Polar Suiten Oslo Plaza

Slik var hotellåret 2011

Nå foreligger tallene for hotellenes drift i 2011, og det kan fastslås at for landet sett under ett ble det et godt hotellår, og målt med de fleste parametere ble dette tidendes hotellår.  skriver Nordic Hotel Consulting i sin nye rapport. Her kan du lese noen fakta fra fjorårets hotellår i Norge.

Publisert

Illustrasjonsfoto (Foto: Morten Holt)

Variasjoner er det selvfølgelig og det er områder, regioner og hoteller som dessverre ser langt etter oppgang og gode tall når man skuer tilbake til året 2011.

Losjiinntektene for landet i sin helhet kom tett opp mot 11,4 milliarder kroner. Det er 6.6 % opp i forhold til 2010.

Her er noen fakta for 2011

* Landets samlede antall solgte rom gikk opp med 5.8 % i forhold til 2010

* I gjennomsnitt pr. døgn i 2011 var det ca. 53 000 personer som overnattet på norske hoteller.

* Landets REVPAR økte med 3.7 % i 2011

* Vest-Agder økte kapasiteten fra 2010 til 2011 med 12. 8 %. Belegget falt med 9.6 % i samme periode.

* Losjiomsetningen i Trom steg med 15.3 %

* Aust-Agder, Nord-Trøndelag og Finnmark fikk alle en økning i REVPAR på mer enn 10 %.

* Innlandshotellene sliter mer enn noen gang. Tallene for hotellene i Hedmark eksklusiv byhotellene viser nedgang i omsetning på 7.9 % og antall solgte rom falt med 4 %.

* Årets desembertallene som viser beleggsprosent og REVPAR for Oslo, har ikke vært så svak siden 2006.

* Det ble ikke mer enn 34.2 % belegg på Gardermoens hoteller i desember.

* Hotellene i Kristiansand har svakest utvikling fra 2010 til 2011. Kun 34 flere solgte rom i 2011 kontra 2010.

* Stavangerhotellene har absorbert økningen i kapasiteten etter at Scandic Forus kom på banen. Fortsatt gode tall.

* Bergen er den eneste av byene som kan vise til mer enn 70 % belegg for byens hoteller.

* Hotellene i Trondheim har aldri hatt så god desember måned som man fikk i 2011.

* Tromsø er på årsbasis vinneren med 18 % økning i losjiomsetning.

Les mer og bestill rapporten på www.nordichotelconsulting.no

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS