Teknologien overtar mer både på restaurantkjøkkenet og hjemme hos kunden.

Restaurantmat på kjøkkenet til kunden

Kunden får restaurantmat hjemme. Nå kan profesjonelle kokker levere retter som er klare til å bli tilberedt i en fjernstyrt ovn på kjøkkenet til kunden.


Denne saken er Georg Mathisen, som var på CES, som var ferdig så sent som søndag, 8. januar.

Restaurantmiddag hjemme hos kunden? Det har gått an tidligere, også. Men det har enten vært veldig dyrt fordi kokken har måttet arbeide på kundens kjøkken, eller det har vært begrenset til slik mat som ikke mister så mye kvalitet selv om det går en halvtime fra den er ferdig til den spises.

Nå gjør teknologien det mye enklere.

– Tenk deg at matkassen og mikroovn-ferdigretten fikk en baby og at den babyen fikk det beste fra begge løsningene, beskriver David Rabie.

Kode styrer ovnen

– Du må være dyktig på både maskiner og matlevering, sier David Rabie. (Foto: Georg Mathisen)

Han er sjef for Tovala. Den amerikanske bedriften kombinerer den profesjonelle kokken med moderne teknologi. – Du må være veldig god på både maskinvaren og leveringen, ifølge Rabie. På verdens største elektronikk-messe, CES i Las Vegas som ble avsluttet søndag, var han en av flere som fortalte om fremtidens teknologi på kjøkkenet til både proffene og forbrukerne.

Det Tovala gjør, er å levere en rett som er ferdigpakket, med ingredienser og oppskrift, omtrent som en matkasse. Men i tillegg er kunden utstyrt med en smart ovn som tilbereder maten helt riktig ved hjelp av informasjonen som den får når kunden skanner en QR-kode.

På produksjonskjøkkenet blir grønnsakene vasket og kuttet, proteinene marinert og sausene blandet. Så sendes de hjem til kunden. Når middagen skal tilberedes, kan noen av rettene kreve et minutt eller to med kniven. Men utgangspunktet er at kunden bare legger ingrediensene i riktig beholder, eventuelt tilsetter vann, putter beholderne i ovnen og skanner QR-koden.

– 60 sekunders arbeid gir deg et bedre måltid enn du kunne laget selv, sier David Rabie.

Kjøkkenassistent

Teknologien overtar mer både på restaurantkjøkkenet og hjemme hos kunden.

Smartovnen kan lage annen mat enn de ferdigplanlagte rettene fra Tovala, også. Den har et bibliotek av forhåndsinnstillinger som spenner fra havregrøt til laks.

Dessuten kan den bruke strekkodene som finnes på vanlige produkter fra industrien. Kunden skanner strekkoden på pakningen. Når ovnen på den måten finner ut hva som skal lages, gjør den det riktig uten at kunden trenger å lese noen tilberedningsanvisning. Kokkene har allerede programmert inn over 1000 produkter.

– Vi ser at veldig mye av fremtiden på hjemmekjøkkenet er en kjøkkenassistent, sier Ben Harris, som er administrerende direktør i Fresco.

Han tilbyr en app som hjelper brukeren med å følge oppskrifter trinn for trinn, og som også samarbeider med de store hvitevareleverandørene.

Covid-vendepunkt

McDonald’s-direktør Joanna Lepore oppfordrer til å lytte til gjestene og å investere skikkelig når du innfører ny teknologi. (Foto: Georg Mathisen)

På det profesjonelle kjøkkenet stormer teknologien først og fremst inn for å hjelpe til med alt annet enn selve tilberedningen.

– De fleste innovasjoner hos oss kommer fra lokale franchisetagere, forteller McDonald's-direktør Joanna Lepore.

Hun er globalt ansvarlig for forutseenhet og utforskning i konsernet. Ja, det er faktisk stillingstittelen hennes.

Kristen Barnett, sjef for Hungry House, peker på covid-pandemien som et vendepunkt. Hungry House kombinerer digital deling av menyer og matkonsepter med faktisk å lage maten i oppskriftene og levere den hjem til folk.

– Covid var en traumatisk tid for restaurantene. Kokker spurte meg hva de skulle gjøre med virksomheten og kreativiteten sin. Noen begynte å produsere video og tok karrieren i en annen retning, bort fra restauranten. Andre kokker vil fortsette å ha hendene på produktene. Vi spurte om forbrukerne vil ha maten tilberedt av noen de stoler på, og de sa ja, beskriver hun.

Kjenner ikke gjesten

Livet som kokk er i endring, og det viktigste for restauranten er fremdeles å skape de magiske øyeblikkene for gjesten, konstaterer Ben Leventhal (til venstre) og Kristen Barnett. (Foto: Georg Mathisen)

Mens Hungry House i likhet med Tovala og Fresco bygger på mat som skal spises hjemme hos kunden, er Ben Leventhal og hans firma Blackbird Labs opptatt av teknologi på selve restauranten.

– Det er et slående problem at restaurantene ikke kjenner folkene som kommer inn. Hvis bordet er bestilt, så har de navnet på den som bestilte. Du trenger mer kunnskap, men det er vanskelig å spørre om for eksempel telefonnumrene til alle eller navnet på den gjesten som har fødselsdag. Gjestene vil ikke gi fra seg informasjonen uten å vite hva de får igjen for det, sier Leventhal.

Han trekker frem det å dele regningen som et godt eksempel på noe som oppleves som vanskelig og kanskje til og med plagsomt, men som kan gjøres mye enklere hvis restauranten har mer informasjon.

– Lytt og invester

Med en slik ovn kan kunden tilberede restaurantmaten hjemme, akkurat slik som kokken på produksjonskjøkkenet har programmert. (Foto: Georg Mathisen)

– Teknologi handler om å lytte til gjestene og om de liker den opplevelsen teknologien gir dem. Hele tiden kan du få den motsatte reaksjonen. Vi kan ikke bare tenke på hva folk ønsker, men også på hva de er klare for, sier Joanna Lepore i McDonald’s.

Hun peker på bestillingsterminalen som et godt eksempel på slikt som mange bruker, mens andre unngår den. – Uansett hva du tar i bruk av ny teknologi, så krever det investeringer. Du kan ikke gjøre noe «mainstream» uten store investeringer, sier Lepore.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS