere enn før.

Det viser seg imidlertid at motivasjonen for å vaske hendene varierer kraftig.

Redd for korona, men ikke for å gi det til andre

God håndhygiene er avgjørende i kampen mot sykdommer, og mer enn 10 000 mennesker fra hele verden bekrefter at det har skjedd en positiv endring hva håndhygiene angår. Hele 77 prosent sier imidlertid at de kun vasker hendene for å beskytte seg selv.

I tillegg vasker et flertall kun hendene etter at de har gjort noe. For eksempel sier 78 prosent at de vasker hendene etter at de har vært på et offentlig sted. Samtidig oppgir kun 38 prosent at de vasker hendene før de besøker et offentlig sted. Dette kan type på at folk er mer bekymret for at de kan ha vært borti smitte selv, enn tanken på at de potensielt kan smitte andre.

– Til tross for stor solidaritet med helsearbeidere under denne pandemien, viser undersøkelsen at vi kan bli flinkere til å vaske hendene for andre sin skyld, sier «Global Brand Innovation Manager» for Essity Professional Hygiene, Carolyn Berland, PhD.

Nå påvirker håndhygiene bedrifters omdømme

Når du gjenåpner bedriften eller vil tiltrekke deg nye kunder, har god håndhygiene blitt avgjørende for at kunder skal føle seg trygge. Forventninger til hygienestandarder har økt i løpet av korona-situasjonen. Seks av ti oppgir at forventningene deres til god hygiene på restauranter og kafeer har økt. Like mange sier at de føler seg tryggere når de vet hva håndhygienepraksisen er på offentlige steder.

Totalt er 81 prosent av respondentene enig med følgende utsagn: «Jeg forventer at offentlige toaletter har et trygt, hygienisk miljø i større grad enn før COVID-19».2

– For bedrifter som vil få kunder til å vende tilbake, er det avgjørende med gode rutiner for håndhygiene, tilgang på håndvask eller håndsprit og at de forteller hva de gjør for å hindre smittespredning. De som lykkes med dette, vil komme styrket ut av situasjonen, sier «Commercial Director Norway» i Essity Professional Hygiene, Finn Pedersen.

Satser på varig bedring

Doktor Berland håper den globale pandemien kan være med å sette langsiktig søkelys på god håndhygiene.

– Håndhygiene er et viktig verktøy i arbeidet med å opprettholde en god helse i samfunnet. Jeg håper den økte frekvensen av håndvask fortsetter gjennom hele pandemien og i tiden etter, sier Berland.

Om Essitys hygiene- og helseundersøkelse

Denne globale internettundersøkelsen gjennomføres annethvert år. Vi får viktig innsikt fra 15 000 respondenter i 15 land, i aldersgruppen 16–85 år.

Feltundersøkelsen ble gjennomført fra desember 2019 til januar 2020. I juli 2020 ble den supplert med et dypdykk i 10 land, og mer enn 10 000 oppdaterte svar på hygiene- og helsespørsmål vedrørende koronapandemien.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS