Soneva Maldivene strand

Bryllupsreiser prioriteres

Mens reiselivsbransjen er hardt rammet av finansuroen er det en sektor som er relativt upåvirket - bryllupsreiser. Når folk gifter seg, slår de på stortromma, og lar ikke noen global økonomisk krise komme i veien for en uforglemmelig tur.

Publisert

Når folk gifter seg, slår de på stortromma, og lar ikke noen global økonomisk krise komme i veien for en uforglemmelig tur. Her fra Maldivene. (Foto: Morten Holt)

En ny undersøkelse utført for Hotels.com, blant over 500 irske gifteklare, viser at 98 prosent har planer om å dra på bryllupsreise.

En gang i livet

47 prosent svarer at de vil ha et reisebudsjett som er så stort som de menter er økonomisk ansvarlig, mens 1 av 4 mener at budsjett ikke er noen faktor i planleggingen av drømmereisen som skal være en "once in a lifetime experience". Bryllupsreisen blir sett på som en integrert del av bryllupet og 84 prosent har planer om å dra direkte etter seremonien. Kun 1 av 10 skal dra på et senere tidspunkt. Jobb eller trang økonomi var hovedgrunnene for å utsette turen.

Dyrt, eksklusivt og uforglemmelig

Når det kommer til bryllupsreisen er mange villig til å bruke mye penger, og helst skal reisen gå til et eksklusivt og eksotisk steder. I den Irske undersøkelsen svarer hele 9 prosent at de vil bruke 70 000 kroner eller mer på reisen. 21 prosent regner med å bruke pluss/minus 30 000 kroner.

Mer valuta for pengene

- Det er ikke overraskende at finanskrisen ikke får noen konsekvens for bryllupsreisen. Folk planlegger i lang tid og setter av penger for å kunne dra på en ferie de vil huske resten av livet. Det at verdensøkonomien er dårlig betyr bare at de nygifte kan få mer valuta for pengene sine siden hotellprisene er senket dramatisk rundt i hele verden, sier Alison Couper, informasjonsdirektør i Hotels.com.

Det er ikke gjennomført noen tilsvarende undersøkelse i Norge, men det er ikke usannsynlig at tallene også indikerer hva gifteklare nordmenn ønsker seg. Selskaper som arrangerer bryllupsreiser rapporterer om at mange nordmenn vil langt vekk, til eksotiske og romantiske steder, gjerne hvor en kan kombinere standferie med opplevelser. Seychellene og Kenya er to favoritter.

Andre funn i undersøkelsen:

10 prosent av mennene bruker mer tid enn sine kvinnelige partnere på å planlegge å undersøke rundt bryllupsreisen. 56 prosent av kvinnene bruker mer tid på planlegging enn sine menn og 32 prosent svarer at de bruker cirka like mye tid.

77 prosent tar seg minst to uker fri til bryllupsreisen.

71 prosent ønsker å dra til Karibien eller Afrika.

35 prosent ønsker å dra til en destinasjon hvor en kan kombinere aktiviteter og avslapping som for eksempel safari- og standferie, mens 23 prosent er åpne for by- og standferie.

Budsjett for bryllupsreisen % med dette budsjettet:

18 000 - 27 000 kr 21.3 %
27 000 - 36 000 kr18.6 %
36 000 - 45 000 kr 17.8 %
45 000 -54 000 kr14.2 %
70 000 kr +9.1 %

Om undersøkelsen

Over 500 har svart på undersøkelsen ble gjennomført i mars og har vært et samarbeid med Hotels.com og Irlands største bryllupsmagasin www.weddingsonlie.ie.

Hovedgruppen av responsene (80,4 prosent) var i alderen 26 - 35 år.

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS