Findus Bent Enoksen nett

GRO er blitt Findus

Findus Foodservices har overtatt produktporteføljen til GRO Industrier Foodservice.

Publisert

Fra 1. oktober er nye Findus operative i storhusholdningsmarkedet. Fra samme dato er ansatte og produktporteføljen til GRO (i hovedsak GK-produkter) innlemmet i Findus.

Nye Findus vil bli en sentral aktør og leverandør i markedet. Fra 190 produkter/artikler vil Findus Foodservice nå tilby om lag 250 produkter, og Findus har budsjettert med en omsetning på 200 millioner kroner i storhusholdningsmarkedet i 2008.

Attraktiv partner

- Det gjør at vi vil bli en enda mer attraktiv samarbeidspartner. For storhusholdningskunder vil vi nå dekke en større del av gjestenes tallerken og kjøkkenets buffé. Kundene kan samle flere produkter på samme plankjøp, og på den måte spare tid og få bedre vareflyt. For kjøkkensjefen blir det tidsbesparende med en bestillingstelefon og en faktura. For grossistene blir det arbeidsbesparende ved samlet transport. Det blir også frigjort en del lagerplass. Frys er jo tross alt den dyreste lagerplassen du har, sier markedssjef Bent Enoksen i Findus, og presiserer:

- Men vi skal være ydmyke og yte sluttkunden ekstra god service selv om vi nå for noen blir en betydelig i markedet.

Begge selskapene har tilbudt grønnsaker, frukt og bær, og disse sortimentene vil i enda sterkere grad markedstilpasses gjennom helhetlig, bedre og mer brukervennlig emballasje.

- De nye og mer moderne kartongene fra GRO, merkes nå med Findus. Det gir Findus, som har dratt med seg de gamle i lang tid, et løft, mener Enoksen.

Moderne pakninger

GRO Foodservice begynte stort sett på nytt i 2003, men har rukket å sette pakkesystemene i moderne form, samtidig som det viktige ergonomiske også er vektlagt. Ved bruk av kun 6-kilospakninger, som nå blir videreført til Findus gir dette kjøkkenet bedre løsninger i form av mer brukervennlig og lettere håndterbare kartonger.

I tillegg kommer nå Findus sterkt inn på potetsiden i markedet. For GRO har pommes frites alene utgjort en betydelig del av omsetningen på storhusholdning. Nå vil det samme sortimentet bli en sentral del i Findus-porteføljen. Findus vil også få innlemmet salg og markedsføring av varemerket McCain med dagens potet- og fingermatsortiment i Norge. Også hermetikk blir nytt i Findus med denne fusjonen.

Nytt kapittel

- Med dette er det skrevet et nytt kapittel i Findus' historie. Dette er det første skikkelige steget i ny retning siden vi ble solgt ut av Nestlé i 2000, sier Enoksen.

Nyheten om fusjonen ble kjent i november i fjor, men transaksjonen ble endelig godkjent av Konkurransetilsynet i mai i år.

GRO Industrier har i sterkere grad enn Findus en produksjonsorientert profil med sine fem produksjonsanlegg i Norge. Findus har en salgs- og markedsorientert profil.

- Ved å smelte dette sammen, vil vi få en slagkraftig og moderne enhet. GRO har en sterk kompetanse på råvare og produksjon som vil styrke Findus til å bli et bredere varemerke som tilbyr økt fagkunnskap, flere ideer, bedre markedstilpassede løsninger og nye interessante konsept, sier Bent Enoksen.

Salgsdirektør i Findus, Frank Hauge har mål om at den nye enheten skal være i front når det gjelder utvikling og forbedring, som markedet naturlig trenger for å vokse og fornye seg.

- Det å ha solide og dyktige GRO Industrier med på laget videre, gir Findus et bedre utgangspunkt for å kunne lykkes med dette inn i fremtiden, sier en optimistisk Hauge.

Powered by Labrador CMS