Stabburet logo
Stabburet logo

Chef ut Stabburmat i farta inn

Stabburet legger ned varemerket Chef. Nå lanseres i stedet ”Stabburmat i farta”.

Publisert

Markedsdirektør for storhusholdning i Stabburet, Stein Erik Wendel.

– Vi har som målsetting og vil bistå våre kunder med å skape ny vekst ved å tilby unike produktkonsepter som fremstår delikate i disker og skap, og som samtidig er robuste i driften, sier Stein Erik Wendel, markedsdirektør for storhusholdning.

Permanent opplæring

Stabburet har masse å tilby våre kjedekunder og brukersteder i Norge:

– Vi har et bredt sortiment som åpner for å målsøm avhengig av forbrukerbehov og lokal konkurransesituasjon. Vi gjennomfører mer enn 20 000 kundebesøk per. år, og våre folk ute i felten har som hovedoppgave å bistå driverne med opplæring av medarbeiderne i butikken. Her er det jo ofte stor turnover, og menyene endres jo gjennom dagen og døgnet, så opplæringstilbudet vil være permanent. Medarbeiderne må lære hvordan produktene skal eksponeres, tilberedes og sette sammen menyer som skal serveres, fram mot kunden, forklarer Wendel videre.

Stabbur-meny

– Forbrukeren skal oppleve en umiddelbar matglede når de kjøper en Stabbur-meny: Her tilbys gode, smakfulle, trygge produkter med variasjon. Variasjonsmuligheten ligger i å sette sammen menyer, men dessuten i tilbehøret en viktig del av den gode smaksopplevelsen. Vi har jo Idun-serien vår, med 17 forskjellige smaker, som gjør det mulig å variere smak bokstavelig etter behag.

– Men opplæringen skal altså ikke være utelukkende praktisk: Medarbeiderne skal læres opp og motiveres til å gi kundene en ekte opplevelse av matglede. I tillegg har vi gode salgstall på mersalgsaktiviteter og menysalg.

– Til sammen blir dette et nytt konsept og arbeidsmetode, som vi altså kaller ”Stabburmat i farta”, sier Wendel.

Ola elsker fastfood

– Matglede med fastfood?

– Ja. Det står ikke på produktkvaliteten i dag, vi har solid vekst på våre premiumvarianter som Mesterpølser og New York hamburger. Hovedkategoriene pølser, pizza, wraps og hamburger er mat Ola nordmann elsker. Stabburet fastfood kommer nå til å bestå av nærmere 60 forskjellige produkter innenfor pølser, pizza, wraps, hamburger, biffsnadder, kjøttboller, italienske produkter, sandwich og toast, bare for å nevne i fleng. I 2009 leverte Stabburet Storhusholdning mer enn 50 millioner serveringer av fastfood i Norge. Omsetningen på Stabburet som merke blir dermed nærmere 350 millioner kroner.

– Nå skal vi sammen med våre kunder lage produkter og menyer som får det til å svinge. Til høsten lanserer vi eksempelvis bratwurst, som egner seg som basisprodukt i en kampanje som konseptualiseres som ”Oktoberfest”. Så blir det glidende overgang med den samme bratwursten til en spennende, ny julepølse. Sånn akter vi å spille på matglede som et positivt ladet begrep, som bidrar til å profilere og skape vekst i butikken, fremholder Wendel.

Pizza vekstkategori

Én kategori blinkes spesielt ut: – Som et ledd i revitaliseringen og treffe nye forbrukere, vil Stabburet også ha en sterkere satsing på restaurantpizza i kanalen. Pizza er totalt sett det mest populære matretten i Norge uavhengig av kanal. Stabburets mål er å tilby pizzaer med restaurantkvalitet.

– Med god pizza på menyen, både for slice-salg og som takeaway, skal vi vinne både Kari og Ola nordmann som kunder, sier Stein-Erik Wendel.

Les mer i Horeca nummer 4 2010

Bli abonnent på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS