Q-melk

Godt halvår for meierisalget

Ferske tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at yoghurtforbruket fortsetter å øke, mens melkeforbruket fortsatt flater ut. - Rømme, fløte og smør har alle vekst i både totalt volum og i capita, mens ost øker både i totalt volum og per capita.

Publisert

Illustrasjonsfoto.

Selv om melk har en liten nedgang har ekstra lett melk, syrnet med smak og smaksatt melk alle vekst innen melkekategorien, forteller Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Det sterke 1. kvartal i år gjør at 1. halvår 2010 blir et positivt halvår på alle kategorier bortsett fra melk. Syrnet melk uten smak har størst nedgang i prosent, deretter følger lettmelk, helmelk og skummet melk.

- Første halvår 2010 har en salgsdag mindre sammenlignet med første halvår 2009 (147 vs 148). Legges en gjennomsnittsdag til totalt volum får vi vekst, og ikke reduksjon i melkesalget, forklarer Berg Hauge.

Nordmenn elsker ost

Tallene viser også at ost blir stadig mer populært blant nordmenn, spesielt gulost posisjonerer seg som en soleklar favoritt. Totalt har ost en økning på 3,5 prosent sammenlignet med første halvår i fjor.

- Etter nedgang i forbruk av gulost i 2009, ser dette ut til å bevege seg oppover igjen. Samtidig ser vi at cottage cheese og kesam fortsetter sin positive økning, det samme gjør importost, forteller Berg Hauge.

Smaksatt melk vokser

"

Illustrasjonsfoto: Melk.no

Tallene for melk inkluderer salg til dagligvare og storhusholdning innenfor kategoriene vanlig hvit melk, smaksatt melk og syrnete melketyper. Totalt melkevolum har en nedgang på 0,2 prosent og en capitanedgang på 1,2 prosent.

- Det er først og fremst lettmelk og helmelk som har nedgang mens melk tilsatt smak eller med ekstra vitaminer eller bakterier er i vekst. Dette er i tråd med internasjonale utviklingstrekk, opplyser Berg Hauge.

Yoghurt fortsetter å styrke sin posisjon

Yoghurt totalt har en vekst på nesten 9 prosent. Det er først og fremst importen av yoghurt som bidrar til denne veksten. Yoghurt uten import har en marginal økning på 0,5 prosent.

Daglig leder i Melk.no er ikke bekymret for at dette går på bekostning av de norske produktene.

-Yoghurttilbudet på det norske markedet har økt kraftig de siste årene, og det er fortsatt et stort potensial i denne kategorien. Totalt forbruk er rundt 9 liter per person per år, og dette ligger lavere enn mange andre land vi kan sammenligne oss med. Vi vet at det kraftig satsning fra utenlandske aktører inn på det norske markedet, så her blir det spennende å følge med videre. Per i dag utgjør import 10 % av totalt yoghurtforbruk i Norge, forteller Berg Hauge.

Kalsiumkilde

Det finnes nå rundt 70 ulike norske yoghurter på markedet, som dekker ulike behov for smak, sukker- og fettinnhold.

- Meieriprodukter er vår viktigste kilde til kalsium. Det er derfor gledelig at man ser en positiv trend i forbruk av meieriprodukter. Det er derfor viktig at verken barn, unge eller voksne utelater meieriprodukter fra kosten når det ikke er særlige grunner for det. Tre porsjoner med meieriprodukter hver dag sikrer inntaket av kalsium både for barn og voksne, sier Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Pressemelding

Powered by Labrador CMS